مجله علمی و پزشکی

کشف درمانی موثر و جدید برای آسم شدید

من یک ماری بسیار شایع است و قابل درمان است، اما همیشه نیاز به روش‌های رای درمان آن وجود دارد. اکنون پژوهشگران کالج “ترینیتی” دوبلین دریافته‌اند که مولکول ضدی می‌تواند به رمان آسم شدید مک کند.

آسم برگرفته شده از یک واژه یونانی به معنی “نفس نفس زدن” یک بیماری بیماریی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی های آن عبارتند از علائم و عودکننده، انسداد برگشت جریان هوا و اسپاسم برونش. نشانه‌های رایج آن نیز شامل خس خس، رفه و تنگی نفس است که به آن آسم معروف است.

ور این است که ماری آسم از ترکیبی از وامل ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می شود. معمولاً بر اساس الگوی لائم، پاسخ به رمان در ول مان و “دَم‌سنجی” یا “اسپیرومتری” صورت می‌گیرد.

رمان علائم حاد آسم معمولاً با استفاده از اروهای استنشاقی کوتاه اثر ورت می‌گیرد. موارد بسیار شدید ممکن است لازم باشد از کورواستروئیدهای داخل وریدی، “سولفات منیزیم” استفاده می شود و بیمار بستری شود.

با اجتناب از اسیت‌زاها یا لرژن‌ها و محرک‌ها و با استفاده از ورتیکواستروئیدهای استنشاقی می‌توانم از علائلوگیری لائرگیمی لائروگیری کنم.

و در دهه ۱۹۷۰ قابل توجه به افزایش یافته‌ها است. ر ال بین 235 ا 300 میلیون نفر در سطح آن به این بیماری مبتلا بودند.

نگی نفس شاخص در بیماران به آسم، ناشی از راه‌های هوایی است. اساساً فعال نیست بیش از سیستم ایمنی در اسخ به لرژن‌هایی مانند گرد و غبار، دود، سایر محرک‌ها است.

گذشته روتینی به نام “JAK1” را شناسایی کرده است که نقشی لیدی ر یج دارد. مان اندازه ای که این مهم باشد، گاهی اوقات می‌توان از حدّ محرک و ماکروفاژها را بیشتر کرد. این امر می تواند در مواردی از شرایط، مانند بیماری «کرون»، «آرتریت روماتوئید» و «آسم» ظاهر شود و بتواند آن را به عنوان درمان های بالقوه برای این موارد در حال ظهور باشد.

اکنون پژوهشگران کالج “ترینیتی” در مطالعه جدید خود یک توانمندساز JAK را شناسایی کرده‌اند توسط ود بدن تولید می‌شود. این مولکول که به نوان «ایتاکونات» (itaconate) می‌شود، قبلاً مشخص شده بود که ماکروفاژهای ال را می‌کشد و نکند.

اکنون مشخص شده است که این مولکول روی “JAK1” نیز اثر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که این حالت خاموش شود.

پزشک یک مشتق از «ایتاکونات» به نام «4-OI» را روی مدل‌های موش مبتلا به آسم شدید که به درمان‌های ضدعفونی شده پاسخ نمی‌دادند، آزمایش کردند و مشخص کردند که این مولکول باعث کاهش فعال شدن «JAK1» و کاهش آن می‌شود. م ر موشها می شود.

دکتر «مارا رانتش» نویسنده اصلی مطالعه گفت: «ما امیدواریم که این داروها جدید بر روی سایت‌های پزشکی امکان‌پذیر باشد» به عنوان یک درمان کاملا جدید برای درمان آسم شدید، در جایی که نیاز به درمان‌های جدید وجود دارد، پتانسیل داشته باشند.

این تحقیق مجله Cell Metabolism منتشر می شود.

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا