مجله عمومی

هم‌پوشانی منافع تل‌آویو و داعش در جنگ غزه

گروه تروریستی داعش در سال‌های گذشته با عملکرد و اقدامات خود در عراق و سوریه باعث خارج شدن موضوع فلسطین به‌عنوان اولویت اساسی جهان اسلام و تمرکز مسلمانان به چالش‌های داخلی شده است. در واقع، اقدامات چند سال اخیر داعش در راستای منافع رژیم صهیونیستی بوده است.

به گزارش مجله رز، سیدعلی نجات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی نوشت: بیش از یکصد روز است مردم مظلوم غزه زیر بمباران‌ شدید تل‌آویو قرار گرفته‌اند. در این مدت بسیاری از کشورها، سازمان‌ها و گروه‌ها بیانیه‌های متعددی در حمایت از مردم بی‌گناه غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی صادر کرده‌اند، اما گروه تروریستی داعش که ادعای تأسیس حکومت اسلامی دارد، در سه ماه گذشته به جای آنکه اقدامی علیه تل‌آویو انجام دهد، در راستای منافع صهیونیست‌ها گام برداشته و سکوت را بهترین گزینه برای خود یافته‌ است.

گرچه داعش همانند سایر گروه‌های تکفیری در تهدیدهایش صهیونیست ها و رژیم صهیونیستی را در کنار مسیحیان دسته‌بندی می‌کند، اما از زمان ابومصعب الزرقاوی، مسلمانان به ویژه شیعیان دشمن نخست این گروه بوده‌اند و صهیونیست ها و رژیم صهیونیستی هدف بعدی معرفی می‌شدند. طبق ایدئولوژی داعش می‌بایست با مسلمانان مبارزه کرد، نه کفار.

بعد از مرگ بغدادی، ابوابراهیم القریشی، خلیفه خودخوانده داعش از آغاز مرحله‌ای جدید در تاریخ این گروه تروریستی یعنی حمله به رژیم صهیونیستی خبر داد

عبدالسلام فرج، نظریه‌پرداز سلفی گری در توجیه مبارزه با دشمن و در پاسخ به کسانی که پرسیده‌اند «چرا به جای کشتار مسلمانان با تل‌آویو نمی‌جنگید» می‌نویسد، مبارزه با دشمن نزدیک نسبت به مبارزه با دشمن دور اولویت دارد. داعش نیز حمله نکردن به رژیم صهیونیستی را همین گونه توجیه می‌کند و جنگ با مسلمانان را مقدم بر جنگ با مشرکان اصلی می داند.

به گزارش «راهبرد معاصر»، گروه تروریستی داعش در زمان ابوبکر البغدادی بر مبارزه با دشمن نزدیک، یعنی دولت‌های اسلامی منطقه متمرکز بود و هیچ حمله‌‍‌ای به رژیم صهیونیستی انجام نداد. داعش در اوج قدرت خود در سوریه به ویژه بعد از بیعت گروه خالد ابن ولید که حضور گسترده‌ای در مناطق نزدیک به ارتفاعات جولان داشت، به جز حادثه شلیک به سمت سربازان صهیونیست عملیات دیگری انجام نداد. این در حالی است که موشه یعلون، وزیر جنگ وقت تل‌آویو در نوامبر ۲۰۱۶  میلادی گفته بود، داعشی‌ها یک بار اشتباهی به ارتش رزیم صهیونیستی شلیک و فوری از اقدام خود عذرخواهی کردند.

بعد از مرگ بغدادی، ابوابراهیم القریشی، خلیفه خودخوانده داعش از آغاز مرحله‌ای جدید در تاریخ این گروه تروریستی یعنی حمله به رژیم صهیونیستی خبر داد. در سال‌های گذشته نیز شاخه سینای داعش سعی کرد با راه‌اندازی حملات راکتی به صحرای نقب و ایلات برای خود محبوبیتی فراهم کند. در حقیقت، داعش از اعلام راهبرد جدید مقابله با رژیم صهیونیستی اهداف متعددی از جمله رقابت با القاعده، تلاش برای کسب مشروعیت و ایجاد کاریزما برای سرکردگان خود، ایجاد انگیزه و جذب نیروی جدید و بهره‌برداری رسانه‌ای را دنبال می‌کرد.

علاوه بر این، داعش در سال‌های گذشته بارها جنبش فلسطینی حماس را به حمله و جنگ تهدید کرده است. از نظر داعش، حماس به دلایلی مانند ارتباط تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران، اصل ولاء و براء و اعتقاد به انتخابات و دموکراسی کافر و مرتد است و این نشان از تضاد و تقابل این دو گروه با یکدیگر دارد.

در همین راستا در سال ۲۰۱۸ میلادی شاخه داعش در مصر یکی از نیروهای مرتبط با حماس را در صحرای سینا و نزدیکی مرزهای غزه اعدام کرد. عملیات اعدام در منطقه کرم ابوسالم انجام شد که در تیررس نظامیان اشغالگر بود، به همین دلیل بسیاری این اقدام را قرینه دیگری بر وابستگی داعش به تل‌آویو دانستند.

در واقع حماس دشمن مشترک داعش و رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و هر دو آرزوی نابودی این گروه مقاومت را دارند. به همین دلیل در سه ماه گذشته که مردم مظلوم غزه زیر هجمه شدید صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند، گروه تروریستی داعش به جای آنکه اقدامی علیه تل‌آویو انجام دهد، در راستای منافع صهیونیست‌ها گام برداشته است.

گروه‌ تروریستی داعش که داعیه دار حمایت از مسلمانان و مقابله با استعمارگران است، جا داشت در حمله رژیم صهیونیستی به غزه به آرمان و شعار ادعایی خود عمل می‌کرد. با وجود این، داعش نه تنها اقدامی برای عملی کردن شعار خود انجام نداد، بلکه با فعال کردن هسته‌های خفته خود و ارتکاب عملیات تروریستی و انتحاری در کشورهای حامی فلسطین، علاوه بر منحرف کردن افکار عمومی جهان از تداوم نسل کشی در غزه، تلاش کرده است در مسیر عملیات‌های محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی سنگ‌اندازی و با راه‌اندازی عملیات تروریستی، بازیگران محور مقاومت را درگیر بحران‌های داخلی کند.

حماس دشمن مشترک داعش و رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و هر دو آرزوی نابودی این گروه مقاومت را دارند

داعش در سال‌های گذشته نیز با عملکرد و اقدامات خود در عراق و سوریه باعث خارج شدن موضوع فلسطین به عنوان اولویت اساسی جهان اسلام و تمرکز مسلمانان به چالش های داخلی شده است. در واقع، اقدامات چند سال اخیر داعش در راستای منافع رژیم صهیونیستی بوده است. نیر بن ارتسی، خاخام صهیونیست هنگام قدرت‌یابی داعش در یکی از سخنرانی‌های خود گفت، داعش حامی منافع تل‌آویو در منطقه و بر ملت‌هایی مسلط شده است که خواهان نابودی صهیونیست ها هستند.

ایتمار رابینویچ، سفیر اسبق رژیم صهیونیستی در واشنگتن نیز گفت، داعش باعث شده است تمامی توان مسلمانان از تقابل با رژیم صهیونیستی و پیگیری حقوق مسلمانان سرزمین‌های اشغالی به اولویت‌های امنیتی و بقا معطوف شود.

هرتسی هلوی، رئیس وقت دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نیز در جریان کنفرانس هرتزلیا با ابراز نگرانی از شکست‌های مستمر داعش در عراق و سوریه گفت، رژیم صهیونیستی تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا داعش در چنین وضعیتی قرار نگیرد. افرایم اینبار، مدیر مرکز مطالعات راهبردی بگین – سادات نیز گفته است، از بین بردن داعش اشتباهی راهبردی و بقای آن برای منافع امنیتی تل‌آویو و حتی غرب ضروری است.

داعش در عمل نیز ثابت کرده است تقابلی با تل‌آویو ندارد و در سال‌هایی که در اوج قدرت بود، هدفش نه تقابل با رژیم صهیونیستی، بلکه محور مقاومت در منطقه غرب آسیا و کشورهای اسلامی بود. داعش اکنون که در صحرای سینا حضور دارد، می‌تواند علیه تل‌آویو عملیات‌هایی ترتیب دهد و دست کم بخشی از تمرکز و توان تل‌آویو را معطوف خود کند، اما اکنون مرزهای رژیم صهیونیستی با مصر یکی از امن‌ترین ادوار خود را سپری می‌کند.

تحرکات جدید گروه تروریستی داعش و اظهارات مقام های رژیم صهیونیستی نشان می دهد فعالیت و افزایش قدرت‌ داعش در منطقه در راستای منافع تل‌آویو است؛ زیرا در یک دهه اخیر داعش تنها در راستای منافع رژیم صهیونیستی گام برداشته است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا