اقتصادی

آماده سازی راه‌های خوزستان برای اربعین / نصب مه پاش برای زائران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین؛ گروه استان‌ها: حماسه بزرگ اربعین در حال نزدیک شدن است و عاشقان امام حسین (ع) خود را مهیای حضور در این مراسم بزرگ و رقم زدن حماسه‌ای دیگر می‌کنند. مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان کم کم رنگ و بوی اربعین به خود می‌گیرند و تکاپوی ساخت و ساز موکب ها و… در مرزها آغاز شده است.

بر اساس تقویم رسمی کشور ۱۵ شهریور همزمان با ۲۰ صفر سال ۱۴۴۵ هجری قمری، روز اربعین حسینی است. هر ساله هزاران نفر زائر عتبات عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از مرزهای شلمچه و چذابه در مراسم اربعین حسینی عازم کشور عراق هستند.

حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه از ابتدای ماه صفر شروع و تا چند روز مانده به اربعین به اوج خود می‌رسد و دستگاه‌های مختلف استان از مدت قبل خود را آماده حضور زائران کرده و زیر ساخت‌های لازم را در مرزها ایجاد کرده‌اند.

یکی از موارد مهم در موضوع آماده سازی زیر ساخت‌های اربعین، ساخت، اصلاح، نوسازی و بهسازی راه‌های مواصلاتی منتهی به مرزهای اربعین است که امسال به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته تا زائران اربعین حسینی کمترین دغدغه را در این خصوص داشته باشند.

آماده سازی راه‌های خوزستان برای اربعین / نصب مه پاش برای زائران

محمد جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان در تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های اداره کل راهداری برای اربعین حسینی (ع) در مرز چذابه اظهار کرد: استان خوزستان با وجود دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه، میزبان زائران اباعبدالله الحسین (ع) است؛ ماه محرم سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از دو مرز خوزستان تردد داشته‌اند که ۷۲ درصد از پایانه شلمچه و ۲۸ درصد از پایانه چذابه بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه تمام ظرفیت و سفرهای زائران اربعین حسینی (ع) در سه محور اهواز، حمیدیه و سوسنگرد به سمت چذابه، عبدالخان به سمت بستان و اهواز به سمت شلمچه تجمیع می‌شود، تمرکز و ظرفیت بیشتر پروژه‌های عمرانی در این محورها از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان انجام شده است.

آغاز فعالیت‌های بهسازی راه‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: فعالیت‌های عمرانی شامل بهسازی مسیر، لکه گیری، روکش آسفالت و روکش‌های حفاظتی در محورهای مواصلاتی و همچنین ایمن سازی محورهای مذکور شامل خط کشی، نصب علائم، ایجاد روشنایی نقطه‌ای و نصب حفاظ میانی راه در حال انجام است که قطعاً بهبود سطح سرویس دهی و ارتقا ایمنی تردد زائرین در محورهای مواصلاتی منتهی به دو مرز شلمچه و چذابه را به دنبال خواهد داشت.

جولانژاد با بیان اینکه از جمله اقدامات مهم این اداره در سال گذشته توسعه زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی بوده است، تصریح کرد: احداث سایبان موقت، مه پاش، گیت بندی، تعمیرات محوطه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، تعمیر و توسعه پکیج‌های سرمایشی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال اقداماتی بوده که سال گذشته در شلمچه و چذابه انجام شده است؛ امسال نیز با توجه به راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در فصل گرما، یک هزار و ۶۸۵ مترمربع سایبان ثابت، سه هزار و ۷۶۰ مترمربع سایبان موقت، نصب مه پاش در معابر و توقف گاه‌ها، بازسازی و توسعه فضای سبز، اضافه کردن سقاخانه، اضافه کردن چشمه‌های سرویس بهداشتی و ایجاد سیستم‌های سرمایشی درون سالن به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال از اقداماتی است که در پایانه مرزی شلمچه در حال انجام است.

آماده سازی راه‌های خوزستان برای اربعین / نصب مه پاش برای زائران

وی اضافه کرد: همچنین احداث ۲ هزار و ۹۵۰ متر مربع سایبان ثابت و یک هزار و ۸۰۰ متر مریع سایبان موقت، نصب مه پاش، بازسازی و توسعه فضای سبز، احداث و توسعه سرویس بهداشتی، محوطه سازی و احداث نمازخانه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در پایانه مرزی چذابه از دیگر اقداماتی است که در راستای ایجاد تسهیلات رفاهی زائرین در حال اجرا است تا مشکلی برای آنها وجود نداشته باشد.

اعتبار ۴ هزار میلیارد ریالی

رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز در این خصوص گفت: ارتقا ایمنی تردد جاده‌ای زائران اربعین حسینی (ع) برای وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یکی از اهداف مهم در دستور کار قرار گرفته است به همین منظور برای اجرای پروژه‌های نگهداری و ایمنی راه‌های سفرهای اربعین در سال گذشته ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شد که این مبلغ برای امسال به چهار هزار میلیارد ریال ارتقا پیدا کرد.

سید احسان قریشی زاده عنوان کرد: سال گذشته ۷۳ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت در محورهای ذکر شده انجام شد و امسال ۲۲۰ کیلومتر در دستور کار قراره گرفته که در حال اجرا است؛ همچنین در سال ۱۴۰۱ در این محورها ۷۰۰ کیلومتر خط کشی اجرا شده که برای سال جاری به یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر رسیده و در حال انجام است.

افزایش ایمنی راه‌های اربعین

رئیس اداره ایمنی و حریم راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان اظهار کرد: در سال گذشته ۳.۵ کیلومتر جداکننده بتنی و ۳.۵ کیلومتر نصب و مرمت گاردریل در جاده‌های اربعینی اجرا شده است که برای سال جاری ۱۹ کیلومتر جداکننده بتنی و ۱۰ کیلومتر نصب و مرمت گاردریل در دستور کار قرار گرفته است.

رضا میراب زاده ادامه داد: همچنین سال گذشته ۴۶ هزار و ۵۰ عدد نصب علائم و تجهیزات ترافیکی داشته‌ایم که برای اربعین امسال با رشد چهار برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۸ هزار عدد نصب خواهد شد.

آماده سازی راه‌های خوزستان برای اربعین / نصب مه پاش برای زائران

وی با بیان اینکه سال گذشته چهار نقطه احداث روشنایی نقطه‌ای داشته‌ایم، افزود: امسال در این زمینه ۱۶ نقطه در نظر گرفته شده است، همچنین احداث روشنایی طولی سال گذشته چهار کیلومتر بوده که امسال با رشد چهار برابری به ۱۸ کیلومتر رسیده است و اجرای رفوژ میانی نیز سه کیلومتر بوده که به میزان ۱۲ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره ایمنی و حریم راه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: سال گذشته ۶۰ کیلومتر اجرای شیار لرزاننده داشته‌ایم که امسال ۱۴۰ کیلومتر در نظر گرفته شده و در حال اجرا است؛ همچنین ۴۳ کیلومتر شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی در اربعین سال گذشته انجام شده که در سال جاری به ۵۸ کیلومتر افزایش پیدا کرده است، بهسازی ابنیه فنی نیز پنج دستگاه بوده و برای اربعین امسال به ۳۲ دستگاه رسیده است.

به گزارش خبرنگار آنلاین، به همه زائران و دلدادگان اباعبدالله الحسین (ع) توصیه و تاکید می‌شود که برنامه سفر خود را حتماً مطابق اطلاعیه‌هایی که از سوی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) صادر و از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع رسانی می‌شود، برنامه ریزی کنند.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا