مجله علمی و پزشکی

توصیه‌ای برای به تعویق انداختن زوال عقل

با توجه به آزمایش‌های جدید در بیمارستان عمومی «ماساچوست»، مصرف روزانه مولتی‌ویتامین می‌تواند تا دو سال مانع از زوال قدرت شناختی مغز شود.

به گزارش مجله رز، بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، کاهش قدرت شناختی مغز یکی از اولین نشانه‌های مرتبط با زوال عقل و آلزایمر است که حدود ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است.

«شیراگ ویاس»، نویسنده ارشد این مطالعه در این باره می‌گوید: کاهش قدرت شناختی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سلامت در میان افراد مسن است و مصرف روزانه مولتی‌ویتامین می‌تواند به‌ عنوان یک راهکار بالقوه و مفید برای کند کردن روند کاهشیِ قدرت شناختیِ مغز به کار رود.

نتایج جدیدی هم در نشریه آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است که نشان می‌دهد مصرف روزانه مولتی‌ویتامینی که حاوی ۲۰ ماده مغذی اساسی است مانع از دست دادن حافظه و کاهش قدرت شناخت مغز می‌شود.

این مطالعه بیش از دو سال به ارزیابی ۵۷۳ نفر پرداخته است. افرادی که مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که دارونما داشتند، پیشرفت قابل‌توجهی در توانایی‌ برای یادگیری، ذخیره و فراخواندن اطلاعات نشان دادند.

متخصصان همچنین پیشرفت‌هایی را در زمینه جهت‌گیری، توجه، سلیس‌بودن زبان و توانایی‌های مرتبط با آن که جزو استانداردهای جهانی قدرت شناختی محسوب می‌شوند، مشاهده کردند.

«هاوارد سسو»، یکی از متخصصان بیمارستان زنان، این کشف را «هیجان‌انگیز» توصیف کرده است.

سسو گفت: درک عملکردی که نشان می‌دهد مصرف روزانه مولتی‌ویتامین در برابر کاهش حافظه و کاهش قدرت شناختی نقش محافظتی دارد، بسیار حیاتی است. درک این نکته که مولتی‌ویتامین‌ها با تمرکز بر وضعیت تغذیه و عوامل دیگر مربوط به پیری این تغییر را رقم می‌زنند، اهمیت دارد.

به نوشته نیویورک‌پست، یک دندانپزشک نیز به‌ تازگی درباره اهمیت بهداشت دهان و دندان و تاثیر آن در جلوگیری از زوال ذهنی سخن گفته است. این دندانپزشک همچنین بر نقش تمرین بدنی در پیشگیری از چنین بیماری‌های عصبی تاکید کرده است.

بنابراین داشتن شیوه زندگی سالم و فعالیت بدنی می‌تواند بر پیشگیری از کاهش قدرت شناختی مغز تاثیر مثبتی داشته باشد.

به گزارش ایندیپندنت، اصطلاح «زوال عقل» به یک بیماری خاص اطلاق نمی‌شود؛ بلکه مجموعه‌ای از علائم را در بر می‌گیرد که در نتیجه ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر پدید می‌آیند و به سلول‌های عصبی که پیام‌ها را از مغز انتقال می‌دهند، آسیب می‌زنند.

این بیماری مخصوصا در افراد مسن‌تر رواج دارد و از هر ۱۴ فرد بالای ۶۵ سال، یک نفر و از هر شش فرد بالای ۸۰ سال، یک نفر به این عارضه مبتلا است. همچنین از نظر آماری احتمال ابتلای زنان بیشتر از مردان است.

هر فردی این عارضه را به شکلی متفاوت با دیگران تجربه می‌کند اما علائم معمول زوال عقل به سه دسته تقسیم می‌شوند: مشکلات حافظه، قدرت شناخت و توانایی برقراری ارتباط با دیگران.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا