کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

دلیل علامت گذاری شیشه خودرو چیست؟

علائم و حروف درج شده در روی حاشیه شیشه های خودرو برای چیست؟

برخی اوقات حروف درج شده در حاشیه شیشه های خودرو ما را به فکر واداشته است که این حروف چه معنایی دارند؟ شاید پاره ای وقت ها خواسته ایم که با ندانسته هایمان آن ها را برای خود حلاجی کرده و توضیحاتی حتی عجیب! به خودمان بدهیم؛ اما باز هم قانع نشده ایم و کمتر کسی را هم پیدا می کنیم که در این مورد اطلاعاتی را داشته باشد. به هر حال می خواهیم در این پست مطالبی را برای کسانی که در این زمینه کنجکاو هستند؛ عنوان کنیم. امیدواریم بتوانیم کمی به دانسته هایمان در این مورد نیز اضافه کنیم. اگر علاقمند به تعمیر آینه اتومات تاشو و تعمیر آینه برقی تاشو و نکات آن هستید، مقاله های مرتبط سایت را مطالعه نمایید.

علت حروف و اعداد درج شده بر روی حاشیه شیشه های خودرو

لازم است بدانید علائم و ارقام و حروف درج شده در حاشیه شیشه های خودرو به چه معنایی هستند. بعضی از این علایم و نوشته‌ها مربوط به نام و علامت شرکت های تولید کننده است و علامت ها و حروف به خصوصی وجود دارند؛ که به منظور معرفی استانداردها و تاییدیه هایی است که شرکت سازنده برای این محصول کسب کرده است. این حروف که نوعی استاندارد است، یا در واقع این استاندارد توسط اداره ی FMVSS کشور آمریکا به متقاضیانی داده می شود که قطعاتشان موفق به بدست آوردن حد نصاب لازم از آزمایش های مربوطه شده اند.

این استاندارد بر روی کلیه شیشه های تولید شده توسط تولید کنندگان معتبر دیده می شود و مجوزی برای صدور به سایر کشورها می باشد. به تمامی و مجموعه علائم و نوشته هایی که بر روی شیشه ی اتومبیل نوشته و درج می‌شوند Bog  یا Logo گفته می شود. بر روی شیشه ها اغلب علامت و استاندارد دو شرکت بیشتر از دیگران مشاهده می شود، استاندارد DOT و ECE

البته باید گفت با وجود قدمتی که شرکت DOT دارد، اما شرکت ECE توانسته است، نسبت به استاندارد DoT از اعتبار بیشتری در این روزها بهره مند شود. چون در چند سال گذشته به خاطر آزمایش‌های سختگیرانه و دقیق شرکت ECE در مورد شیشه ام وی ام، اهمیت و اعتبار این استاندارد افزایش یافته و از مقبولیت جهانی بیشتری برخوردار شده است. ما سعی داریم که در جای خود به هر کدام از این استانداردها مختصر اشاره ای داشته باشیم.

استاندارد DOT

اما DOT مخفف این عبارت است Department Of Transportation و استانداردی است که برای کلیه قطعات ایمنی خودرو مانند: روغن ترمز، شیشه و….که به اتومبیل ها داده می شود.

Dot بر روی شیشه های تولید شده، توسط تولید کنندگان معتبر دیده می‌شود که مجوز صدور به سایر کشورها نیز به آنها داده خواهد شد.

برای شناسایی خصوصیات شیشه بعد از درج کلمه DOT، کدهای مخصوصی نیز نوشته و ثبت می گردد و پس از گذاشتن کدهایی که به صورت عدد هستند؛ کدهای AS نوشته می شوند؛ که شیشه مورد نظر را برای معرفی و استفاده در قسمت‌های مختلف خودرو مشخص می‌کنند.

علامت و حروف As1 :

یعنی اینکه این شیشه در هر جایی از خودرو قابل استفاده است و در هر قسمتی می تواند به کار گرفته شود.

حروف و علامت AS2 :

یعنی به جز شیشه جلویی، این شیشه را می توانند در هر جای دیگری از اتومبیل به کار بگیرید.

حروف و علامت AS3:

یعنی این که این شیشه فقط مخصوص شیشه عقب اتومبیل است و در جای دیگر کاربرد ندارد.

حروف و علامت AS4:

یعنی این شیشه از جنس پلاستیک است و نباید در قسمت جلو و به عنوان شیشه جلو از آن استفاده شده و به کار گرفته شود. در ایران بیشتر، محصول سه کشور تولید کننده را می توانید بر روی شیشه ها پیدا کنید.

NSG یا همان شرکت Nipon Safety Glass که علامت اختصاری یک شرکت ژاپنی است که بر روی شیشه ها قرار دارد.

HSG که علامت اختصاری بر روی شیشه‌های خودروهای کره‌ای است.

Sekurit  یا Saint  Gobain که بر روی شیشه ی خودروهای اروپایی به خصوص فرانسوی بیشتر دیده می‌شود.

این شرکت از قدیمی ترین و با سابقه ترین تولید کننده های شیشه های ایمنی محسوب می شود و شاید برایتان جالب باشد که بدانید ۵۰ درصد خودروهای اروپایی بر روی شیشه‌های خودروهای خود نام این شرکت را نصب و ثبت کرده اند.

استاندارد ECE يا آيين نامه E

از سال ۱۹۵۸ چند کشور اروپايی تصميم به ايجاد يک استاندارد واحد برای کليه وسايل مربوط به ايمنی و امنيت خودروها نمودند بر اساس این تصمیم، کمسيونی تحت نام کمسيون اقتصادی اروپا ( Economic Commission for Europe ) زير نظر UN در ژنو افتتاح گردید، ‌نام اختصاری اين کمسيون ECE و علامت اختصاری آن دايره‌ای است که حرف E به همراه عددی در آن نقش بسته و به همين خاطر به اين استاندارد آئين نامه E نيز گفته می‌شود.

آيين نامه E

عددی که در علامت، پس از حرف E قرار دارد، نشان دهنده کشور صادر کننده این استاندارد است.

اعضای اين کمسيون بجز ژاپن، آفريقای جنوبی، استراليا و نيوزيلند همه اروپايی هستند و همان طور که گفته شد صحبت هايی نيز دال بر پيوستن آمريکا به اين کمسيون در آينده نزديک شنيده می‌شود .

در حال حاضر ۱۳۰ قطعه در خودرو نيازمند دارا بودن اين استاندارد برای ورود به بازار اروپا و بسياری از ديگر کشورها می‌باشند،‌ پس از حرف E و عدد معرف کشور اعطا کننده استاندارد که با دايره‌ای احاطه شده‌اند، شماره‌ای وجود دارد، ‌اين شماره معرف نوع قطعه می‌باشد و بطور مثال برای شيشه عدد ۴۳، برای کمربند ايمنی عدد ۱۳ و برای تايرها عدد ۷۵ در نظر گرفته شده. پس از آن حرف R ،که معرف حرف Regulation به معنای آئين نامه است قرار دارد (در مواردی نيز نوشته نمی شود) و بعد از آن دو عدد بعدی مربوط به عدد اصلاحيه می‌باشد.

‌بدين معنا که عدد مورد نظر مشخص می‌کند از زمان ايجاد استاندارد مربوط به قطعه مورد نظر، تا زمان توليد آن قطعه، چند بار آزمايشاتی که بايد بر روی اين نوع قطعه انجام شود، دچار تجديد نظر شده يا به عبارتی هر بار آزمايشات سخت گيرانه‌تری اعمال شود يک شماره به اين عدد اضافه می شود، (در مورد شيشه‌ها بدليل تغيير نکردن شرايط استاندارد از آغاز تا کنون کماکان عدد ۰۰ ديده می‌شود، اما در برخی قطعات خصوصا در مورد قطعات مربوط به سيستم ترمز تا اعداد اصلاحيه ۰۹ نيز ديده می شود). اعداد بعد از عدد اصلاحيه نيز مشخص کننده کد کالا ، نوع خودرو و مواردی از اين قبيل می‌باشند.

نام و علائم روی شیشه خودرو توسط شرکتهای سازنده :

در بين تمامی تولید کنندگان شیشه اتومبیل، محصولات ۳ توليد کننده بیشتر در کشورمان يافت می‌شود. این سه کمپانی عبارت‌اند از:

Hankuk بر روی خودروهای کره‌ای و با نام اختصاری HSG

Nipon Safety Glass بر روی خودروهای ژاپنی

Sekurit يا به عبارتی Saint Gobain بر روی خودروهای اروپايی و خصوصاً فرانسوی

دیده می‌شود. در اين بين، شرکت Saint Gobain با نام تجاری Sekurit قديمی‌ترين توليد کننده شيشه‌های ايمنی به اصطلاح Sekurit خودرو می‌باشد که به طور تقریبی از هر ۲ اتومبيل در اروپا يکی مجهز به شيشه های اين شرکت است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا