کسب و کار محلیمجله عمومی

تفاوت متاتریدر ۴ و ۵

کارگزاران یا بروکرهای حوزه فارکس به منظور ارائه‌ی خدمات و برقراری دسترسی مشتریان خود به بازار فارکس از محیط‌هایی به نام پلتفرم یا پایانه معاملاتی استفاده می‌کنند. شرکت‌های فراوانی در عرصه‌ی طراحی پلتفرم‌های معاملاتی در حال فعالیت هستند. هر یک از پلتفرم‌های موجود با توجه به شرکت ارائه دهنده‌ی آنها از قابلیت‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های موجود متاتریدر Metatrader است. این پلتفرم توسط شرکت MetaQuotes طراحی و ارائه گردیده تا یک ابزار بسیار کارآمد برای معامله‌گران فارکس باشد.

متاتریدر چیست؟

معامله‌گران فارکس بر اساس نیاز خود می‌توانند یکی از پلتفرم‌ها را از میان پلتفرم‌های موجود برای خود انتخاب کنند. البته این انتخاب باید با توجه به بروکر صورت گیرد. هر بروکر برای پلتفرم های معاملاتی دارای محدودیت‌های منحصر به فردی می‌باشد و با برخی از پلتفرم‌ها سازگاری ندارد. بعضی از بروکرها برای جلب رضایت مشتریان خود با استفاده از یک نرم افزار واسط به پلتفرم‌های ناسازگار متصل می‌شوند.

اگر این فرایند به درستی عمل نکند و موجب کندی سرعت و قطعی سیستم شده و می‌تواند نتیجه‌ی عکس به همراه داشته باشد. متاتریدر Metatrader یک نرم افزار بسیار کاربردی در زمینه‌ی معاملات است که می‌تواند سایر پایانه‌های معاملاتی را به صورت متمرکز گردآوری کند. با این کار امکان انجام معاملات در هر یک از پلتفرم‌ها با استفاده از رایانه یا تلفن همراه فراهم شده است. شرکت روسی MetaQuotes، متاتریدر4 را در سال 2005 و کمی بعد در سال 2010، Metatrader 5 را معرفی نمود.

متاتریدر چه کاربردی دارد؟

متاتریدر Metatrader به دلیل ارائه‌ی قابلیت‌های فراوان و کاملا رایگان، به شدت مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. از دیگر مزایای بسیار مهم آن می‌توان به رابط کاربری بسیار مناسب اشاره کرد که کار با آن را بسیار ساده می‌کند. متاتریدر امکان دسترسی و مشاهده‌ی نمودار قیمت را فراهم کرده و قادر به انجام معاملات به صورت خودکار می‌باشد. همچنین تاریخچه‌ی تریدهای انجام شده را ذخیره می‌کند تا کاربر امکان مرور آنها را داشته باشد. از دیگر قابلیت‌های این پلتفرم می‌توان به امکان انجام معاملات در شرایط دمو بدون واریز وجه اشاره کرد. این حالت برای آموزش و کسب تجربه افراد تازه کار در نظر گرفته شده است که کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

ویژگی های متاتریدر4

شرکت MetaQuotes، متاتریدر4 را در سال 2005 برای استفاده در معاملات فارکس ارائه نمود. این پلتفرم پر استفاده‌ترین بستر موجود در میان معامله‌گران می‌باشد و با اینکه از معرفی آن بیش از 17 سال می‌گذرد همچنان طرفداران بیشتری نسبت به Metatrader 5 دارد.

  • متاتریدر 4 دارای امنیت بسیار بالایی است و دلیل آن برخورداری از رمزنگاری‌های بسیار پیچیده در بدنه‌ی کدنویسی این نرم افزار است. از سوی دیگر سیستم معاملات خودکار آن همچنان در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها کارآمدتر و پیشرفته‌تر عمل می‌کند.
  • Metatrader 4 دارای طیف وسیعی از تایم فریم‌ها است که به واسطه‌ی آنها می‌توان به انواع مختلفی از نمودارهای معاملاتی دسترسی داشت. همچنین برای آنالیز تکنیکال بیش از 50 اندیکاتور در آن گنجانده شده که کار را برای معامله‌گران بسیار ساده‌تر می‌کند.

ویژگی های متاتریدر5

اغلب افراد بر این باورند که متاتریدر 5 نسخه‌ی جدیدتر و بهبود یافته‌ی متاتریدر 4 است. این در صورتی است که Metatrader 5 از ساختاری کاملا متفاوت با Metatrader 4 برخوردار است.

  • این پلتفرم می‌تواند عمق بازار را نمایش دهد و با این کار در انجام اموری چون قراردادها، خرید سهام و… معامله‌گر را یاری نماید.
  • متاتریدر 5 توانسته با ایجاد سازگاری با اتوتریدینگ محیط آزمایشی و دمو بسیار قدرتمند و کاربردی را ایجاد کند.
  • یکی از قابلیت‌هایی که موجب سهولت در استفاده از متاتریدر 5 شده است، پشتیبانی از زبان‌های مختلف می‌باشد.
  • در این نرم افزار امکاناتی چون Buy Stop Limit و Sell Stop Limit گنجانده شده است تا موجب افزایش تاثیر استراتژی معاملاتی شود.
  • متاتریدر 5 امکان دسترسی به پایگاه اندیکاتورهای تکنیکال به صورت رایگان فراهم نموده است.
  • امکان دسترسی به نقدینگی بین بانکی در این پلتفرم مهیا شده است.

نکته مهم آموزش فارکس از « سایت گوگل فارکس » :

برای انجام معاملات در بازار فارکس انتخاب یک بروکر معتبر اولویت اول شماست.سپس باید به فکر یک پلتفرم معاملاتی مناسب برای انجام معاملات خود باشید. با ثبت نام در بروکر معتبر آمارکتس می توانید از متاتریدر 4 و 5 بهره مند شوید. از دیدگاه معامله‌گری تفاوت چندانی میان Metatrader 4 و Metatrader 5 وجود ندارد. اما اگر کاربرد بک تست استراتژی و اکسپرت برای شما اهمیت دارد، متاتریدر 5 گزینه‌ی مناسبتری به نظر می‌رسد. از طرف دیگر متاتریدر 4 به دلیل پشتیبانی بیشتر از سوی بروکرها، قطعی کمتر و سهولت در مدیریت، همچنان در میان کاربران محبوب‌تر است.

کدام متاتریدر Metatrader بهتر است؟

هر دو نسخه متاتریدر Metatrader برای کاربرانی که قصد ورود به بازار فارکس را دارند طراحی شده اند. با وجود اینکه متاتریدر 5 به عنوان جایگزینی برای متاتریدر 4 معرفی گردید، ولی همچنان نسخه‌ی 4 این پلتفرم از محبوبیت بیشتری برخوردار است. عمده تفاوت این دو پلتفرم در زیرساخت برنامه نویسی است که متاتریدر 5 را برای افرادی که با زبان MQL آشنایی دارند و از قابلیت اکسپرت یا انجام معاملات به صورت اتوماتیک استفاده می‌کنند مناسب کرده است. کسانی که به صورت دستی معاملات خود را انجام می‌دهند می‌توانند از هر دو پلتفرم استفاده کنند.

Metatrader 5 به دلیل برخورداری از الگوریتم‌های به روزتر، مبتنی بر سیستم 64 بیتی و multi thread در مقایسه با Metatrader 4 ، 32 بیتی و مبتنی بر سیستم single thread، از سرعت به مراتب بالاتری برخوردار است. همچنین برخی از اندیکاتورها به طور جداگانه و اختصاصی برای هر کدام از این پلتفرم‌ها ارائه می‌شوند و در بعضی مواقع هزینه‌های معاملاتی آنها مانند اسپرد و کمیسیون با یکدیگر متفاوت است. نتایج حاصله از بک تست نشان می‌دهند که متاتریدر 5 از دقت بالاتری نسبت به نسخه‌ی 4 برخوردار است و نتایج جامع‌تری را ارائه می‌کند.

 

منبع مقاله: سایت Googleforex.net

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا