مجله عمومی

جنگ روانی نابودکننده ایران با اسراییل از رویارویی نظامی بدتر

پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، بازار گمانه زنی از شیوه پاسخ ایران به اسراییل در داخل و خارج از کشور داغ است.

بسیاری گمان می کردند ایران بلافاصله پاسخ این حمله را با حملاتی مشابه خواهد داد حالا یا مستقیم از سمت ایران بوسیله موشک های دوربرد یا با کمک حزب الله لبنان و حماسِ فلسطین با پهپاد و راه های دیگر.

حتی منتقدانی در داخل و خارج از کشور، عدم پاسخ قاطع و فوری ایران به رژیم صهیونیستی را ناشی از ضعفِ قدرت نظامی ایران می دانند.

بعضی هم متاسفانه بر طبل جنگ می زنند و صبر ایران را از منظر ضعف می نگرند.

ایران اما تاکنون به دور ازهیجان، عاقلانه با صبر و آرامش عمل کرده و در اصل در حال پاسخ سخت تری به اسراییل است؛جنگ روانی اگر چه از لحاظ ظاهر هیچ نسبتی با جنگ نظامی ندارد اما از لحاظ شکنندگیِ ساختار درونی می تواند تاثیرگذارتر از جنگ نظامی باشد.

به استناد گزارش های منتشر شده در رسانه های رژیم صهیونیستی، مردم ساکن در سرزمین های اشغالی بعد از حمله دولتشان به کنسولگری ایران در سوریه، نه تنها آرام و قرار ندارند بلکه در ترسی خوف انگیز و وحشتناک فرو رفته اند.

آنان نمی دانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ نمی دانند پاسخ ایران چه زمانی و چگونه خواهد بود؟

ایران هم این نکته را به خوبی می داند و می خواهد از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند.

ایران احتمالا در یک استراتژی منطقی فعلا عکس العمل نظامی خاصی نخواهد داشت اما به صورت رسمی و غیر رسمی از انتقام سخت سخن خواهد گفت-کاری که تا امروز هم انجام شده- همین تاکتیک یک جنگ روانی ویران کننده در بین ساکنان سرزمین های اشغالی ایجاد می کند.

افکار عمومی ساکن در این سرزمین ها بیشتر از گذشته به دولتشان می تازند و وضع موجود را ناشی از بی کفایتی سرانشان می دانند مضاف بر این که جنگ در غزه هم به سرانجامی نرسیده و از آن سوی نیز دولت نتانیاهو در حال تحمل فشار زیادی است.

من فکر می کنم ایران این جنگ روانی را تا مدتی -لااقل یک ماه ادامه می دهد- تا از این فرصت برای فشار بر سران رژیم صهیونیستی به شکل خوبی بهره ببرد و بعد از آن با تفکر،صبر و سنجیدن تمامی جوانب پاسخ مناسب را به اسراییل خواهد داد طوری که کمترین خطر متوجه میهن مان باشد.

نکته:

جنگ روانی منشا باستانی دارد. کوروش کبیر آن را علیه بابل، خشایارشا علیه یونانیان و فیلیپ دوم مقدونی علیه آتن به کار گرفت. جنگ روانی به فتوحات چنگیزخان، شایعاتی که ماهرانه در مورد تعداد زیادی از سواران مغول وحشی در ارتش او وجود داشت کمک کرد. قرن‌ها بعد، در انقلاب آمریکا«عقل سلیم» توماس پین اعلامیه‌های پرتعدادی بود که برای تقویت اراده استعمارگران بریتانیایی-آمریکایی برای مبارزه استفاده می‌شد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا