مجله عمومیکسب و کار محلی

اصول و روش رپورتاژ نویسی چیست؟

نوشتن رپورتاژ آگهی که امروزه از نکات مهمی است که دارندگان سایت به آن توجه زیادی می‌کنند. وقتی از یک سایت معتبر درخواست می‌کنید که داخل یکی یا چند عدد از مقاله‌هایی که داخل سایت خود بارگذاری می‌کند، مطالب را به سایت شما لینک دهد یا سایت شما را به خواننده معرفی نماید درواقع عمل رپورتاژ یا بک لینک انجام داده‌اید.

اگر شما یک نویسنده رپورتاژ هستید حتماً از قواعد و نکات مهم در نوشتن آن باخبر هستید. اگر هم نباشید ما در این متن این نکات را به شما آموزش می‌دهیم. معمولاً برای رپورتاژ نویسی باید سایتی را انتخاب کرد که از شرایط آن از سایت شما بهتر باشد و اعتبار خوبی داشته باشد. می‌توان هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی داخل آن به تعداد متفاوت لینک استفاده کرد. نوشتن رپورتاژ آگهی تک لینکی بهترین حالت از نوشتن رپورتاژ است. در نوشتن رپورتاژ آگهی بهتر است به‌طور غیرمستقیم به اهداف خود اشاره‌کنیم و آن را به کاربر القا کنیم.

 نوشتن رپورتاژ آگهی باید طبق اصول و روش‌های خاص خودش نوشته شود تا مزیت زیادی برای سایت شما داشته باشد.

نکات کلیدی گران‌بها در تألیف یک رپورتاژ آگهی

رپورتاژ باید تبلیغی نباشد و بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد. معمولاً رپورتاژ هایی که جنبه‌ی تبلیغی دارند طرفدارهای زیادی ندارند و خواننده خیلی سطحی به آن نگاه می‌کند و بیشتر اوقات از خواندن آن صرف‌نظر می‌کند. می‌توان در میان این مطالب آموزنده اشاره‌های ریزی به سایت خودکرده و عمل لینک دهی را انجام داد.

در رپورتاژ باید اطلاعات و آمار صحیح به مخاطب ارائه داد تا خواننده به ادامه دادن مشتاق شود و در ادامه اشاره کرد که اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید به سایت… (لینک دهی به سایت خود) مراجعه کنید؛ یعنی این‌که اول باید یک نیاز ایجاد کرد بعد برای آن راه‌حل پیشنهاد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رپورتاژ چیست کلیک کنید

استفاده از عکس آموزشی و یا پادکست در نوشتن رپورتاژ می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. رپورتاژ در ابتدا باید جذاب باشد تا جاذبه لازم را در خواننده ایجاد کند و خواننده در صفحه‌ای که رپورتاژ داده‌شده بیشتر ماندگار شود و وقت بیشتری را آنجا صرف کند. اگر خواننده در صفحه‌ای که رپورتاژ داده‌شده بیشتر ماندگار شود در رتبه سئو سایتی که رپورتاژ به آنجا لینک شده تأثیر دارد.

استفاده از کلمات کلید مناسب در نوشتن رپورتاژ آگهی از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً اگر کلمات کلید را به این شکل‌ها بنویسید بهتر است:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی: مانند (آموزش اینستاگرام)
  • استفاده از کلمه کلید +پسوند یا پیشوند: مانند (دوره آموزش اینستاگرام)
  • استفاده از کلمه کلیدی در جمله: مانند (بهترین دوره آموزش اینستاگرام آنلاین)

6 نکته طلایی برای نوشتن رپورتاژ آگهی قدرتمند

عنوان جذاب: اگر می‌خواهید رپورتاژ شما قوی باشد و اشتیاق خواننده را به‌طرف سایت شما زیاد کند باید از عنوان‌های جذاب برای نوشتن رپورتاژ آگهی خود استفاده کنید. در عنوان باید از کلمه‌های جذاب استفاده کرد کلمه‌هایی مانند شگفت‌انگیز، تضمینی، گارانتی بازگشت وجه، ارزان، فوق‌العاده، فوری، رایگان، مهم‌ترین، جادویی، حراج و… می‌توانند در جذاب شدن رپورتاژ آگهی مؤثر باشند. برای مثال در اینجا به چند عنوان جذاب اشاره می‌کنیم:

  • چطور در اینستاگرام میلیاردر شویم؟
  • شگرد افزایش 10 برابری فروش!
  • گران‌ترین فروشگاه اینترنتی پایتخت رونمایی شد.
  • رکورد قیمت تور مشهد همه را شگفت‌زده کرد!

تجزیه‌وتحلیل مخاطب رپورتاژ: سعی کنید مخاطب رپورتاژ خود را بشناسید. او را با دقت تجزیه ‌و تحلیل کنید. خود را به‌جای او قرار دهید و به سؤال‌هایی که در ذهن او شکل می‌گیرد توجه کنید و جواب آن را داخل متن خود به کار ببرید.

اعتمادسازی داخل رپورتاژ: رپورتاژ آگهی باید اطلاعات صحیح و مفید به کاربر بدهد و اعتماد کاربر را جلب کند. برای مثال اگر رپورتاژ شما در مورد یک کالا باشد گذاشتن عکس کالا داخل متن می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. استفاده از پادکست صوتی نیز می‌تواند مفید باشد زیرا بیشتر اوقات کاربر برای خواندن متن وقت صرف نمی‌کند ولی اگر صوت وجود داشته باشد به آن گوش می‌دهد. استفاده از ویدیو و آمار و ارقام (به شرطی که صحیح باشد) از دیگر مواردی است که در اعتمادسازی مؤثر است.

مرتبط نوشتن رپورتاژ: با توجه به سایت مقصد رپورتاژ بنویسید و از عنوان‌هایی مرتبط با سایت مقصد استفاده کنید برای نمونه:

  • سایت خبری = رپورتاژ خبری
  • سایت آموزشی=رپورتاژ آموزشی
  • سایت تکنولوژی=رپورتاژ تکنولوژی

درسایت خبری سعی کنید به‌صورت خبر و مصاحبه رپورتاژ بنویسید. تلاش کنید که در رپورتاژ به دو الی سه سؤال متداول کاربر جواب دهید. بهتر است پاسخ سؤالات متداول را در وسط رپورتاژ بنویسید.

لینک سازی مناسب: در نوشتن رپورتاژ آگهی لینک سازی و شیوه لینک دادن می‌تواند از نکات مهم باشد. اگر رپورتاژ آگهی شما دو یا چند لینک داشته باشد باید حتماً یک لینک آن را به برند خود اختصاص دهید.

تعداد کلمات رپورتاژ: تعداد کلماتی که در نوشتن رپورتاژ آگهی به‌کاربرده مشود به نوع رپورتاژ و مخاطب‌های آن بستگی دارد. رپورتاژ آگهی می‌تواند به‌صورت متن‌های کوتاه، متوسط و طولانی باشد. رپورتاژ آگهی باید طوری باشد که کاربر از خواندن آن کلافه و خسته نشود و تا آخر متن به خواندن ادامه دهد. یک رپورتاژ آگهی خوب معمولاً بین 700 تا 1000 کلمه است.

مهم‌ترین تیریک های یک رپورتاژ

  • بهتر است کلمه کلیدی اولین کلمه محتوای رپورتاژ باشد تا کلیک روی آن بیشتر شود؛ اما اگر کلمه کلیدی شما جنبه تبلیغی داشته باشد اول محتوا و انتهای محتوا مکان خوبی برای آن نیست. می‌توان آن را در 150 کلمه‌ی اول به کار برد. مکان دیگری که برای این کلمه کلیدی مناسب است اول پاراگراف دوم است که مکانی بسیار عالی است.
  • می‌توان در داخل رپورتاژ خود از کاربر درخواست کرد. برای این کار شما یک موضوعی را مطرح می‌کنید که برای کاربر جذاب باشد بعد به کاربر بگویید که برای نکات بیشتر در این در این زمینه کلیک کنید و آن را به سایت خود لینک دهید.
  • انتشار رپورتاژ در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که قدرت رپورتاژ شما بالا برود و تأثیر لینک‌هایی که داخل رپورتاژ شما وجود دارد بالاتر برود.
  • رپورتاژ خود را آپدیت کنید. با کامنت گذاشتن داخل رپورتاژ خود می‌توانید آن را آپدیت کنید.
  • برای رپورتاژ خود بازدید بخرید، رپورتاژ خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تویتر و… تبلیغ کنید و از فالور های خود درخواست کنید آن را بازدید کنند.
  • سعی کنید که رپورتاژ هایی که انجام می‌دهید داخل صفحه اصلی سایت مقصد قرار بگیرند؛ زیرا در آنجا بیشتر توسط کاربرها مشاهده می‌شوند و شانس مراجعه به سایت شما بالا می‌رود.
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا