کسب و کار محلیمجله عمومی

دودکش موتورخانه چیست؟

دودکش موتورخانه، کانالی جهت خروج دود و آلاینده های حاصل از احتراق است. برای کیفیت انتقال آب گرم، صرفه جویی در مصرف انرژی و پیشگیری از دوده شوفاژها، رعایت اصول لازم در ساخت دودکش موتورخانه اهمیت دارد. در کارگاه صنعتی پویان گسترش، ساخت دودکش به شکل اصولی انجام می شود و کیفیت جنس آن به حدی است که در برابر فشار و درجه حرارت مشعل ها بسیار مقاوم است. در ادامه بیشتر با نحوه طراحی و ساخت کانال دودکش موتورخانه آشنا خواهید شد.

دودکش موتورخانه از ورق های گالوانیزه یا سیاه روغنی ساخته می شود که شامل قطعاتی از جمله لوله، زانو، تبدیل و سه راهی است؛ اتصال این قطعات با استفاده از فلنچ ها و اورلب انجام می شود. در نظر داشته باشید جنس گالوانیزه و فولاد، مناسب ترین جنس برای تولید دودکش موتورخونه می باشند که اصطکاک کمتری ایجاد می کنند و قدرت مکش بالایی دارند.

مزیان قطعات و تجهیزات به کار رفته در کانال سازی دودکش موتورخانه با میزان قیمت این سیستم نقش مستقیمی دارد. به عنوان مثال، هرچه ضخامت ورقه بیشتر باشد، قیمت بالاتری خواهد بود و در نتیجه، مقاومت بیشتری در برابر حرارت های موتورخانه خواهد داشت. گروه صنعتی ، تولید کننده و مجری انواع دودکش موتورخانه بوده و سایر تجهیزات مورد نیاز سیستم مثل کانال های گرد، دریچه تنظیم هوا و کلاهک های H شکل را طراحی و تولید می کند.

دودکش موتورخانه و اهمیت نصب آن

نبود سیستم دودکش، کارکرد صحیح موتورخانه‌ها را مختل می کند و تا حدی غیر ممکن است. به دو دلیل اهمیت دارد: اول اینکه منجر به خروج دود و غبار حاصل از احتراق می شود و دوم اینکه این ساختار در افزایش عملکرد سیستم بویلر نقش اساسی دارد. در نظر داشته باشید هرچه ارتفاع بلندتر باشد، اختلاف فشار بالا می رود و آلاینده ها خیلی سریع خارج می شوند.

نکته مهمی که باید هنگام نصب رعایت کنید، متناسب بودن قطر و ارتفاع با بویلر و دیگ‌های موتورخانه است؛ در نتیجه، باعث می شود تا فشار مکشی داخل افزایش یابد و دود و غبارها با سرعت زیادی به بیرون منتقل شوند.

بویلر یا همان دیگ بخار فولادی محفظه‌ای بسته است که در موتورخانه مرکزی از آن استفاده شده و وظیفه دارد در سیستم گرمایشی مجتمع‌ها، آب گرم مصرفی را تامین کند. بویلر موتورخانه با استفاده از گاز های حاصل از احتراق سوخت، درون محفظه سیال را گرم کرده و یا به بخار تبدیل می‌کند. برای خارج نمودن حرارت و گاز های سمی پخش شده در فضا، دودکش موتورخانه بویلر از اهمیت خاصی برخوردار است. دهانه خروجی بویلر باید با قطر دهانه کانال دودکش متناسب باشد و محل اتصال به خوبی عایق بندی شود.

  • قطر لوله با دهانه خروجی کوره بویلر یکسان باشد.
  • محل اتصال لوله به خوبی عایق بندی شده و بررسی شود که مبادا دی اکسید کربن تولید به در فضای موتورخانه پخش شود.
  • از دیگر استاندارد های سیستم دودکش موتورخانه، توجه به ضخامت ورقه است که در برابر درجه حرارت مشعل ها، مقاومت بالایی داشته باشد.
  • از لوله های با پیچ و خم زیاد برای نصب دودکش موتورخانه خودداری کنید.
  • استفاده از قطعات نر و ماده مانع از به وجود آمدن درزها می شود.

نکات مهم هنگام ساخت و نصب دودکش موتورخانه

  1. باید حداقل یک متر بالاتر از پشت بام قرار گیرد.
  2. برای جلوگیری از ورود آب و باران و پرندگان به کانال دودکش، خرید کلاهک دودکش H شکل لازم است.
  3. از پایه های مخصوص برای کنترل وزن دودکش های عمودی و اتصال آنها استفاده کنید که هم دوام آن را افزایش داده و هم باعث عملکرد بهتر می شود.
  4. دهانه خروجی در مسیر جریان باد و فضای آزاد باشد.
  5. باید در برابر حرارت مقاوم باشد؛ به همین دلیل، جنس لوله پلاستیکی یا آکاردئونی آلومینیومی نباشد.
  6. دودکش قائم فلزی باید از ورق فولادی ساخته شود و برای اتصال قطعات، از پروفیل های فولادی استفاده شود.
  7. دهانه خروجی کانال دودکش در مسیر هوای آزاد باشد.
  8. هنگام ساخت دودکش موتورخانه، صاف و صیقلی بودن داخل کانال اهمیت بالایی دارد.

محاسبه قطر لوله دودکش موتورخانه

در طراحی موتورخانه، تناسب قطر بین دهانه خارجی و قطر لوله قائم اهمیت بالایی دارد و اگر ذره‌ای کم و زیاد باشد، قدرت مکش کاهش پیدا می کند. در ادامه با فرمول محاسبه‌ی قطر دودکش آشنا شوید:

D=(52)(G*Tk/(V*Pb))^(1/2)

D: قطر دودکش(سانتی متر)

G: میزان عبور دود از دودکش

Tk: دمای متوسط گازهای لوله دودکش بر حسب کلوین

V: سرعت گاز ها در دودکش

pb: فشار هوای محلی

استاندارد های نصب دودکش موتورخانه

  • هنگام ساخت دودکش موتورخانه، ارتفاع قسمت عمودی باید حداقل 3 برابر بیشتر از قسمت افقی آن باشد.
  • اگر در پشت بام لوله دودکش نزدیک کولر باشد، لازم است در ارتفاع 1 و نیم متر بالاتر از کولر نصب شود.
  • داکت دودکش در محیط باز نصب شود و ترجیحا در محیطی بسته قرار نگیرد.
  • از استاندارد های مهم نصب داکت دودکش در هنگامی که خروجی گاز های سمی (دی اکسید کربن) زیاد است، اریب بردن کانال هاست.
  • حتما سطح عمودی دودکش روی پایه قرار گرفته و محکم شود.
  • به هیچ عنوان، سیستم دودکش موتورخانه از مسیر سیقف کاذب یا سقف حمام عبور نکند.

دودکش موتورخانه و مشکلات نصب آن

موتورخانه، قلب تپنده ساختمان است که وظیفه دارد سیستم سرمایشی و گرمایشی آن را تامین کند. بنابراین، نصب دودکش موتورخانه با رعایت قوانین اصولی ضرورت دارد تا در سیستم تهویه هوای مطبوع اختلالی پیش نیاید اما ممکن است در هنگام نصب، مشکلاتی به وجود بیاید؛ به عنوان مثال، احتمال گازگرفتگی افراد در فضای موتورخانه افزایش خواهد یافت و تهدید جدی برای سلامت آنهاست. از طرفی، گاز مونوکسید کربن در اثر نصب غیر اصولی انتشار پیدا می‌کند . مهم‌تر اینکه، روی کانال دودکش باید عایق بندی مناسب قرار گیرد تا هوا به بیرون نشت پیدا نکند و مصرف انرژی افزایش یابد.

آزمایش دودکش موتورخانه پس از نصب

برای اطمینان حاصل کردن از دودکش موتورخانه و نصب اصولی آن، ساده ترین راهی که می‌توانید انجام دهید، دست زدن به آن است. چنانچه لوله دودکش داغ باشد، نشان دهنده کارکرد صحیح کلاهک دودکش موتورخانه است؛ اما اگر سرد باشد، زنگ خطری برای سلامت جان افراد است و نشان می‌دهد هنوز گاز های سمی از لوله رد نشده و به فضای بیرون خارج نشده‌اند.

خرید دودکش موتورخانه کار چندان سختی نیست و شما تنها با اندازه گیری محل نصب دودکش و تعیین ابعاد آن، می توانید تنها با تماس با مجموعه تخصصی و حرفه ای پویان گسترش، دودکش موتورخانه ساختمانی مورد نظرتان را سفارش دهید. از آنجایی که این نوع دودکش در تامین ایمنی موتورخانه شما بسیار تاثیر دارد لازم است در تعیین ابعاد آن و نوع دودکش دقت داشته باشید. شما می توانید با کارشناسان مجموعه پویان گسترش تماس بگیرید تا نیروهای ما برای اندازه گیری دودکش مورد نیاز، تعیین قیمت و نحوه خرید به محل اعزام شوند.

قیمت دودکش موتورخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال جنس ورق لوله؛ مسلما لوله که با گالوانیزه ساخته شده قیمت بالاتری نسبت به ورق سیاه روغنی دارد. از طرفی ضخامت ورقه به کار رفته، از دیگر عوامل موثر بر قیمت است؛ هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد، طول عمر مفید دودکش بیشتر می شود. هزینه ثابت و مشخصی برای ساخت دودکش و نصب آن وجود ندارد و بسته به عواملی قابل تغییر است. شما می‌توانید با شماره 09127088774 تماس گرفته و با کارشناسان فنی شرکت پویان گسترش مشاوره رایگان داشته باشید. پس از بازدید از موتورخانه، هزینه ساخت کانال دودکش و قطعات موردنیاز به صورت پیش فاکتور برای کارفرما ارسال می‌شود.

در این متن به معرفی دودکش موتورخانه، مزایا و نصب آن پرداخته شد. اگر سوالی در ذهن آیا می‌دانستید که دودکش موتورخانه یکی از عناصر مهم در سیستم موتورهای داخل سوز است؟ این سیستم برای کنترل و حذف گازها و ذرات آلاینده‌ای که در هنگام احتراق سوخت در موتور تولید می‌شوند، طراحی و استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به نحوه چگونگی ساخت منبع آب اشاره کردیم. شرکت های زیادی هستند که در زمینه تولید انواع مخزن آب فعالیت دارند؛ گروه صنعتی پویان گسترش، از بزرگترین شرکت های تولیدی منبع آب در تهران است که در زمینه ساخت انواع مخزن آب گالوانیزه، پلی اتیلن، پلاستیکی و… با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت فعالیت دارد. چنانچه سوالی داشتید و در متن به پاسخ آن اشاره نشده بود، در قسمت نظرات با کارشناسان شرکت مطرح کنید.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا