کسب و کار محلیمجله عمومی

چیکار کنیم مسافرت بهمون خوش بگذره؟

توصیه هایی برای اینکه به یاد ماندنی داشته باشید

اصولا در زندگی، هر فعالیت اجتماعی که ما انجام می دهیم دارای فرهنگ و قوانین خاص خود است. مسافرت نیز از این قاعده مستثنی نیست.با رعایت کردن برخی از قوانین قبل از شروع سفر و در هنگام مسافرت می توانید لحظات خوب و خوشی را در کنار دیگران سپری کرده و لذت سفر خود را دو چندان کنید.

What should we do to enjoy the trip

5 قانون طلایی مسافرت شامل :محیط زیست ، همسفر خوب ، سفر مجهز ، لذت از سفر ، تعامل با دیگران 5 قانون طلایی سفر هستند که با رعایت آنها سفری ماندگار …

قانون اول:محیط زیست رو آلوده نکنیم

حتما برای شما اتفاق افتاده که به منظره زیبایی نگاه میکنید اما وجود زباله لذت منظره رو از یادتون میبره،ازتون عاجزانه درخواست میکنم که توی سفر محیط رو آلوده نکنید،من حتی با شعار شهر ما خانه ما موافق نیستم چون شما ممکنه دوست داشته باشید خونه کثیفی داشته باشید اما طبیعت متعلق به شما و حتی جمعیت کنونی نیست،طبیعت میراثیه که بشریت به نسل های بعد میرسونه.

حتی اگه در حد توان بتونید صدمه هایی که مسافران دیگه به طبیعت زدن رو هم جبران کنید اگه زباله ای روز زمین ریخته و مال شما نیست خیلی ارزشمنده  اگه جمعش کنید مطمئن باشید این کار واقعا قابل تحسینه،هیچ میدونستید که NGO هایی هستن که بدون چشم داشت مالی این کارو میکنن !!!! مخصوصا ظروف و بطری های یکبار مصرف،هیچ میدونستید اونها برای تجزیه شدن به حدود 400 الی 500 سال زمان نیاز دارند،یعنی اگه بطری روی زمین بندازید و کسی هم اون رو بر نداره 400 سال محیط رو آلوده کردید. کیسه هایی رو برای ریختن زباله همیشه در سفر همراه خودتون داشته باشید و به مسافران دیگه هم بدید تا از ش استفاده کنن.این قانون اول سفره.

قانون دوم:با  همسفر خوب سفر کنیم

بهترین همسفر همسرتونه،چون باهاش سفری رو تا آخر زندگی آغاز کردید،علاوه بر اون پیدا کردن همسفر خوب که به قول معروف پایه خوبی برای سفره خیلی مهمه، اگه میخواید شخصیت کسی رو که زیاد روش شناخت ندارید بشناسید حتما باهاش سفر کنید چون توی سفر انسانها خیلی از اخلاق ها و عقایدی رو که توی رفتار روزمرشون بروز نمیدن رو نشون میدن،مثلا اگه قصد وصلت با خانواده ای رو دارید باهاشون یه سفر برید و توی سفر تا میتونید باهاشون ارتباط برفرارد کنید.

سعی کنید توی سفر فاصله هارو کم کنید احتمالا شما هم تجربه سفر دسته جمعی با اتوبوس و مینی بوس با فک و فامیل رو داشتید و میدونید که چقدر خوش میگذره،اما الان این موضوع کمرنگ تر شده،اگه دو تا ماشین هستید و خودتون و وسایل توی یه ماشین جامیشه حتما با یه ماشین سفر کنید تا هم بیشتر بهتون خوش بگذره،هم هوارو کمتر آلوده میکنید و هم اینکه بنزین کمتری مصرف میکنید .

تجهیزات سفر رو میشه به 3 دسته وسایل اضطراری،وسایل ضروری و تجهیزات تکمیلی تقسیم کرد.(البته من سعی میکنم توی یه مطلب دیگه مفصلا در مورد تجهیزات آماتور و حرفه ای سفر صحبت کنم) وسایل اضطراری وسایلیه که ممکنه شما سالها توی سفرهاتون با خودتون ببرید اما استفاده ای نکنید اما خیلی خیلی مهم هستند و در بعضی موارد باعث نجات جون شما و همسفرانتون میشه (مثل پتو،چراغ قوه،جعبه کمکهای اولیه)

وسایل ضروری هم وسایل لازم برای سفرتونه (مثل چادر مسافرتی،زیر انداز،گاز پیک نیکی)که هرچی تکمیل تر باشه سفر براتون راحت تر میشه تجهیزات تکمیلی هم اونهاییه که اگه توی سفر باهاتون باشه لذت بیشتری از سفر میبرید(مثل دوربین عکاسی،چوب ماهیگیری،کلاه و )

قانون چهارم:از سفر لذت ببریم

برای تعطیلات عید یک مسافرت برای خود دست و پا کنید و از بهترین آژانس مسافرتی که می شناسید برای خود یک تور مسافرتی تهیه کنید. سعی کنید در طول سفر خوش بگذرونید و این حس رو به همسفرانتون هم انتقال بدید.اینکه گاز ماشین رو بگیرید تا سریع به مقصد برسید خراب کردن سفرتونه مگر اینکه مجبور باشید.اینو بدونید که مسیر خودش بخش بزرگی از سفره و شایدم بهترین بخش سفر.از مناظر اطراف لذت ببرید.

اگه توی راه با مشکلی مواجه شدید مثلا بنزین تموم کردید،ماشینتون کثیف شد،لباستون پاره شد،یکی از دوستاتون بد قولی کرد دیر حرکت کردید،پلیس جریمتون کرد،چیزی جا گذاشتید و یا حتی کسی حرفی زد و شما رو ناراحت کرد سعی کنید فراموش کنید و از فرصت سفر استفاده کنید،توی مسافرت از این موارد خیلی پیش میاد.

قانون پنجم:با دیگران تعامل برقرار کنیم

سعی کنید توی سفر تا میتونید با همسفراتون و همچنین مسافرهای دیگه دوست بشید و حرف بزنید،اگه کمکی خواستن،سوالی داشتن و یا وسیله ای احتیاج داشتن کمکشون کنید،ازشون در مورد مسیر و اطلاعات تکمیلی که دارن سوال کنید و جاهای جدید رو ازشون یاد بگیرید،زادگاهشون رو بپرسید و در مورد جاهای دیدنی زادگاه و محل زندگیشون ازشون سوال کنید.من خیلی هارو میشناسم که با همین تعاملات همسفرهای جدیدی پیدا کردن. توی مسافرات از افراد محلی در مورد اطلاعات دقیق تر محل سوال کنید و مشکلاتشون رو ازشون بپرسید،مردم ایران هنوز هم خیلی مهمان نوازن مخصوصا وقتی که ببینن شما بهشونه توجه میکنید، از محلی که دارن تعریف کنید و بهشون بگید که شما تمام سعیتون رو میکنید که اونجارو کثیف نکنید،

حتی اگه از رفتار اهالی ناراحت هستید و کسیی به شما بی احترامی کرده اما بهشون بگید که روستای شما مردم خوبی داره و شما سایر دوستانتون رو تشویق خواهید کرد که به اونجا بیان.همین مسئله از نظر روانی باعث میشه اونها برخورد بهتری با مسافران داشت باشند.من خودم توی خیلی از سفرهام با اهالی به قدری صمیمی شدم که من رو دعوت کردن و چند رو ز خونشون مهمون بودم.بهم ،دوغ،خبرای رهایی از یک دوره سخت کاری و همچنین فراموشی مشکلات زندگی و لذت بردن از هوای خوب و تخلیه مفید انرژی، مسافرت حتی اگر یک روز هم باشد می تواند شما را پر انرژی تر از قبل کند.

اینکه چگونه از سفر خود لذت ببریم شاید سوال ساده ای به نظر برسد اما برای بسیاری از ما پیش آمده که به سفر رفته ایم و آنطور که دلمان میخواسته از آن لذت نبرده ایم، از مشاجرات خانوادگی تا خراب شدن ماشین و شستن انبوهی از لباس ها بعد از سفر همگی می توانند خاطره ی شیرین یک سفر را به تلخی بکشانند و شما را از قبل خسته تر کنند.  یکی از موارد کلیدی که باعث می شود سفر بیشتر به شما بچسبد داشتن یک همسفر خوب است اما اینکه چگونه یک همسفر خوب باشیم و در مسافرت چگونه رفتار کنیم و چه مواردی را برای سلامتی مان مد نظر قرار دهیم را در ادامه خواهید خواند.

چیکار کنیم تو مسافرت بهمون خوش بگذره؟

احتمالا همه ی ما ممکن است در طول یک شبانه روز با اعضای خانواده خود دچار چالش هایی باشیم، اما همه مان نیز تجربه کرده ایم که اگر در هنگام سفر با آن ها به چالش بخوریم احتمالا تحملش برایمان سخت تر است. اما در مسافرت چگونه رفتار کنیم؟

یک نکته را در هنگام سفر به یاد داشته باشید و آن اینکه سعی کنید به هر نحوی از بحث و مشاجره در هنگام سفر پرهیز کنید، حتی اگر به طور مثال حرف کسی ذهن شما مشغول کرد به طور قطع این حق را دارید که بعدها آن را مطرح کنید اما در طول سفر سعی کنید آن را نادیده بگیرید و حل و فصل مسائل و مشکلات را به زمان دیگری موکول کنید.

به نوبه خودتان سعی کنید به دیگران خوش بگذرد

چیکار کنیم بهمون خوش بگذره؟ اگر تجربه سفر دسته جمعی را داشته باشید حتما دیده اید که احتمالا در بین تمامی اعضای خانواده یک نفر بیشتر از بقیه حواسش به دیگران است، بیشتر از بقیه سعی در خنداندن دیگران دارد و به اصطلاح خوش سفر تر است. هر کدام از ما می توانیم به نوبه ی خودمان تلاش کنیم تا بیشتر به بقیه خوش بگذرد. کمک کردن، خندیدن و خنداندن بهترین اخلاقی است که می توانید در سفر داشته باشید.

خوش اخلاق باشید

دقیقا باید چه کار کنید که به دیگران خوش بگذرد؟ ساده است! تنها کاری که باید انجام دهید این است که خوش اخلاق باشید. حتی اگر در حالت عادی چندان خصوصیت خوش اخلاقی را ندارید سعی کنید در سفر آن را تمرین کنید.

انعطاف پذیر و تابع جمع باشید

همانطور که گفتیم خوش اخلاق بودن بهترین شیوه ای است که می توانید در سفر پیش بگیرید. یکی از مصادیق خوش اخلاق بودن در سفر این است که تابع جمع باشید و به عبارتی ساز مخالف نزنید! اینکه برای ناهار جنگل بروید یا دریا؟ کدام رستوران بروید؟ چه غذایی بخورید؟ چه تفریحاتی داشته باشید و … موارد چندان مهمی نیستند که بخواهید سر آن ها بحث کرده و اوقات خودتان و دیگران را تلخ کنید.

سعی کنید در اینطور موارد تابع جمع باشید، به این شکل بقیه حتی احترام بیشتری به شما خواهند گذاشت. یکی از خصوصیات اخلاقی افرادی که از نظر دیگران دوستداشتنی هستند این است که سعی ندارند نظر خود را به دیگران تحمیل کنند، اگر همه اعضای خانواده در سفر خصوصیت انعطاف پذیری را داشته باشند قطعا لحظات بهتری برای همه رقم می خورد.

حواستان به بچه ها باشد

سفر رفتن برای بچه ها یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که می توانند داشته باشند، احتمالا یکی از علت هایش ابن است که عموما زندگی شهری و آپارتمان نشینی باعث شده بخش زیادی از انرژی آن ها تخلیه نشود و سف رفتن بهترین گزینه است برای اینکه بدون ترس از شکایت همسایه ها بدو بدو کنند و با بچه های فامیل بازی کنند. بنابراین سعی کنید حداقل در سفر کمتر آن ها را امر و نهی کنید که ساکت باشند یا کمتر ورجه وورجه کنند! حتی اگر حوصله اش را دارید بازی کردن با آن ها پیشنهاد خوبی است تا خاطره ی زیباتری از سفر در ذهنشان رقم بخورد. طبیعی است که بیشترین سفرهای کشور در ایام تابستان و بخصوص عید صورت می گیرد، اما در این سفرها باید نکاتی رعایت شود تا علاوه بر رسیدن به آرامش ذهنی، سلامت و بهداشت فردی و جسمی افراد هم تامین گردد.

کمک کنید

عادلانه نیست که در سفر‌های دسته جمعی فقط چند نفر کارها را انجام دهند و احتمالا بقیه بخورند و بخوابند و از طبیعت لذت ببرند! این مساله خصوصا در مورد صرف وعده های غذایی و جمع و جور کردن آشپزخانه بیشتر نمود دارد.

سفر مختص آقایان نیست!

برخی از آقایان تصور می کنند حالا که پشت فرمان نشسته اند و تا مقصد رانندگی کرده اند وظیفه ی دیگری در طول سفر ندارند! به عنوان یک آقا باید وظیفه ی خودتان بدانید که در درست کردن شام و ناهار و شستن ظروف و … به خانم ها کمک کنید تا آن ها هم بتوانند از سفر لذت بیشتری ببرند.

سخت نگیرید

اگر هزینه های سفر برایتان زیاد می شود و نمی توانید هر روز به رستوران بروید سخت نگیرید. مهم این است که در کنار هم هستید و چند روزی از هیاهوی زندگی دور می شوید. خودتان دست به کار شوید و دسته جمعی غذا درست کنید. اگر به تمام مواردی که بالا گفتیم دقت کنید میبیند که انجام دادن آن ها کار چندان سختی نیست شاید کل موارد گفته شده را بتوانیم در یکی از موردها خلاصه کنیم و پاسخ به این سوال که چگونه از سفر خود لذت ببریم را در یک کلام بدهیم و آن : خوش اخلاقی است.

اینکه در مسافرت چگونه رفتار کنیم قطعا تاثیر به سزایی در تصور اطرافیانمان از ما خواهد داشت به عبارتی می رسیم به همان جمله ی معروف که می گوید آدم ها را باید در سفر شناخت. مواردی که تا اینجا گفتیم بیشتر در رابطه با رفتارهایی بود که می بایست در طول سفر رعایت کنیم اما احتمالا مواردی مثل خراب شدن ماشین، تمام شدن مواد غذایی در بین راه و … نیز می تواند لذت سفر را از شما بگیرد پس بیایید یک نگاه اجمالی به آن ها داشته باشیم.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا