اقتصادی

این اپلیکیشن رسواکننده! / دروغ سنجی با لنز گوگل

تکنولوژی های ارتباطات بستر ارسال حجم فراوانی از داده ها به سوی مخاطب است.

اطلاعاتی که نیاز به راستی آزمایی دارد؛ اخبار آیا راست است یا دروغ؟

چگونه می توان اخبار واقعی را از غیرواقعی ها تشخیص داد؟

یکی از ارکان اصلی در تاثیرگذاری بر مخاطب، تصویر است.

همراه با انتشار اخبار و ارایه اطلاعات، تصاویر بسیاری منتشر می شود که مخاطب را سرگردان می کند از این جهت که نمی داند آن عکس واقعی است یا دست کاری شده و اصلا مربوط به چه زمانی است؟

یکی از بهترین راه های تشخیص اصالت و راستی آزمایی تصاویر، استفاده از اپلیکیشن «گوگل لنز» است.

با نصب گوگل لنز روی گوشی خود می توانید تصاویری که به دستتان رسیده و به صحتِ آن شک و تردید دارید و مثلا فکر می کنید دست کاری شده را به آسانی راستی آزمایی کنید.

نحوه کار با گوگل لنز سخت نیست؛کافی است آن را نصب کنید. بعد از نصب، هر تصویری که در فضای مجازی به دستتان رسیده و به درستی آن شک دارید در بخش گالری گوشی خود ذخیره کنید.

سپس اپلیکیشن گوگل لنز را باز کنید و از طریق آن به گالری گوشی خود بروید، تصویر مورد نظر خود را برگزینید از اینجا به بعد را به گوگل لنز بسپارید. این اپلیکیشن در کمتر از 30 ثانیه یا نهایتا یک دقیقه تمام تصاویر شبیه به عکسی که شما برایش ارسال کرده اید را همراه با منبع مطلب نمایش می دهد.

اینجاست که شما باید با دقت عکس های معرفی شده توسط گوگل لنز را با تصویری که دارید مقایسه کنید.

ببینید عکس های دیگر هم شبیه عکس شماست. ممکن است تصویری که شما دارید دست کاری شده باشد به همین دلیل با مقایسه عکس های نمایش داده شده گوگل لنز و تصویری که خودتان دارید می توانید به دست کاری شدن احتمالی عکس پی ببرید.

حتما محتوای ارایه شده همراه تصاویری که گوگل لنز نمایش می دهد را مطالعه کنید؛ به تاریخ اخبار هم توجه ویژه داشته باشید و محتوا و تاریخ اخبار نمایش داده شده را با محتوا و تصویری که دارید مقایسه کنید.

اگر تصاویری که گوگل لنز نمایش می دهد منبع معتبری دارد؛مثلا یک خبرگزاری رسمی یا سایت یک روزنامه معتبر باشد و با تصویر شما مطابقت کند، می شود نتیجه گرفت عکس، دست کاری نشده و خبر راست است در غیر این صورت حتما به اصالت خبر و عکس شک کنید.

*دانشجوی دکترای ارتباطات

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا