مجله اجتماعی

وضعیت قرمز مهمان سپید در کوهرنگ/ شرایط اضطراری/ تجهیزات کافی نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها: از چند روز قبل که شاهد بارش سنگین برف در کوهرنگ بودیم علاوه بر شکرگزاری مردم، به همراه خود دلهره و اضطراب داشته است. با اینکه دستگاه‌های برف روبی از استان‌های همجوار برای کمک ارسال شده است اما باید اول به خودروهای برف روب کمک کرد چرا که یا لاستیک‌ها سائیده شده، یا زنجیر چرخ ندارند، یا مشکل فنی دارند و مهمتر اینکه راننده این دستگاه‌ها به جاده‌های کوهرنگ آشنایی ندارند که بیشتر آنها در همان روزهای ابتدایی برگشت داده شدند.

یکی از مهمترین مشکلات، جدی نگرفتن این بحران است نه نیروی انسانی کافی و نه دستگاه برفروبی به روز و مناسب در استان وجود ندارد. بارش سنگین برف گردنه‌ها و محورهای مواصلاتی را مسدود کرده است. بارش باران که از دیشب شروع شده کار را بسیار مشکل تر کرده و سنگینی سقف منازل را به همراه داشته و با توجه به فرسوده بودن بسیاری از ساختمان‌ها باید شاهد ریزش سقف منازل باشیم کما اینکه تا همین دیشب برای برخی شهروندان این مشکل رخ داده است.

با گذشت چهار روز از بارش برف، آذوقه مردم به پایان رسیده و دستگاه‌های متولی باید از هم اکنون به فکر مردم کوهرنگ بخصوص مردم روستاها باشند. به عنوان مثال با گذشت بیش از دو هفته جاده روستاهای شیخ علیخان و لبد همچنان بسته است.

وضعیت قرمز مهمان سپید در کوهرنگ/ شرایط اضطراری/ تجهیزات کافی نیست

سرمای ناشی از بارش برف باعث مصرف زیاد گاز در این شهرستان شده است و قطعاً در پایان ماه قبض‌هایی با مبالغ بالا صادر خواهد شد که می‌طلبد فکری برای این موضوع کرد و هزینه گاز را رایگان کنند.

بیشتر افراد ساکن در روستاها و شهرهای کوهرنگ افراد سالخورده هستند که توانایی برفروبی حیاط و پشت بام‌ها را ندارند و سنگینی سقف باعث ریزش خواهد شد که نیاز است اقدامات فوری انجام گیرد. انباشت برف در روستاها و شهرها بخصوص شهر چلگرد بسیار زیاد بوده و جایی برای برف وجود ندارد و نیاز است فکری برای خارج کردن برف به بیرون شود.

همچنان که وارد پنجمین روز از بارش سنگین برف در کوهرنگ شده‌ایم، به جز معاون توسعه استاندار که دیشب وارد شهرستان شد هیچ مسئولی وارد کوهرنگ نشده تا از نزدیک مشکلات مردم را ببیند.

اینها بخش کوچکی از بحران این روزهای شهرستان کوهرنگ است که نیاز فوری برای کمک به مردم را می‌طلبد.


آخرین اخبار از وضعیت کوهرنگ را در زیر می‌خوانید


پیگیری مخبر از آخرین وضعیت مناطق تحت محاصره برف

معاون اول رئیس جمهور در تماس تلفنی با استاندار چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت مناطق درگیر در برف بی سابقه در آن استان را جویا شد و بر ضرورت بسیج همگانی همه دستگاه های امدادرسان برای حل مشکلات مردم تاکید کرد.

محمد مخبر در این تماس که پیرو پیگیری رئیس جمهور صورت گرفت، ضمن اعلام آمادگی برای رفع نیازهای ضروری استان، از استاندار چهارمحال و بختیاری خواست تا آخرین وضعیت مناطق تحت محاصره برف را بصورت مستمر گزارش کرده تا در صورت نیاز از ظرفیت استان های معین برای امدادرسانی استفاده شود.

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این ارتباط تلفنی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود، از آماده باش همه دستگاه های امدادی و نهادهای اجرایی برای امدادرسانی به مردم تا رسیدن به وضعیت پایدار خبر داد.


رئیسی پیگیر وضعیت مناطق محاصره شده در برف چهارمحال و بختیاری

رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه از چین با معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار چهارمحال و بختیاری در جریان آخرین وضعیت مناطق محاصره شده در برف در این استان قرار گرفت.

رئیسی در این تماس‌ها دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار برای حل مشکلات صادر کرد.


فیلم / روستاهای کوهرنگ در محاصره برف

روستاهای کوهرنگ در محاصره برف قرار گرفته و وضعیت مناسبی ندارند.


نماینده مردم در مجلس: تجهیزات در چهارمحال و بختیاری پاسخگوی بحران در کوهرنگ نیست

وضعیت قرمز مهمان سپید در کوهرنگ/ شرایط اضطراری/ تجهیزات کافی نیست

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی گفت: تجهیزات چهارمحال و بختیاری پاسخگوی بحران برفی پیش آمده نیست.

قدرت الله حمزه اظهار کرد: با توجه به حجم بالای بارش برف در شهرستان‌های کیار، اردل، فارسان و خصوصاً کوهرنگ، تجهیزات استان اصلاً پاسخگو نیست و در این رابطه پیگیری‌هایی صورت گرفته و در صحبت با وزیر کشور و رئیس سازمان بحران و معاون وزیر قرار شد کمک‌هایی به استان بشود.

وی تصریح کرد: علاوه بر اعزام تجهیزات برف‌روبی از استان‌های همجوار به شهرستان کوهرنگ وزیر نیز به استاندار برای خرید دو الی سه دستگاه برف‌خور دستور دادند.

حمزه با اشاره به اینکه این حجم بارش در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است بیان داشت: با خرید دستگاه‌های برف‌خور می‌توانند هرچه سریع‌تر مسیرها را باز کرد و همه در تلاش هستند سریع‌تر راه‌ها باز شود.


مسئول بسیج سازندگی استان: خدمات رسانی در کوهرنگ به کندی انجام می‌شود / تجهیزات کم است

وضعیت قرمز مهمان سپید در کوهرنگ/ شرایط اضطراری/ تجهیزات کافی نیست

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) گفت: خدمات‌رسانی به مردم کوهرنگ که گرفتار برف سنگین هستند به کندی انجام می‌شود چون تجهیزات کم است.

هوشنگ فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، با اشاره به اینکه وضعیت شهرستان کوهرنگ نامساعد و وخیم است اظهار کرد: بارش برف و در حال حاضر بارش باران مشکلات را توأمان کرده است و آب همه معابر و مکان‌ها را در برگرفته است.

وی با اذعان بر اینکه خدمات‌رسانی به کندی انجام می‌شود چون امکان این کار وجود ندارد و تجهیزات کم است تصریح کرد: بسیج سازندگی حدود ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در اختیار داشته است که در حال کار هستند و پیگیر هستیم تا با اضافه کردن بلدوزر و گریدر برف را از معابر و کوچه‌ها تخلیه کنیم، بخشی از برف از کوچه‌ها خارج شده است اما جایی نیست که بتوان مابقی آن را تخلیه کنیم.

فولادی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی از چندین روز گذشته در شهرستان کوهرنگ در حال امدادرسانی هستند، گفت: برف خانه‌ها را محاصره کرده و گروه‌های جهادی تلاش کردند تا برف اطراف لوله‌های بخاری و جلوی منازل را کم کنند و همچنین آبراه‌ها را تخلیه کردند.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند کمک هستیم و پیگیریم تا فردا چند گروه جهادی دیگر برای کمک و امدادرسانی به شهرستان کوهرنگ اعزام شوند گفت: پایگاه‌های بسیج و نواحی حوزه‌های مقاوت بسیج آماده جمع‌آوری کمک‌های مردم و توزیع آن‌ها هستند.

فولادی تصریح کرد: باید با هم‌افزایی و کمک به مردم شهرها و روستاهای شهرستان کوهرنگ بخشی از مشکلات آنان را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهروندانی که ماشین‌آلات سنگین دارند و تمایل دارند به‌صورت داوطلبانه به شهرستان کوهرنگ اعزام شوند می‌توانند به مراکز بسیج سازندگی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها مراجعه کنند گفت: چندین گروه جهادی دیگر در امام‌قیس در حال فعالیت هستند، چند گروه دیگر در حال اعزام به گردنه گوشنگلی هستند، در شهرستان شهرکرد، گروه‌های جهادی در پاکسازی معابر و خیابان‌ها مشارکت دارند.

فولادی خاطر نشان کرد با پیگیری‌های صورت گرفته قرارگاه خدمات‌رسانی از تهران نیز به استان و شهرستان کوهرنگ اعزام خواهد شد.


مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری: تخلیه ۷ خانه در روستاهای کوهرنگ

وضعیت قرمز مهمان سپید در کوهرنگ/ شرایط اضطراری/ تجهیزات کافی نیست

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: درحال حاضر هفت خانه در سه روستای شهرستان کوهرنگ تخلیه شده است تا از وقوع خسارات احتمالی جلوگیری شود.

مسعود مثنوی در گفتگو با خبرنگار آنلاین، با اشاره به بارش بالای برف در شهرستان کوهرنگ اظهار کرد: در سه روستای این شهرستان چند خانه به دلیل قدمت بالا و فرسودگی این منازل باید فوراً تخلیه می‌شدند.

وی بیان داشت: هفت خانه در روستاهای نیاکان، فانی‌آباد و ده‌نو در این شهرستان تخلیه شده است تا از وقوع خسارات احتمالی جلوگیری شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: طبق آخرین آمار تاکنون ۳ هزار و ۱۵۷ نفر در ۲۹ حادثه رخ داده در اثر بارش برف به ثبت رسیده است و ۱۱ نفر به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند.

مثنوی از اسکان ۵۷ نفر طی این مدت خبر داد و بیان داشت: تاکنون ۲۶۶ نیروی عملیاتی در قالب ۶۷ تیم برای امدادرسانی اعزام شده‌اند و ۳۳ آمبولانس نیز در محل‌های حادثه حضور یافته و اقدام به امدادرسانی کرده‌اند.


شهردار چلگرد: خطرات ناشی از بارش باران بعد از برف کوهرنگ را تهدید می‌کند

وضعیت قرمز مهمان سپید در کوهرنگ/ شرایط اضطراری/ تجهیزات کافی نیست

شهردار چلگرد گفت: بارش‌ها در کوهرنگ از شب گذشته، از برف به باران تغییرکرده است و این موضوع تهدیدات بسیاری در پی دارد.

فرزاد پرویزی در گفتگو با خبرنگار آنلاین، اظهار کرد: بارش‌ها از شب گذشته از برف به باران تغییر یافته است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل وجود حجم بالای برف در سطح شهر، معابر اصلی دچار آب‌گرفتگی شده است.

شهردار چلگرد یادآور شد: تمام سعی شهرداری بر این است که با پاک‌سازی جداول آب به خارج از شهر هدایت شود.

پرویزی بیان داشت: با توجه به حجم بالای بارش‌ها و سنگینی برف بر روی پشت‌بام خانه‌ها فشار بالایی به ساختمان‌ها وارد شده است، بنابراین احتمال ریزش خانه‌های قدیمی وجود دارد.

وی ادامه داد: از هم‌شهری‌ها درخواست می‌شود اگر در خانه‌های فرسوده و قدیمی ساکن هستند و امکان فرو ریختن این منازل وجود دارد، هرچه سریع‌تر منازل خود را ترک کنند.

پرویزی افزود: مسئولان برای اسکان این افراد محلی را در نظر می‌گیرند تا از شرایط بحران عبور کنیم.

شهردار چلگرد خاطرنشان کرد: جاده اصلی چلگرد در حال حاضر باز اما گردنه‌ها و مسیر دسترسی به خوزستان مسدود است.

وی تاکید کرد: باز بودن جاده چلگرد به معنای این نیست که مردم می‌توانند از این مسیر تردد کنند، بلکه عبور و مرور فقط با ماشین‌های مخصوص و با تجهیزات کامل برای حضور نیروهای امدادی، مقدور است.


معاون استاندار: مسئولان کشوری به کمک کوهرنگ بیایند

وضعیت قرمز مهمان سپید در کوهرنگ/ شرایط اضطراری/ تجهیزات کافی نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: می‌طلبد مسئولان کشوری در سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای ایران و سازمان مدیریت بحران کشور به کوهرنگ کمک کنند.

محسن حسین‌میرزایی صبح چهارشنبه در حاشیه بازدید از دهستان پشتکوه بخش مرکزی شهرستان اردل با شکرگزاری پروردگار برای بارندگی‌های خوب در استان تاکید کرد: فرمانداران و نیروهای راهداری و امدادی چهارمحال و بختیاری به‌طور شبانه‌روزی در حال فعالیت برای بازگشایی جاده‌ها و خدمات‌رسانی به مردم هستند.

وی کمبود ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات در چهارمحال و بختیاری را مشکل‌ساز دانست و افزود: در هفته گذشته هم مطابق بارندگی‌های مطلوب در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، بن و دیگر نقاط استان فرمانداران و نیروهای راهداری و امدادی به‌صورت شبانه‌روزی پای کار آمدند و برای خدمت‌رسانی به مردم فعالیت‌های مجاهدت‌گونه داشتند.

حسین‌میرزایی تصریح کرد: کمبود ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات در چهارمحال و بختیاری خدمت‌رسانی را با کُندی مواجه کرده است.

وی یادآور شد: به‌همین منظور می‌طلبد مسئولان کشوری در وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران و سازمان مدیریت بحران کشور برای دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و راهداری‌های چهارمحال و بختیاری همت کنند و امکانات ویژه و خاص بدهند تا در مواقع اینچنین، برای خدمت‌رسانی به مردم شرمنده نشویم.


هلال احمر: اعزام تیم‌های امدادی به کوهرنگ / مردم از تردد غیرضروری خودداری کنند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور تیم‌های امدادی در کوهرنگ گفت: از مردم می‌خواهیم از تردد غیرضروری خودداری کنند.

مسعود مثنوی گفت: به دنبال فعالیت و تداوم سامانه بارشی، ۲۹ مورد حادثه برف و کولاک، جاده‌ای و کوهستان در این استان رخ داده است.

وی افزود: در همین راستا ۲۶۶ نیروی امدادی در قالب ۶۷ تیم عملیاتی با ۳۳ دستگاه خودروی آمبولانس به محورهای مواصلاتی و مناطق اعلام حادثه در چهارمحال و بختیاری اعزام شدند.

مثنوی با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۵۷ نفر در برف و کولاک دچار حادثه شده بودند، گفت: از این تعداد، ۱۱ نفر به مراکز درمانی منتقل و ۵۷ نفر هم اسکان داده شدند.

وی گفت: با توجه به تداوم بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری تا اواخر هفته، به مردم توصیه می‌شود حتی المقدور از تردد در محورهای برف گیر و کوهستانی خودداری و اگر تردد آن‌ها ضروری است حتماً تجهیزات زمستانه و زنجیر چرخ را در خودروی خود داشته باشند.


فرماندار کوهرنگ: ارتفاع برف در کوهرنگ به ۲.۵ متر رسیده است

شهباز اکبری عصر سه‌شنبه در ارتباط تصویری با وزیر کشور، ضمن بیان آخرین وضعیت شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: سامانه بارشی بسیار قوی در چند روز گذشته باعث بارش شدید برف در شهرستان شده است.

وی افزود: با فعالیت این سمانه بارشی ارتفاع برف در شهرستان کوهرنگ به حدود ۲.۵ متر رسیده است.

فرماندار شهرستان کوهرنگ ادامه داد: بسیاری از روستاها و معابر اصلی علی‌رغم اینکه عوامل خدمات‌رسان با استفاده از ماشین آلات سنگین به صورت مداوم عملیات برف‌روبی را انجام می‌دهند، با مشکلاتی مواجه هستند.

اکبری عنوان کرد: با وجود آنکه ماشین‌آلات سنگین از استان به شهرستان کوهرنگ اعزام شده‌اند اما باز هم در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تجهیزات در شهرستان کوهرنگ باید با مقتضیات شهرستان همخوانی داشته باشد، ارتفاع برف در این شهرستان به حدی رسیده که تجهیزاتی مثل D۸ پاسخگو نیست و نمی‌توان با آن برف‌روبی کرد.

فرماندار شهرستان کوهرنگ اضافه کرد: بسیاری از محورهای مواصلاتی مهم در شهرستان مثل گردنه‌های چری، تاراز و شاه‌منصوری که فلات مرکزی ایران را به جنوب کشور متصل می‌کنند به دلیل حجم زیاد برف بسته است.

اکبری بیان کرد: همه عوامل و تیم‌های امدادی، راهداری و همچنین تیم‌های تخصصی آب، برق و گاز در شهرستان حضور دارند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.


نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا