چرا پایین مانتو کج میشه؟

نکات طلایی خیاطی برای دوخت لباسی بی‌نقص

زمانی که برای دوخت لباسی دست به کار می‌شوید هزاران بار آن لباس را تصور می‌کنیم. اگر نتیجه همه زحمات ما آنطور که باید دیده نشود ممکن است دیگر به سراغ خیاطی نرویم و پارچه‌ای که با همه ذوق و شوق خریداری کرده بودیم را کنار بگذاریم و به سراغ خرید مانتو برویم. پس حتما در تک تک مراحل دوخت این نکات را به خاطر داشته باشید.

اگر این نوع ناامیدی تکرار شود، غالباً تمام اشتیاق و خلاقیت خیاطی شما را در آغاز مسیر خیاطی از بین می‌برد. اما ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم. در این مطلب مجموعه‌ای از نکات ساده اما مهم برای دوخت لباس را با شما مطرح کرده‌ایم. با به کار بردن دقیق این نکته‌ها درجه کیفیت دوخت خود را ارتقا دهید و یکی از تمیزترین لباس‌های خود را داشته باشید.

پارچه با کیفیت انتخاب کنید

نکته دوخت ۱:

انتخاب پارچه با کیفیت، پیش شرط اول ما برای دوخت یک لباس زیبا است. این نکته شاید ارتباط مستقیم با نکات خیاطی و دوخت نداشته باشد اما بر کیفیت لباس شما قطعا اثرگذار خواهد بود.

پارچه با کیفیت، گران است. در بعضی مواقع ممکن است محصول نهایی بسیار گرانتر از آنچه در فروشگاه‌ها پیدا کرده‌اید باشد. اما، اینکه خودتان دست به کار شدید بسیار لذت‌بخش است. برای صرفه‌جویی در هزینه بیش از آنچه نیاز دارید خریداری نکنید. برای شناخت انواع پارچه‌ مناسب می‌توانید مطلب هفت پارچه مناسب برای دوخت بلوز و شومیز  را بخوانید.

با کمک الگوی خیاطی و دستورالعمل‌های کلی موجود میزان پارچه مورد نیاز برای لباس را تهیه نمایید. در مطلب اندازه‌گیری پارچه؛ بهترین جواب برای “چقدر پارچه نیاز دارم؟” میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت هر لباس را با شما در میان گذاشته‌ایم.

    اندازه‌گیری پارچه؛ بهترین جواب برای “چقدر پارچه نیاز دارم؟”

 پارچه را قبل از دوخت بشویید

نکته دوخت۲:

این نکته را فراموش نکنید، بیشتر پارچه‌ها هنگام شستشو جمع می‌شود و به اصطلاح آب می‌روند. اگر پارچه را قبل از دوخت نشویید، لباس دوخته شده شما بعد از استفاده در شستوشو اول فرم کلی خود را از دست می‌دهد و کوچک می‌شود.

شستشوی پارچه چیزی نیست جز شستن با دست و خشک شدن صحیح آن با توجه با ویژگی پارچه. به یاد داشته باشید که قبل از آغاز برش همه‌ی چین و چروک‌ها را به خوبی اتو کنید.

 

بریدن پارچه را به درستی یاد بگیرید

نکته دوخت ۳:

برای برش پارچه از قیچی تیز و  با کیفیت استفاده کنید. برش یکی از مراحل سخت خیاطی است که به دقت فراوان نیاز دارد. تصور کنید اگر مجبور به انجام این کار با قیچی‌های بی‌کیفیت و کند باشید چقدر این مرحله سخت و مشقت بار خواهد شد. در واقع در این نکته ما به تاثیر کیفیت قیچی شما بر کیفیت برش، دوخت و لباس نهایی شما می‌پردازیم. برش‌های صاف و پیوسته دوخت با کیفیتی به ما می‌دهد.

برای مراقبت از قیچی خود باید این نکات را بدانید:

در هنگام چیدمان الگو بر روی پارچه قسمت جلو لباس را با لبه صاف میز کار یا ترکی لباس چک کنید تا راستا لباس حفظ شود.

یک چرخ خیاطی خوب تهیه کنید

نکته دوخت ۴:

چرخ خیاطی شما یک ابزار فانتزی نیست که برای کار با آن زیبایی‌اش مهم باشد. چرخ خیاطی راسته و زیگ‌زاگ برای خیاطان تازه کار کافی است. در هنگام خرید چرخ خیاطی باید توانایی چرخ خود را بشناسید و بدانید که برای دوخت لباس‌های خاصی مثل شلوار لی و لباس‌های ضخیم زمستان به چرخ‌های حرفه‌ای نیاز دارید. چرخ خیاطی باید آنقدر قوی باشد که بتواند ساعت‌های کار طولانی دوخت را تحمل کند و در مدت زمان طولانی از کار نیافتد.

یکی از نکات مهم شناخت قسمت‌های داخلی چرخ خیاطی و قطعات آن است. زیرا اگر بخواهید مرتباً از آن استفاده کنید باید آشنایی کاملی با مهم‌ترین ابزار خیاطی خود داشته باشید. در ابتدا دوختن خط مستقیم با چرخ خیاطی را بیاموزید و همچنین با کوک‌های متنوع و ویژگی آن‌ها در چرخ خود آشنا شوید.

پس از هر مرحله دوخت درزها را با اتو به خوبی پرس کنید

نکته دوخت ۵:

پس از دوخت هر درز به کمک اتو گرم هر درز را اتو کنید. از سنگینی اتو استفاده کنید و درزها رو فشار دهید. اتو کاری مرحله به مرحله درز‌ها تاثیر زیادی بر روی ظاهر نهایی لباس شما خواهد گذاشت. این یک نکته به ظاهر ساده اما بسیار تاثیرگذار است. تنظیمات دمای اتو خود را بر اساس جنس پارچه خود انتخاب کنید و با فشار دست مناسب همه درزهای دوخته شده را مرحله به مرحله اتو کنید.

اتو سرد بعد از هر مرحله باعث می‌شود درزها کاملا باز و صاف شود. برای این کار یک جسم سنگین مانند یک سنگ و یا یک اتوی خاموش دیگر را بعد از اتوی هر درز به صورت ثابت بر روی درز بگذارید.

از لایی با جنس مناسب لباس خود غافل نشوید

نکته دوخت ۶:

از لایی برای ایجاد استحکام پارچه و محکم ایستادن لباس استفاده می‌شود. از پارچه لایی معمولا در قسمت یقه، پشت جیب‌ها، دو طرف جلو لباس و… استفاده می‌شود.

لایی را در پشت پارچه اصلی خود به کمک اتو بچسبانید. مراقب باشید که اتو را روی پارچه نکشید، فقط اتو را روی پارچه قرار دهید و بردارید. کشیدن اتو بر روی لایی و پارچه باعث کشیده شدن و تاب برداشتن پارچه شما می‌شود. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم برای جلوگیری از کشیده شده و تاب برداشتن پارچه تکه بزرگی از پارچه را لایی بزنید سپس تکه‌های الگو را از آن ببرید. این‌گونه برش‌های شما سالم خواهد ماند.

در خرید لایی صرفه‌جویی نکنید، تا زمانی که خیاطی می‌کنید هر روز به آن نیاز دارید. (به هر حال مغازه‌ای که در آن خرید می‌کنید هرگز کمتر از ۱ متر نمی‌فروشد.)

مراقب چرخ خیاطی خود باشید

نکته دوخت ۷:

چرخ شما می‌تواند خیاطی را از هنری لذت‌بخش به شکنجه تبدیل کند. در استفاده از چرخ هوشیار باشید. مرتب چرخ را روغن‌کاری کنید و اجاز ندهید پرز و نخ در آن جمع شود. هر چند وقت یکبار چرخ خود را به تعمیرگاه ببرید و آن را سرویس کنید.

دوخت لباس را با الگو بیاموزید

نکته دوخت ۸:

الگوهای خیاطی را می‌توان خود آماده کنید و یا از خرازی‌ها تهیه کرد. آماده‌سازی الگوهای شخصی متناسب با اندام شما یا خرید الگوی خیاطی آماده که نکات ظریف طراحی در آن رعایت شده بسیار به شما کمک خواهد کرد.

برش پارچه بدون تهیه الگو اشتباه است. با کشیدن الگو شما تمام آنچه مد نظر دارید را بررسی و با دقت اعمال می‌کنید. در واقع به تمام جزئیات آن فکر می‌کنید و در هنگام دوخت نیز کار آسان‌تری در پیش روی دارید.

ابزار خیاطی با کیفیت تهیه کنید

نکته دوخت ۹:

برای آغاز خیاطی شما به ابزار ضروری خیاطی مانند چرخ خیاطی، قیچی، سنجاق، گچ و کاغذ الگو نیاز دارید. اما اگر قصد انجام خیاطی به صورت جدی را دارید، برای بهبود کیفیت دوخت و سلامت جسمانی خود باید سایر وسایل و لوازم خیاطی را که کارتان را آسان می‌کنید نیز تهیه کنید. برای مثال میز برش مناسب، میز مناسب برای اتوکاری، مانکن با سایز مناسب و … .

مراحل دوخت لباس را از قبل مرور کرده یا یادداشت کنید

نکته دوخت ۱۰:

با توجه به اینکه لباس‌های امروزه برش‌های متفاوت و خاصی را دارند، دوخت تمیز آن‌ها و شباهت طراحی ذهنی شما به نتیجه کار نیازمند به مرور مراحل دوخت لباس و یادداشت‌برداری از نکاتی است که در هر مرحله باید انجام بدهید. نکات مربوط به طراحی لباس، نکات مورد نظر در هنگام برش‌ لباس و مراحل و ترتیب دوخت قطعات لباس را اگر فکر شده پیش ببرید قطعا نتیجه مطلوبی را خواهید داشت.

همیشه بر روی درزهای منحنی لباس چرت‌های کوچک ایجاد کنید

نکته دوخت ۱۱:

برای اینکه درزها به خوبی فرم بگیرند، ایجاد این چرت‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود. خصوصاً اگر درزهای منحنی باشند و فرم بدن را به صورت کامل نشان دهند. این چرت‌ها را ایجاد نمایید، سپس به کمک اتو فرم درست لباس را ایجاد کنید. این برش‌های کوچک مانع کشیدگی لباس و بد فرم ایستادن درزها می‌شود.

یراق و تزئینات لباس با کیفیت و زیبا خریداری کنید

نکته دوخت ۱۲:

یراق و تزئیناتی که روی لباس خود استفاده می‌کنید کیفیت نهایی لباس شمارا فریاد می‌زند. یک لباس با دوخت و پارچه مناسب با یک زیپ، دکمه و یراق ارزان قیمت خراب می‌شود. بنابراین در این مورد حتما بهترین‌ را برای لباس خود تهیه نمایید. برای شناخت دکمه‌ها و انتخابی درست مطلب دکمه؛ جلادهنده لباس را از دست ندهید.

لباس‌ها را قبل ازسجاف آویزان کنید

نکته دوخت ۱۳:

برای اطمینان از این که پارچه ریزش خود را انجام داده و بعد از دوخت شاهد تاب خوردگی و یا کشیدگی در لباس نباشیم، قبل از دوخت سجاف، لباس را چند ساعتی آویزان کنید. تاب لباس‌های تازه دوخته شده از این طریق از بین خواهید رفت. پس از دوخت لباس شاهد ریزش درست پارچه بر روی تن خواهید بود.

تکنیک‌های ظریف‌دوزی در خیاطی را دنبال کنید

نکته دوخت ۱۴:

تمیزدوزی لبه‌های پارچه، استفاده از بخیه‌های نامرئی و پس‌دوزی همه تکنیک‌هایی است که طراحان برای خلق کارهای نفیس خود استفاده می‌کنند. آن‌ها را بیاموزید و به کار ببرید.

استانداردهای نصب را در لباس رعایت کنید

نکته دوخت ۱۵:

برخی از استانداردهای لباس وجود دارد که باید اطمینان حاصل کنید که در لباس شما نیز رعایت شده است. حتما اطمینان حاصل کنید که از این نکات اطلاع دارید و ازآن‌ها پیروی می‌کنید. این‌گونه به لباسی که دوخته‌اید افتخار خواهید کرد.

شما باید موارد زیر را در لباس نهایی خود بررسی کنید:

طراحی و دوخت لباس با ارزش است. اما لباسی با دوخت نامناسب باعث دلسردی شما از نتیجه کار می‌شود. با رعایت این نکات لباسی می‌دوزید که به آن افتخار کنید.

چروک لباس – چرا جلوی لباس فرم اداری چروک می شود

دلایل چروک لباس و چرا جلوی لباس فرم اداری چروک می شود.

چروک لباس قسمت جلوی مانتو و لباس فرم:

یکی از دلایلی که این امر اتفاق می افتد لایی پرشین که جهت آهار جلو کت چسبیده می شود با دستگاه های معمولی و بی کیفیت انجام می شود. اگر خواستید چروک لباس اتفاق نیافتد اولا از یک برند ، مستقیم خرید کنید زیرا قدرت خرید جنس خوب و دستگاه های پیشرفته را دارد و دستگاه هایی که این لایی چسب را می چسباند گران و فقط برند های مطرح آن را دارند و باران دخت با دستگاه های تمام صنعتی دوخت مانتو و شلوار ها را به طور صنعتی می دوزد و این امر باعث می شود تا جلو مانتو و شلوار ها چروک نمی شوند و تا یک سال تمام و حتی بیشتر عمر می کنند.

هر برندی برای این که زیر سوال نرود و هویت آن مهم می باشد از بهترین امکانات برای هر محصول استفاده می کنند تا رضایت مشتری خود را به دست آورند.

نکات منفی و مثبت لایی و آستر در چروک لباس

برخی از خانم ها مخالف این هستند که مانتو لایی یا آستر داشته باشد و فکر می کنند این امر باعث می شود تا مانتو برای فصل های بهار و تابستان گرمای زیاد تری نسبت به فرم های اداری دیگر تولید کند اما این تصور که گرما توسط مانتو ۱۰۰ درصد تولید می شود اشتباه و میزان ناچیزی را در بر می گیرد، بهتر است بدانید لایی تاثیر بسزایی در ثبات و صاف ایستادن مانتو فرم ایجاد می کند و همچنین  آستر از گیر کردن لباس فرم به لباس راحتی جلوگیری می کند. لایی و آستر خوب چروک لباس را نیز کاهش می دهد.

اتو کشی بعد از هر شست و شو

بعد از شست و شوی لباس استفاده از اتوی بخار یکی از نکات مهم در ثبات و چروک نشدن آن می باشد اتو کشی پی در پی و منظم یکی از دلایل مهم در چروک لباس می باشد.

خروج از نسخه موبایل