معرفی برترین پروژه های دیفای که باید در آن سرمایه گذاری کرد

محتوای این مطلب پنهان

بهترین پروژه های دیفای برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲

مقدمه

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید حتماً تا کنون نام دیفای و پروژه‌ های دیفای را شنیده‌اید. منظور از کلمه دیفای (Defi) سیستم‌های مالی غیر متمرکز است. پروژه های دیفای متعددی در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد شد‌ه‌اند و برخی از آنها در زمان کوتاهی رشد زیادی کرد‌ه‌اند. ذات غیرمتمرکز بودن برای یک سیستم مالی بسیار جذاب است؛ به همین دلیل افراد زیادی به سمت این پروژه‌ها جذب شد‌ه‌اند.

در سایت کوین مارکت کپ و CoinGecko بخش مجزایی برای پروژه های دیفای تعریف شده است. در این مقاله به آموزش DEFI می پردازیم و سپس ده‌ نمونه از بهترین پروژه های دیفای را از دیگاه افراد مختلف و متخصصان این حوزه بررسی می‌کنیم. این پروژه‌ها به عنوان بهترین پروژه های دیفای برای سرمایه گذاری در سال 2022 معرفی شده‌اند.

چرا پروژه های دیفای مهم هستند؟

ابتدا ببینیم که مفهوم دیفای و هدف این پروژه‌ها چیست. همان‌طور که گفتیم، منظور از پروژه‌های دیفای، پروژه‌ها و سیستم‌های مالی است که به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است. هدف پروژه های دیفای ایجاد سیستم‌های کاملاً غیرمتمرکز است که به یک نهاد واسط مثل مؤسسات، بانک‌ها یا دولت‌ها برای مدیریتش نیاز نداشته باشد.

نیاز به ایجاد این تحول در سیستم‌های مالی جهانی احساس می‌شود؛ به همین دلیل توجهات زیادی به سمت پروژه های دیفای جلب شده است. یک از سایت‌های معروفی که در مورد پروژه های دیفای و حجم بازار آنها و تعداد کاربران این پروژه‌ها اطلاعات مفیدی منتشر می‌کند، سایت Dune Analytics است.

پروژه‌های زیر جزو محبوب‌ترین و پرتکرارترین پروژه‌ها از نظر افراد متخصص در این حوزه بوده که به عنوان بهترین پروژه های دیفای در سال 2022 نام برده شده است.

پروژه یونی سواپ (UniSwap)

یونی سواپ (UniSwap)، یک پروتکل است که برای نقل و انتقال توکن‌های شبکه اتریوم استفاده می‌شود. یونی سواپ در واقع یک صرافی غیر متمرکز (DEX) است که رابط کاربری آسان و ساد‌ه‌ای برای تبادلات توکن‌های ERC-20 فراهم کرده است. یونی سواپ کاملاً عمومی‌ و غیر متمرکز است و هیچ گونه کارمزدی نیز بابت تراکنش‌ها از کاربران دریافت نمی‌کند. از نظر کارشناسان بسیاری، یونی سواپ یکی از بهترین پروژه های دیفای برای سرمایه گذاری در سال 2022 است.

صرافی‌های غیرمتمرکز را در اصطلاح صرافی دکس (DEX) می‌گویند. یونی سواپ نیز جزو صرافی‌های دکس است که در مقایسه با صرافی‌های متمرکز، سازوکار متفاوتی برای سفارش‌گذاری و تبادل ارز‌های دیجیتال دارد. در این صرافی جفت‌ارز‌ها توسط مقداری نقدینگی پشتیبانی می‌شود. استخر‌های نقدینگی، قرارداد‌های هوشمندی هستند که تعادل دو توکن را برقرار و قوانین واریز و برداشت این توکن‌ها را مدیریت می‌کنند.

در یونی سواپ برای محاسبه قیمت یک توکن از یک قانون استفاده می‌شود. به این صورت که فرمول ثابتی برای یک محصول وجود دارد که به صورت X × Y = K در یونی سواپ تعریف شده است. در این فرمول، K مقداری ثابت است. قیمت توکن با توجه به نسبت توکن‌های موجود در استخر و فرمول ثابت محصول به دست می‌آید.

صرافی یونی سواپ سه نوع کاربر دارد: کاربران عادی، تأمین‌کنندگان نقدینگی و آربیتراژر‌ها.

تأمین‌کنندگان نقدینگی کسانی هستند که موجودی و نقدینگی داخل شبکه را فراهم می‌آورند و کارمزد تراکنش‌ها را نیز دریافت می‌کنند. آربیتراژر‌ها کسانی هستند که از اختلاف قیمت در بازار‌های یونی سواپ و دیگر بازار‌ها کسب درآمد می‌کنند و سبب می‌شوند قیمت‌ها متعادل شود.

یرن فایننس (yEarn Finance)

یرن فایننس (یا به اصطلاح درست‌تر، وای ارن فایننس)، پلتفرم مالی غیرمتمرکزی است که به استخر‌های نقدینگی و بازارسازی خودکار خدمات می‌دهد. yEarn Finance این کار را با انتقال سرمایه به پلتفرم‌هایی مثل Aave ،dydx و کامپاند انجام می‌دهد.

هدف یرن فایننس ایجاد یک مکانیزم سوددهی آسان و ایجاد روش‌های جدید برای کسب درآمد است. توکن اختصاصی این شبکه توکن وای فای (YFI) است که دارندگان این توکن در کارمزد تراکنش‌ها سهیم هستند.

چین لینک (Chain Link)

چین لینک نیز یکی از بهترین پروژه های دیفای به حساب می‌آید. صاحب‌نظران بسیاری این پروژه را برای سرمایه‌گذاری در سال 2022 بسیار مناسب می‌دانند. چین لینک یک سیستم اوراکل غیر متمرکز است که اطلاعات خارج از بلاکچین را به داخل شبکه بلاکچین منتقل می‌کند. شبکه چین لینک بستری را فراهم می‌کند که داده‌ها در خارج و داخل بلاکچین بتوانند به صورت ایمن و معتبر، به گونه‌ای که اعتبار و صحت آنها تأیید شود، انتقال یابند.

کامپاند (Compound)

کامپاند یا کامپوند (Compound) یک نرم‌افزار وام‌دهی بر بستر اتریوم است. این پروژه سیستمی را فراهم آورده که از طریق آن افراد می‌توانند موجودی خود را فریز کنند و به سایر کاربران وام بدهند. نرخ سود وام‌ها نیز بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

کاوا (Kava)

کاوا (Kava) نیز یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز است که با هدف ایجاد انعطاف بیشتر روی کار آمده است. این پروژه جزو بهترین پروژه‌های دیفای است.

نرم‌افزار کاوا، سوئیچ نام دارد. همچنین کاوا امکان تبادلات بین بلاکچینی را نیز فراهم می‌آورد و همین قابلیت باعث شده که این پلتفرم در میان پروژه‌های وام‌دهی دیگر پیشتاز باشد.

پروژه دای (DAI)

دای (DAI) یک استیبل کوین است که با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. هدف دای ایجاد پایداری و شفافیت در دنیای غیرمتمرکز است. دای هنگام وام‌گیری در بستر MakerDAO ایجاد می‌شود. دای علاوه بر اتریوم از رمزارز‌های دیگری نیز پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند در این پلتفرم ارز‌های دیجیتال خود را وثیقه بگذارند و وام دریافت کنند.

انکر (Ankr)

انکر (Ankr) هم یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز است. هدف این پروژه به اشتراک گذاشتن توان محاسباتی بدون‌ استفاده در شبکه و کسب درآمد از این راه است. این پلتفرم به کاربرانش این امکان را می‌دهد که از محاسبات ابری استفاده کنند. به اشتراک گذاشتن منابع بلااستفاده به نفع دو طرف است. البته این سیستم الآن هم وجود دارد ولی این پروژه این سیستم را بر بستر بلاکچین فراهم آورده که می‌تواند روشی ایمن برای محاسبات ابری غیر متمرکز ایجاد نماید.

مترونوم (Metronome)

مترونوم (Metronome) هم یکی از بهترین پروژه های دیفای است که از نظر صاحب‌نظران می‌تواند در سال 2022 پیشرفت زیادی داشته باشد. مترونوم بستری را ایجاد می‌کند که انتقال دارایی میان بلاکچین‌های مختلف را آسان می‌سازد. این پلتفرم یک پروژه متن باز (Open source) است که توسعه‌دهندگان مختلف در سراسر دنیا می‌توانند این پروژه را گسترش دهند. توکن این شبکه MET نام دارد و با استفاده از آن می‌توان به چندین آدرس به صورت همزمان انتقال انجام داد.

الف. ایم (Aleph.im)

الف. ایم (Aleph.im) هم یک پروژه دیفای است که خدمات میان بلاکچینی را ارائه می‌دهد. تمرکز این پروژه روی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) است. در الف ایم می‌توانید محاسبات ابری را بدون نیاز به سرور، ذخیره‌سازی داده و پایگاه داده انجام دهید.

اوریون پروتکل (Orion Protocol)

هدف اوریون پروتکل (Orion Protocol) یکی کردن جریان نقدینگی کل بازار ارزهای دیجیتال است. یعنی سعی دارد صرافی‌های متمرکز، غیرمتمرکز و استخر‌های نقدینگی را در یک پلتفرم غیر متمرکز به همدیگر مرتبط کند. توکن پروتکل اوریون، دایکو (DYCO) نامیده می‌شود. هدف این پروژه ایجاد سطح بالایی از اعتماد و اطمینان است.

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک سواپ در واقع یک صرافی غیرمتمرکز است که برای خرید و فروش توکن‌های روی بلاکچین بایننس چین استفاده می‌شود. به توکن های روی بلاکچین بایننس چین توکن‌های BEP20 گفته می شود. پلتفرم پنکیک سواپ از مدل بازارساز خودکار استفاده می‌کند و یک استخر نقدینگی برای ترید دارد. کاربران توکن‌های خود را به استخر نقدینگی واریز و توکن‌های LP دریافت می‌کنند. توکن‌های LP در واقع توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی هستند که کاربران می‌توانند برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های خود از آنها استفاده کنند.

ترا (Terra)

پروژه ترا (Terra) یک مجموعه استیبل کوین غیرمتمرکز است. هدف ترا این است که از طریق یک مکانیزم اجماع دموکراتیک، رشد اقتصادی به صورت عادلانه توزیع شود. ترا قصد دارد که جایگزینی برای پول فیات باشد، نه فقط یک ارز دیجیتال برای نگهداری سرمایه. توکن ترا، لونا (LUNA) نام دارد.

ترا استیبل کوین خود را برای پرداخت و کاهش کارمزد تراکش‌ها ایجاد کرده است. توکن لونا در واقع ابزاری است که کمک می‌کند قیمت استیبل کوین ترا ثابت باشد و ترا بتواند یک استیبل کوین باقی بماند. در واقع LUNA مانند یک توکن پشتوانه یا ذخیره عمل می‌کند. ترا مجموعه‌ای از استیبل کوین‌ها دارد که شامل TerraJPY، TerraCNY، TerraEUR، TerraGBP، TerraSDR و TerraKRW هستند و با ارزها‌ی فیات جهانی معادل خود یعنی  JPY، CNY، EUR،GBP، SDR و KRW پشتیبانی می‌شوند.

آوه (Aave)

ارز دیجیتال Aave هم یکی از پروژه‌ها‌ی موفق دیفای است. Aave یک پلتفرم منبع باز و شفاف ایجاد کرده است که در زمینه وام دهی فعالیت می‌کند. پلتفرم Aave یک بازار مالی ایجاد کرده که وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان عضو این پلتفرم می‌شوند. نقدینگی مورد نیاز، هم از طریق سپرده‌گذاران و هم از طریق تأمین‌کنندگان سرمایه فراهم می‌شود.

وام‌گیرندگان باید در سیستم وثیقه بگذارند و اجازه دریافت وام بگیرند. در واقع این روش یک روش وام دهی غیرمتمرکز و همتا به همتا است که نیاز افراد به وجود واسطه‌ای مثل بانک را از بین می‌برد. در این پلتفرم تأمین‌کنندگان نقدینگی به وام‌دهنده تبدیل می‌شوند و در ازای سرمایه‌ای که وام داده‌اند، سود به دست می‌آورند. Aave پلتفرمی ایجاد کرده است که هم به نفع وام‌دهنده و هم به نفع وام‌گیرنده است.

سخن پایانی

پروژه های دیفای در سال 2020 وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد اما در همین مدت کوتاه طرفداران زیادی پیدا کرده است. در سال‌های اخیر تعداد زیادی پروژه دیفای شروع به کار کرده‌اند. در این مقاله ده نمونه از بهترین پروژه های دیفای را از نظر کارشناسان و متخصصان بازار ارزهای دیجیتال به شما معرفی کردیم. البته اکثر این پروژه‌ها نوپا هستند و در حال حاضر نمی‌توان در مورد آینده آنها نظر قطعی داد.

برای سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها یا خرید توکن آنها باید نقشه راه این پروژه‌ها را دقیق رصد کرد و بررسی نمود که آیا تیم آنها در پی پیشبرد اهداف خود در زمان معین‌شده هست یا نه. هنگام سرمایه‌گذاری در هر یک از این پروژه‌ها، بیشتر تحقیق کنید و مراقب سرمایه خود باشید.

معرفی بهترین پروژه‌های موفق دیفای برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲

در چند سال گذشته، صنعت مالی به سمت تمرکززدایی حرکت کرده است و قراردادهای هوشمند به‌عنوان جایگزین مناسبی برای بانک‌های سنتی، کارگزاران، صرافی‌ها و سایر سازمان‌های مالی معرفی شده‌اند. پروژه‌های دیفای معمولاً به داده‌ها و زیرساخت‌هایی مانند ابزارهای مدیریت دارایی، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، زیرساخت‌های DeFi و بسیاری موارد دیگر اشاره می‌کنند.

اگرچه در حال حاضر سرمایه‌گذاری و استفاده از یک پروژه DeFi، مستلزم مطالعه و بررسی جامع در مورد آن است اما با گذشت زمان پروژه‌های دیفای با آپدیت‌های متعدد، علاوه بر توسعه و بهبود، به دنبال برطرف کردن نواقص و مشکلات خود هستند و در نتیجه این پروژه‌ها برای کاربران قابل اعتمادتر و سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند.

علت اهمیت پروژه‌های دیفای

در سال‌های ابتدایی معرفی فناوری بلاکچین، این تکنولوژی بر پرداخت‌های دیجیتال و تراکنش‌های بیت کوین متمرکز بود؛ در حالیکه امروزه این صنعت روی سیستم‌های مالی سنتی تمرکز کرده است. طی دو سال گذشته، پروژه‌های DeFi مبتنی بر بلاکچین پیشرفت زیادی کردند و با ایجاد استیبل کوین‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز و معرفی روش‌های جدید انجام امور مالی به دنبال حذف نظارت و دخالت نهادهای واسط مانند بانک‌ها هستند. انتظار می‌رود حجم بازار بلاکچین از سه میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، به ۳۹٫۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد سالانه مرکب ۶۷٫۳ درصد، طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ افزایش ‌یابد.

 در ادامه این مقاله تلاش می‌کنیم تا شما را با مهمترین و بهترین پروژه‌های دیفای آشنا ‌کنیم. شاید در ذهن شما این سؤال مطرح شود که بررسی بهترین پروژه‌های دیفای چه اهمیتی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت، با توجه به رشد چشمگیر بازار دیفای و هجوم کاربران و سرمایه‌گذاران به این حوزه، بهتر است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی این پروژه‌ها با ویژگی‌ها و دلیل رشد آنها آشنا شوید.

۱۵ تا از بهترین پروژه‌های دیفای برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ دیفای (Defi) مخفف Decentralized Finance است. دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و خدمات مالی گفته می‌شود که به شکل غیرمتمرکز ارائه می‌شوند و از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند.

شاید شما هم معتقد باشید که در سودآوری امور مالی غیرمتمرکز شکی نیست اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال جزء سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا محسوب می‌شود و حوزه دیفای نیز از جمله حوز‌ه‌های نوپا در این بازار است بنابراین بهتر است قبل از ورود به این حوزه، ابتدا با بررسی پروژه‌های موفق دیفای و آشنایی با دلایل موفقیت آنها، با این اکوسیستم بیشتر آشنا شوید.

۱- چین لینک (Chainlink)

بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) در فضای ارزهای دیحیتال به منظور تعامل با داده‌های مختلف، به اوراکل‌ها نیاز دارند و رهبر فعلی اوراکل‌ها در این حوزه Chainlink است. چین‌لینک مجموعه‌ای از داده‌های غیرمتمرکز را از طریق اوراکل‌ها و قراردادهای هوشمند ارائه می‌کند و حد واسطی در بین داده‌های دنیای واقعی و برنامه‌های بلاکچین است.

۲- Synthetix (SNX)

Synthetix یکی از داغ‌ترین و سریع‌ترین پروژه‌های DeFi موجود است. SNX یک پروتکل بیمه غیرمتمرکز است که بر بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده است و به کاربرانش اجازه می‌دهد که در ازای دارایی‌هایی که در دنیای واقعی دارند، توکن ایجاد کنند به گونه‌ای که ارزش این توکن‌ها، هم تراز با ارزش آن دارایی باشد.

۳- دودو (DODO)

دودو، یک تأمین‌کننده نقدینگی درون‌زنجیره‌ای است که ثبات را از طریق یک بازارساز فعال ایجاد می‌کند. این پروژه ابتدا بر بستر اتریوم به‌عنوان یک قرارداد هوشمند ERC20 راه‌اندازی شد و سپس بر بستر بایننس اسمارت چین (BSC) گسترش یافت.

۴- پنکیک سوآپ (SWAP)

پنکیک سوآپ، یک صرافی غیرمتمرکز بازارساز خودکار است که بر بستر بایننس اسمارت چین توسعه یافته است و نیازی به احراز هویت (KYC) ندارد. این پروژه، بودجه خود را از صرافی بایننس، به‌عنوان بخشی از برنامه شتاب‌دهی دیفای این کمپانی دریافت کرده است.

۵- رن (REN)

یک پروتکل غیرمتمرکز است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا هر توکنی را بین بلاکچین‌های مختلف جابه‌جا کنند. از آنجایی که پروتکل REN درست مانند یک ماشین عمل می‌کند، کاربران می‌توانند هر تعداد درخواست را در هر زمانی که بخواهند ارسال کنند. ماشین مجازی Ren را می‌توان در بسیاری از پروژه‌های دیفای ادغام کرد تا نقدینگی آنها را تأمین کند.

۶- یونی سوآپ (UNI)

Uniswap به‌عنوان رهبر صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در واقع UNI، یک صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است و به‌عنوان یک بازارساز خودکار درون‌زنجیره‌ای (AMM) عمل می‌کند که می‌تواند قیمت یک ارز دیجیتال را بر اساس نسبت دو ارز دیجیتال در یک استخر تعیین کند.

۷- میکر (MKR)

میکر یک پروژه گسترده است که شامل سازمان غیرمتمرکز MakerDAO و پلتفرم نرم‌افزار Maker Protocol است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا استیبل کوین DAI را صادر و مدیریت کنند. در واقع MKR یکی از اولین پروژه‌هایی است که تلاش می‌کند تا محصولات مالی غیرمتمرکز را بر بستر بلاکچین‌های دارای قرارداد هوشمند ایجاد کند.

۸- فانتوم (FTM)

فانتوم به‌عنوان یکی از رقبای اصلی اتریوم شناخته می‌شود که از پلتفرم قرارداد هوشمند Direct Acyclic Graph (DAG) استفاده می‌کند تا مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش دهد. هدف Fantom تبدیل شدن به یک پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG، با استفاده از اصول aBFT، برای دستیابی به اجماع است.

۹- پلکااستارتر (POLS)

پلکااستارتر یک پروتکل درون‌زنجیره‌ای برای استخرها و مزایده‌ها است که پروژه‌ها را قادر می‌سازد در محیطی مبتنی بر پولکادات سرمایه جذب کنند.

۱۰- یوما (UMA)

ارز دیجیتال یوما یا اوما، پروتکل ایجاد مشتقات مصنوعی برای هر چیزی است که قیمت دارد. این پروتکل به دو طرف اجازه می‌دهد تا با ساختن یک قرارداد هوشمند و بدون نیاز به کارگزاری و یا صرافی، معامله انجام دهند.

۱۱- وان اینچ (۱INCH)

وان اینچ یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز با رشد بالا است که DEXهای مختلف را به یک پلتفرم متصل می‌کند. این پروتکل به کاربران خود اجازه می‌دهد که توکن‌ها را در تمام پلتفرم‌های یکپارچه به درستی سوآپ کنند.

۱۲- آوالانچ (AVAX)

آوالانچ یک پلتفرم قراردادهای هوشمند قابل همکاری، برای راه‌اندازی برنامه‌های مالی غیرمتمرکز، دارایی‌های مالی و سایر خدمات است. این پلتفرم از ماشین مجازی اتریوم و همچنین اشتراک‌گذاری برنامه‌های کاربردی خاص و NFTها پشتیبانی می‌کند.

۱۳- رپد بیت کوین (WBTC)

رپد بیت کوین، نسخه توکن شده بیت کوین است که در شبکه اتریوم به‌عنوان یک توکن ERC20 اجرا و از طریق یک DAO اداره می‌شود.

۱۴- دای (DAI)

دای یک استیبل کوین مبتنی بر اتریوم است که از طریق Maker Platform و MakerDAO راه‌اندازی و اداره می‌شود. تفاوت اصلی بین DAI و سایر استیبل کوین‌های محبوب دیگر این است که DAI کاملاً غیرمتمرکز است و با صدها پروژه دیفای و اپلیکیشن غیرمتمرکز یکپارچه شده است.

۱۵- تروچین (RUNE) Thorchain

یک پروتکل نقدینگی غیرمتمرکز است که امکان مبادله آنی ارزهای دیجیتال بین بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند.

امروزه روش‌های کسب درآمد در بازارهای رمز ارزها، بیشتر با عنوان ترید و هولد رمز ارز  شناخته می‌شود که این موارد جز دسته  روش‌های کسب درامد فعال هستند. اما این موضوع را به عنوان یک سرمایه‌گذار فعال در حوزه رمز ارزها باید  بدانید که در این بازار  امکان کسب درامد به روش غیرفعال نیز وجود دارد. که پروژه‌های دیفای یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درامد غیرفعال از بازار رمز ارزها می‌باشد.

همانطور که می‌دانید دیفای به امور مالی غیرمتمرکز اشاره دارد. دنیای مالی غیرمتمرکز متشکل از انبوهی از محصولات مالی غیر امانی است که بر اساس پروژه‌های رمزنگاری ساخته شده‌اند که توجه شرکت‌های برتر و سرمایه‌گذاران  را به خود جلب کرده است.

هدف اصلی از برگزاری دوره آموزش دیفای ارزیدو انتقال دانش تجربی برای شناسایی روش‌های کسب درامد غیرفعال از بازار رمز  ارز با تمرکز بر پروژه‌های دیفای و ورود به پروژه‌های قوی در این حوزه می‌باشد. لیکن در کنار این موضوع آکادمی ارزیدو خود را ملزم می‌نماید که دانشپذیران را با ریسک‌های خاص پروژه‌های دیفای که باید سرمایه گذاران این حوزه قبل از ورود به بازار، مد نظر قرار دهند، آشنا نماید.

پروژه‌های حوزه DeFi چه کمکی به بلاکچین‌ها می‌کنند؟

با ظهور پروژه‌های دیفای، انقلاب بزرگی در زمینه خدمات مالی اتفاق افتاد. طبق اطلاعات سایت defipulse، در حال حاضر صدها پروژه در حوزه دیفای در حال فعالیت هستند. این اکوسیستم به کاربران خود در حوزه‌ امور بانکی، دریافت و پرداخت وام، صرافی‌های غیر متمرکز (Dex)، استیبل کوین‌ها، بیمه، مدیریت ثروت و دارایی و مدیریت داده، خدماتی غیرمتمرکز و بدون دخالت و نظارت سازمان‌های متمرکز مانند بانک‌ها و مؤسسات مالی ارائه می‌کند.

پروژه‌های DeFi مبتنی بر بلاکچین، به دلیل جذابیت و کارایی بالا موجب جذب کاربران بیشتر به این حوزه و آشنایی آنها با شبکه بلاکچین و بستر دیفای می‌شوند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت دیفای با حل مسائل و مشکلات دنیای متمرکز، موجب ترغیب افراد زیادی برای ورود به این حوزه شده است.

پروژه‌های دیفای چگونه بر بازار جهانی تاثیر می‌گذارند؟

پروژه‌های دیفای امکان دسترسی یکسان و عادلانه همه افراد دنیا به امور مالی و بانکی را فراهم کرده است. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از افراد در سراسر دنیا به دلیل نژاد، ملیت و یا عوامل دیگر از خدمات مالی و بانکی محروم هستند.

پروژه‌های دیفای با حذف دخالت و نظارت سازمان‌های متمرکز مانند بانک‌ها، امکان ارائه خدمات یکسان و عادلانه برای همه کاربران این حوزه را فراهم کرده است. از طرف دیگر در این اکوسیستم به دلیل عدم حضور نهادهای واسط، امنیت تراکنش‌ها و حریم خصوصی افراد حفظ خواهد شد. علاوه بر موارد فوق، پروژه‌های دیفای امکان ارسال مبالغ هنگفت پول به سراسر دنیا در کمترین زمان ممکن و با پایین‌ترین کارمزد را فراهم کرده است.

بازاریابی مادام‌العمر و نحوه اجرای یک پروژه DeFi موفق

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بدون شک داغ‌ترین موضوع سال است.  در حال حاضر، ما شاهد ظهور پروژه‌های DeFi زیادی هستیم که فقط در عرض چند ماه از بین می‌روند. اما چه ترفندی برای ایجاد بهترین پروژه دیفای وجود دارد؟

آیا APY خوب راهکار مد نظر ما است؟ آیا استفاده از توکن‌های حاکمیتی راهکار مناسب است؟ چه مقدار از کدها به جای اینکه از OpenZeppelin گرفته شده باشد، تازه نوشته شده است؟ جواب؟ هیچ کدام از موارد بالا!

از نظر شما بهترین ترفند چیست؟ بهترین روش، تبلیغات مادام‌العمر است!

تبلیغات مادام‌العمر در بازاریابی دیفای چیست؟

به عبارت ساده تبلیغات مادام‌العمر، فرآیند استفاده از رسانه‌های تبلیغاتی مختلف برای تبلیغ یک محصول از مرحله توسعه تا مرحله راه‌اندازی است. دلیل اینکه می‌بینیم بسیاری از ارزهای دیفای، بعد از محبوبیت در بین کاربران به یکباره ناپدید می‌شوند، صرفاً این است که این ارزها تبلیغات خود را متوقف می‌کنند.

در واقع این پروژه‌ها هنوز وجود دارند و همچنان در حال اجرا هستند، اما کاربران آنها را فراموش می‌کنند. اگر پروژه‌های دیفای به همان اندازه که در زمان راه‌اندازی و در حین راه‌اندازی تبلیغ می‌کنند بعد از شروع پروژه نیز به تبلیغات خود ادامه دهند، بدون شک این پروژه‌ها جزء موفق‌ترین پروژه‌های این حوزه خواهند شد.

چه نوع تبلیغاتی برای بازاریابی یک پروژه DeFi مناسب است؟

تمام اشکال تبلیغات برای پروژه‌های DeFi مفید است. هر چه افراد و کاربران بیشتری به پروژه شما توجه کنند، احتمال موفقیت شما بیشتر است. اما برای تبلیغات مؤثر و کاربردی در این حوزه باید با یک پلتفرم تبلیغاتی قدرتمند دیفای همکاری کنید تا محتوای شما مستقیماً با یک کلیک، به بازار هدف معرفی شود؛ اینجاست که اهمیت تبلیغات نمایشی مشخص می‌شود.

شما با استفاده از پلتفرم‌های تبلیغاتی نمایشی (به‌عنوان مثال، شبکه تبلیغاتی Bitmedia.IO یا سایرین) می‌توانید چندین اثر هنری را در کمپین خود آپلود کنید و با استفاده از ابزارهای پیشرفته، مخاطبان و ملیت‌های مورد نظر خود را پالایش کرده و پروژه خود را به آنها معرفی کنید.

تبلیغات DeFi در مرحله راه‌اندازی چه معنایی دارد؟

تبلیغات در هنگام راه‌اندازی یک پروژه DeFi، بسیار مهم است. هر چه تبلیغات بهتری در این زمان صورت گیرد، تأثیر اولیه بیشتری خواهد داشت و کاربران بیشتری جذب پروژه خواهند شد. این بدان معنی است که قرار دادن تبلیغات خود در معرض دید هر چه بیشتر کاربران احتمالی اهمیت زیادی دارد و شما با استفاده از تبلیغات نمایشی می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کنید. بنابراین تبلیغات در مرحله راه‌اندازی می‌تواند موجب موفقیت یا شکست یک پروژه DeFi شده و باید با نهایت دقت انجام شود.

چرا تبلیغات بنری موثرترین استراتژی بازاریابی هستند؟

شما با استفاده از تبلیغات بنری می‌توانید مخاطبان خود را پالایش کرده و درآمد بیشتری کسب کنید. این تبلیغات به شما قدرت بی‌نظیری می‌دهد تا سرنخ‌های ارزشمندتری را به پروژه DeFi خود هدایت کنید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید. شما می‌توانید هزینه‌ نمایش آگهی‌ها را به مخاطبانی که احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به کاربر فعال دارند، اختصاص دهید؛ از طرف دیگر با نشان ندادن تبلیغات به افرادی که احتمال کمتری برای تبدیل شدن به کاربر فعال دارند، هزینه‌های خود را کاهش دهید و تبلیغات بنری را به بهترین سلاح برای تبلیغ پروژه دیفای خود تبدیل کنید.

چرا ادامه استفاده از تبلیغات بعد از راه‌اندازی پروژه اهمیت دارد؟

اجرای هر چه بیشتر تبلیغات قبل از راه‌اندازی و در طول راه‌اندازی پروژه دیفای، منطقی است. شما باید کاربران را با خود همراه کنید و به دنیا اطلاع دهید که پروژه DeFi شما وجود دارد؛ اما اگر بازاریابی پروژه خود را در این نقطه تمام کنید، این تنها چیزی است که به آن خواهید رسید.

شما باید به تلاش ادامه دهید و در مورد پروژه DeFi خود با همه مردم صحبت کنید؛ بنرهای نمایشی را با آمار و اعداد واقعی به روز کنید و از داده‌هایی که قبل از راه‌اندازی جمع‌آوری کردید برای سفارشی‌سازی و پالایش مخاطبان خود استفاده کنید تا در نتیجه این امر منجر به موفقیت بیشتر پروژه دیفای شما ‌شود.

چه عواملی موفقیت پروژه دیفای را تعیین می‌کنند؟

به‌طور پیش فرض، موفقیت پروژه‌های دیفای به مفهوم، مدل مالی و نحوه پیاده‌سازی ایده‌ها در پروژه بستگی دارد. از تیم توسعه‌دهنده پروژه تا توانایی شما در ارائه پروژه، از یک دلیل اقتصادی تا طراحی توکنومیکس، همه اینها باید در طول آماده‌سازی پروژه به منظور ارائه عمومی کاملاً مشخص شوند. تبلیغات و بازاریابی یک پروژه در موفقیت یک پروژه، افزایش تعداد کاربران و جذب سرمایه نقش زیادی دارد.

فراموش نکنید که کد خود را ممیزی کنید؛ این موضوع، برای هر پروژه رمزنگاری و به خصوص برای پروژه‌های دیفای اهمیت زیادی دارد اما نکته حائز اهمیت این است که ممیزی باید توسط شخص ثالث انجام شود و بهتر است که این کار توسط شرکت‌های معتبر و شناخته شده انجام شود.

چگونه یک جامعه برای پروژه DeFi ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک جامعه و جذب کاربران و سرمایه‌گذاران به یک پروژه دیفای لازم است از ابزارها و تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات استفاده کنیم. در ابتدا بهتر است در شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت، تلگرام، لینکدین، توئیتر و فروم‌هایی مانند بیت کوین تاک یک اکانت یا حساب کاربری ایجاد کنیم تا بتوانیم با سایر افراد فعال در این حوزه ارتباط برقرار کرده و تبادل نظر کنیم؛ از طرف دیگر اگر افراد صاحب نظر یا شناخته شده در این حوزه با شما همکاری کنند،

قطعآً پروژه می‌تواند با سرعت بیشتری رشد و کاربران شما افزایش پیدا کند. یکی از راه‌های دیگر برای جذب افراد بیشتر، تلاش برای لیست شدن در سایت‌هایی مانند defipulse و defiprime است. در صورت لیست شدن پروژه شما در این سایت‌ها و تقویم‌های دیفای، افراد بیشتری با پروژه شما آشنا و در مورد آن اطلاعات کسب می‌کنند.

مرجع مقاله:

https://www.arzido.com/learn/

خروج از نسخه موبایل