اقتصادی

پرونده بلاتکلیفی زمین‌های شهرک وحدت سنندج بسته شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، ۲۶ مهرماه سال ۱۴۰۲ برای دوهزار خانوار سنندجی یک روز تاریخی و شیرین‌ترین لحظه پایان سال‌های انتظار به حساب می‌آید، آنگاه که استاندار کردستان خبر قطعی موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را رسانه‌ای کرد، لبخند شادی بر لب خانوارهای منتظر بعد از ۲۳ سال بلاتکلیفی نشست.

استاندار کردستان با قطعیت از تصویب و ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون موافقت الحاق ۱۳۰ هکتار زمین به محدوده شهر در محدوه شهرک وحدت سنندج خبر داد و پایان قریب ۲۳ سال بلاتکلیفی و چشم انتظاری دو هزار خانوار سنندجی را رسماً اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۹ قریب ۷۰ هکتار زمین تفکیک و به صورت خودجوش به اعضای یک تعاونی تحت عنوان شرکت تعاونی لشکر ۲۸، واگذار می‌شود، این در حالی است که این اراضی خارج از محدوده شهری قرار داشت و امکان صدور پروانه ساخت و ساز در آن ممکن نبود.

زارعی‌کوشا بنا به استناد موجود تشریح کرد که تلاش‌های سال مدیران اجرایی و نظامی استان برای حل این مشکل در این ۲۳ سال برای الحاق این زمین به محدوده شهری سنندج نتیجه بخش نبوده و همچنان سردرگمی دو هزار خانوار سنندجی تا سال ۱۴۰۱ علیرغم تصویب و ابلاغ طرح جامع سنندج در سال ۱۳۸۷ و نیز تهیه طرح تفصیلی شهر سنندج در سال ۱۳۹۱ ادامه داشت.

وی تصریح کرد: در ۱۴۰۱ مصمم به حل این مشکل بعد از ۲۳ سال شدیم و با ورود تیم مدیریت عالی استان، دیپلماسی تعیین تکلیف این اراضی و پایان بخشی به سردرگمی دو هزار خانوار سنندجی با معاضدت سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های قضایی و نظارتی ادامه یافت که در نهایت حل این موضوع به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید.

استاندار کردستان افزود: این پایان کار نبود، چون ضوابط و مقرارت وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن ایجاب می‌کرد جهت تأمین خدمات شهری و محله‌ای این دو هزار خانوار اراضی دیگری نیز به محدوده شهری الحاق شود و این مساله انتقال اراضی نظامی پیرامون را می‌طلبید.

زارعی کوشا با اعلام اینکه برای ادامه حل این مشکل مذاکرات فشرده و دیپلماسی مرکز محور مستمر پیگیری و برگزار شد و روند پرونده با مذاکرات برد، برد به نفع استان، مردم و توسعه خدمات شهری، فضای سبز و افزایش سرانه آموزشی جلو رفت.

وی با بیان اینکه در این ۱۶ ماه مذاکرات فشرده با نیروی زمینی ارتش، بتاجا انجام شد؛ افزود: با این همه پیگیری و تلاش شبانه‌روزی توافقاتی مابین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع مبنی بر مجوز انتقال ۶۰ هکتار دیگر به نام دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اخذ شد.

استاندار کردستان با اعلام اینکه بعد از این اتفاق موضوع الحاق ۱۳۰ هکتار زمین شهرک وحدت در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح و در نهم مرداد ماه ۱۴۰۲ با رفع موانع قانونی و حقوقی ملکی در این شورا به تصویب نهایی رسید.

زارعی کوشا، ۲۶ مهرماه را برای تعیین تکلیف و پایان چشم انتظاری دو هزار خانوار سنندجی یک روز تاریخی و ماندگار در دوران خدمت خود در کردستان توصیف کرد و افزود: “امروز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موافقت تصویب نهایی الحاق ۱۳۰ هکتار زمین به محدوده قانونی شهر سنندج رسماً ابلاغ کرد که با این خبر مسرت بخش افزون بر حل مشکل خانوارهای مذکور، اتفاقی بزرگ در تأمین اراضی طرح نهضت ملی و توسعه خدمات شهری از جمله فضای سبز و سرانه فضای آموزشی، ورزشی و درمانی در محدوده شهرک وحدت می‌افتد.

یکی از نمایندگان مردمی زمین‌های فاز دوم لشکر ۲۸ (وحدت) به صراحت اعلام کرد که حل مشکل ۲۳ ساله این زمین‌ها را مدیون همت و پیگیری صادقانه شخص استاندار کردستان و تیم همراه او از جمله معاون عمرانی هستند.

«عطا قیصریان» با اعلام اینکه این اقدام تاریخی در سطح مدیریت کلان کردستان موجب شادی و لبخند قریب دو هزار خانوار بلاتکلیف شده است؛ شفاف توضیح داد که با دستور صریح استاندار این پرونده ۲۳ ساله گره گشایی شد و بعد از آن با پیگیری معاون عمرانی رایزنی‌ها با تهران انجام شد که به گفته مسئولان نزاجا در تهران دیپلماسی گفتمان رایزنی‌های استاندار و معاون او، آنقدر حرفه‌ای و کارشناسی بود که ما در تمام فرایندها تسلیم حق شدیم.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا