مجله هنر و فرهنگ

الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کجا رفت؟

مدیر موزه ملی ایران از تحویل ۳۵۰۶ لوح هخامنشی استردادی از آمریکا به این موزه خبر داد و گفت:‌ این الواح در آینده نزدیک به نمایش گذاشته می‌شود.

جبرئیل نوکنده به مجله رز گفت: ۳۵۰۶ لوح هخامنشی پس از انتقال به ایران، به موزه ملی ایران تحویل داده شد. این الواح ‌به مدت ۲۴ ساعت قرنطینه می‌شود و در آینده نزدیک در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

او همچنین از ادامه گفت‌وگوها و پیگیری‌ها برای بازگشت باقی‌مانده این الواح از مؤسسه شیکاگو به ایران خبر داد.

در سال ۱۳۹۸ رییس مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو که برای انتقال چهارمین محموله از الواح هخامنشی به ایران آمده بود، گفته بود «حدود ۱۷ هزار قطعه از الواح هخامنشی در اختیار این مؤسسه است»، که اکنون ۳۵۰۶ لوح از میان آن‌ها به ایران بازگشته است و این احتمال داده شده که بسته‌بندی و بازگشت باقی‌مانده الواح، احتمالا تا پایان سال یا نهایت فروردین‌ماه طول بکشد.

نوکنده، مدیر موزه ملی ایران همچنین درباره محتوای الواح هخامنشی که قرار بود توسط مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو خوانده شود، اظهار کرد:‌ الواح هخامنشی که به ایران تحویل داده شده، خوانده شده و اطلاعات آن‌ها برخط است. این الواح از سوی دانشمندان زیادی با ملیت‌های مختلف خوانده شده است.

به اعتقاد مدیر موزه ملی ایران، موضوع پژوهش الواح هخامنشی، با توجه به گستره جغرافیایی و تاریخی امپراتوری هخامنشی، فراملیتی محسوب می‌شود و محتوای آن از کف جامعه و طبقات عالی‌مرتبه آن دوره تاریخی را دربرمی‌گیرد.

۳۵۰۶ لوح هخامنشی که ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط آرامی و ۲۶۷۰ قطعه لوح بزرگ به خط عیلامی است، در پایان سفر سیدابراهیم رئیسی از آمریکا به ایران منتقل شد. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته است که‌ این الواح ۹ صندوق، هر کدام به وزن ۷۵ کیلوگرم با هواپیمای رئیس‌جمهور از آمریکا به ایران منتقل شده است.

۳۵۰۶ لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگردانده شد

 الواح هخامنشی از جمله آثاری است که حدود ۹۰ سال پیش با موافقت دولت وقتِ ایران از کشور، خارج و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو «امانت» سپرده شد. قرار بود این الواح سه سال پس از مطالعه به ایران برگردانده شوند،‌ اما تا امروز طول کشیده و تا کنون پنج محموله از آن به ایران بازگردانده شده است.

رئیسی نیز هنگام تحویل این الواح گفت: «آمریکا باید به تعهد خود در این زمینه همان ۸۰ سال پیش عمل می‌کرد اما چنین نشد. این الواح ادامه دارد و مابقی هم به کشور برمی‌گردد.» 

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا