اقتصادی

این عکس است که می‌ماند

۱۹ آگوست برابر با ۲۸ مرداد به نام روز جهانی عکاسی نامیده شده است عکس‌هایی که خاطرات فراموش شدنی را ماندگار می‌کنند.

این عکس است که می‌ماندبه گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، در دنیایی که همه چیز خیلی زود فراموش می‌شود، عکس‌ها اسنادی هستند که به ما خاطرات را یاد آوری میکنند و راوی لحظه‌های شیرین میشوند.

 

تاریخچه و دلیل نامگذاری روز جهانی عکاس

جالب است بدانید که در تقویم بسیاری از کشور‌های جهان روزی به نام روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است و متعلق به ۱۹ آگوست می‌باشد.

این روز را در سال ۱۸۳۹ به افتخار اختراع نخستین روش موفقیت آمیز در ثبت عکس‌های دائمی و استفاده تجاری از عکاسی (روش داگرئوتایپ) توسط یکی از عکاسان فرانسوی به ثبت رسید.

همین اتفاق منجر شد که بسیاری از هنرمندان و عکاسان این روز را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و با تبریک گفتن، این روز را گرامی بدارند بنابراین به جرأت می‌توان گفت که عکاسی به عنوان مهمترین اختراعات بشر در قرن نوزدهم شناخته شد.

۱۹ آگوست (مصادف با ۲۸ مرداد ماه) در تقویم بسیاری از کشور‌های جهان به عنوان روز جهانی عکاسی نام‌گذاری شده است. 

 

این عکس است که می‌ماند

داگرئوتایپ، چیست؟

داگرئوتایپ یا داگرئوتیپ، نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفاده تجاری از عکاسی است.

این روش را لوئی داگر مخترع و عکاس فرانسوی به همراه ژوزف نیسه فور نیپس در سال ۱۸۳۷ میلادی اختراع کرد. 

دو سال بعد از این ماجرا و در روز ۹ ژانویه سال ۱۸۳۹، آکادمی علوم فرانسه این اختراع را به رسمیت شناخت و آن را برای تمام مردم جهان معرفی کرد. 

با این وجود ۱۹ آگوست روزی بود که پتنت روش دو مخترع یاد شده توسط دولت فرانسه خریداری شد.

البته بر خلاف آنچه تصور می‌کنید، اولین تصویر دائمی جهان توسط داگرئوتایپ ثبت نشده است. 

قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی، تصویری است که نیسه فور نیپس، اشراف زاده‌ی فرانسوی در سال ۱۸۲۶ با فرآیندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت.

این عکس است که می‌ماند

داگرئوتایپ چه زمانی وارد ایران شد؟

نخستین دستگاه‌های عکاسی به روش داگرئوتیپ، به درخواست محمد شاه قاجار از کشور‌های روسیه و انگلیس به دربار ایران وارد شد.

دستگاه‌های عکاسی روسیه که توسط نیکلای یکم روسیه، تزار روسیه هدیه داده شده بود، زودتر رسید و نیکلای پاولوف دیپلمات جوان روس که به این منظور تعلیم عکاسی دیده بود، این دستگاه‌ها را به تهران آورد و در اواسط دسامبر ۱۸۴۲ (مصادف با پایان آذر ۱۲۲۱) نخستین عکس‌ها را ثبت کرد.

 

پیشروان عکاسی در ایران

ملک قاسم میرزا شاهزاده ایرانی و ژول ریشار فرانسوی نیز از جمله پیشروانی هستند که در ایران، به شیوه داگرئوتیپ، عکاسی کرده‌اند.

با اطلاعاتی که از کتاب مقالات گوناگون تألیف دکتر خلیل خان اعلم الدوله ثقفی از یادداشت‌های ریشار خان، اولین عکاسی که اعتماد السلطنه از او نام برده حاصل می‌شود، این است که اولین عکاسی بر روی صفحه نقره در سال ۱۲۶۰ هجری قمری در تبریز، زمانی که ناصرالدین میرزا ولیعهد بود انجام شده است.

 

 

به جز یک عکس که توسط ملک قاسم میرزا فرزند فتحعلی شاه ثبت شده است، هیچ کدام یک از عکس‌های داگرئوتیپ ایرانی، باقی نمانده‌اند.

تنها عکس باقی مانده ایرانی که به روش داگرئوتیپ ثبت شده است

 

اختراع سلفی

اختراع سلفی هم داستان جالبی دارد، در سال ۱۸۳۹ رابرت کارنلیس آمریکایی دوربینش را در اتاق پشتی مغازه پدرش در شهر فیلادلفیا تنظیم کرد، درپوش لنز دوربین را برداشت، به جلوی دوربین دوید و برای ۵ دقیقه کاملا ساکن سر جای خود نشست.

سپس دوباره به سوی دوربین شتافت تا درپوش لنز را بگذارد. این مسئله موجب شد که اولین سلفی تاریخ ثبت شود!

 

منبع: دید ماندگار، بیتوته

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا