مجله هنر و فرهنگ

ایران از پیشتازان فناوری «اینترکانکشن» در جهان/ اتصال متقابل پیامرسان‌ها چه مزایای دارد؟

آنا گزارش می‌دهد؛

ایران از پیشتازان فناوری «اینترکانکشن» در جهان  اتصال متقابل پیامرسان‌ها چه مزایای دارد؟

«اینترکانکشن» فناوری است که اخیرا در کشو‌های اتحادیه اروپا به آن پرداخته شده، در کشور ما نیز با برنامه‌ریزی‌های به موقع ۵ پیامرسان ایرانی به یکدیگر متصل شدند به‌طوری که در حال حاضر جزء کشور‌های پیشتاز در این فناوری هستیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روز‌ها استفاده از پیامرسان‌های بومی در میان مردم رواج بیشتری پیدا کرده به طوری‌که با نظرسنجی‌های صورت گرفته متوسط ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی ۵ برابر افزایش داشته است. یعنی نه تنها حضور کاربران بلکه استفاده کاربردی از پیام‌رسان‌های داخلی رشد معناداری داشته است و حتی برخی از پیامرسان‌ها از جمله ایتا با رشد ۹ برابری و ۱۵ برابری ترافیک مواجه بودند. از این رو این استقبال گسترده نیازمند رشد و ارتقا کیفیت این پیامرسان‌ها است یکی از این قابلیت‌ها ایجاد اینترکانکش یا قابلیت اتصالی بین پیامرسان‌هاست که می‌تواند در راستای بهبود کیفیت کاربران ایجاد شود.

۵ پیامرسان ایرانی به یکدیگر متصل شدند 

نصب همزمان چند پیامرسان بر روی تلفن‌های همراه به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده، به همین دلیل اینترکانکشن یا اتصال داخلی پیامرسان به‌ وجود آمد تا هر فرد تنها با داشتن یک پیامرسان می‌تواند به دیگر پیامرسان‌ها متصل شود، به‌طوری‌که این موضوع می‌تواند به برقراری ارتباط راحت‌تر کمک کند. با قابلیت اتصال بین پیامرسان ها نه قرار است پیامرسانی با یکدیگر ادغام شوند و نه پیام‌رسان جدیدی ایجاد شود بلکه تنها یک قابلیت به پیام‌رسان‌ها اضافه شده و در ماهیت خصوصی آنها هم هیچ‌گونه تغییری ایجاد نخواهد شد همچنین استفاده از این قابلیت هزینه­‌ای برای کاربران نخواهد داشت و کاربران تنها مانند قبل هزینه ترافیک اینترنت مصرفی خود را بر اساس میزان استفاده از اینترنت پرداخت خواهند کرد.

روز گذشته نیز مهدی مظفری مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات با اعلام این خبر که از این پس سروش پلاس نیز دارای امکان اتصال متقابل (MXB) به سایر پیام‌رسان‌های ایرانی است، در خصوص جزئیات بیشتر این رویداد اظهار داشت: چندی پیش و طی اقدامی که برای نخستین در دنیا صورت گرفت، چهار پیام رسان ایتا، بله، گپ و آی گپ برای تبادل پیام و فایل صوتی و تصویری به یکدیگر متصل شدند. پس از انجام تست فنی موفق، پیام‌رسان سروش پلاس نیز از این پس قادر است به چهار پیام رسان دیگر بپیوندد. به طوری که کاربران با نصب یکی از پیام‌رسان‌ها، قادر به برقراری ارتباط با کاربرانِ دارای پیام‌رسان‌های دیگر شدند.

با اتصال سروش پلاس به طرح اتصال متقابل، بیش از ۵۰ میلیون کاربر در دسترس مردم قرار می‌گیرند. به این مفهوم که، هر کاربر با داشتن یک پیام‌رسان ایرانی، می‌تواند به جامعه گسترده‌ای از کاربران دسترسی پیدا کند. بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر از امکان اتصال متقابل استفاده می‌کنند که با ورود سروش پلاس، این تعداد به بیش از ۲/۵ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.  در فاز دوم، امکان ایجاد کانال و گروه مشترک میان پیام‌رسان‌ها فراهم خواهد شد.

مزایای قابلیت اتصال متقابل چیست؟

تعدد پیام‌رسان‌های داخلی و سردرگمی کاربران این پیام‌رسان‌ها باعث شد که پیام‌رسان‌ها فکری به حال این موضوع کنند و با بهره‌گیری از تجارب سایر کشور‌ها به ویژه اتحادیه اروپا از طریق اتصال متقابل یا همان اینترکانکشن این مشکل را برطرف کنند. یکی از مزایای این طرح افزایش چند برابری مخاطبان این پیام‌رسان‌ها خواهد بود که خود جذابیت و انگیزۀ زیادی برای کسب و کار‌های داخلی برای فعالیت در این پلتفرم‌ها ایجاد خواهد کرد.

در این راستا مهدی انجیدنی مدیرعامل و بنیان گذار پیام رسان گپ در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا پیرامون مزایای این فناوری گفت: موضوعی که مطرح شده این است که مسئله قابلیت اتصال متقابل تنها معطوف به پیامرسان‌ها نمی‌شود و در مورد سایر پلتفرم‌ها مانند پلتفرم‌های بانکی نیز صادق است به طوریکه در نسل اول هر نرم افزار به صورت جزیره و مستقل فعالیت می کرد اما بعد از مدتی و با توجه به نیاز مخاطبین به عنوان بهره بردار‌های پلتفرم‌ها با فناوری قابلیت اتصال متقابل نیاز مخاطب برآورده شد به طوریکه کاربر بتوند تنها با یک نرم افزار تمامی نیازهای خود را برطرف کنند.

چند سال پیش اتحادیه اروپا به صاحبان پلتفرها پیشنهاد استفاده از فناوری اینترکانکشن را داد اما در یک سال اخیر این موضوع به صورت اجبار و قانونی درآمده است.

و اما اتحادیه اروپا…

وی در ادامه گفت:‌ چند سال قبل اتحادیه اروپا به صاحبان پلتفرها این پیشنهاد را در حد توصیه کرد که مخاطبان در اتحادیه اروپا از یک پلتفرم واحد برای برقراری ارتباط استفاده کنند اما در یک سال اخیر این موضوع به صورت اجبار و قانونی شده و پلتفرم‌ها موظف هستند این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در ادامه افزود: قابلیت اتصال متقابل موضوع جدیدی در حوزه پیامرسان نیست و در مورد همه پلتفرم‌هایی موجود صدق می‌کند خوشبختانه در کشورمان با برنامه ریزی خوب و به موقع این اتفاق صورت گرفت؛ و در حال حاضر جز کشور‌های پیشتاز هستیم و اکثر پیامرسان ها بهم متصل هستند و در آینده نیز در صورت درخواست پلتفرم خارجی و پذیرش قوانین سرزمینی کشورمان به قابلیت اتصال متقابل این شبکه شرایط فراهم است.

انجیدنی بیان کرد: در حال حاضر برخی از پیامرسان‌های داخلی مثل بله، ایتا، گپ و آی‌گپ به یکدیگر متصل هستند؛ با وجود اینکه در چند سال‌های اخیر اقدامات منفی در حمایت از نرم افزارهای داخلی صورت گرفت اما ما شاهد رشد استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و استقبال خوب مردم هستیم بطوریکه  در حال حاضر یکی از پلتفرم های داخلی ۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و این به معنی استقبال صد در صدی از پیامرسان‌های داخلی است.

کلام آخر

همان طور که پیداست با بروز شدن فناوری‌ها در جهان این اتفاق دور از فکر نیست که روزی شرایطی فراهم شود که همه مردم دنیا بر بستر یک پیامرسان فعالیت کنند. همان طور که در حال حاضر در اتحادیه اروپا این مسئله رخ داده است و پیش بینی می شود کاربران بسیاری از این فناوری استقبال کنند ؛چرا که می توانند با نصب نرم افزار کمتر و اشغال فضای کم به فعالیت های خود بپردازند. از سوی دیگر رشد این فناوری درکشور ما نیازمند حمایت‌های لازم از سوی وزارت ارتباطات است که با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم به رشد و توسعه این فناوری کمک کند.

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا