مجله هنر و فرهنگ

گیشه تابستانی چین رکورد زد

تاکنون چهار فیلم از جمله «گمشده در ستاره‌ها» و درام جنایی «بدون شرط بندی» از مرز فروش دو میلیارد یوان در گیشه سینمای چین فراتر رفته‌اند که رکورد دیگری برای گیشه تابستانی این کشور آسیایی محسوب می‌شود.

طبق گزارش اداره فیلم چین، درآمد فیلم های تابستانی امسال که از ژوئن تا آگوست را پوشش می دهد، از رکورد قبلی ۱۷.۷۸ میلیارد یوان که در سال ۲۰۱۹ به دست آمده بود، فراتر رفته است.

علیرغم اینکه ژانر فیلم‌های ورزشی در بین تماشاگران فیلم چینی محبوبیت چندانی ندارد، فیلم «یکه و تنها» رکورد پردرآمدترین فیلم ورزشی داخلی در چین را شکست و تا روز جمعه بیش از ۸۵۰ میلیون یوان در گیشه فروخته است.

با این وجود فیلم‌های هالیوودی عملکرد درخشانی در سینمای چین نداشتند. «باربی» با بازیگر نقش اصلی خود «مارگو رابی» که در بازارهای جهانی عملکرد خوبی داشته است، پس از تقریبا یک ماه اکران تنها ۲۴۶ میلیون یوان در چین به دست آورده است و فیلم جدید «تام کروز» با عنوان «ماموریت: غیرممکن- روزشمار مرگ قسمت اول» پس از بیش از یک ماه نمایش حدود ۳۵۰ میلیون یوان فروخته است.

بر اساس آخرین اطلاعات رسمی منتشر شده، سینمای چین از ابتدای تابستان تاکنون در مجموع ۴۳۵ میلیون بلیت فروخته است.

گیشه سینمای چین در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته آن با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید و بار دیگر عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را به آمریکا واگذار کرد.

چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریع‌تر از شرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازار سینمایی جهان نام گرفت.

باید منتظر ماند و دید رقابت سینمای آمریکا و چین از حیث فروش در سال ۲۰۲۳ در نهایت به کجا می‌رسد.

۲۴۵۲۴۵

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا