مجله علمی و پزشکی

چالش مصرف داروهای گیاهی در کودکان

مجله رز/قزوین متخصص طب سنتی گفت: مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در ودکان همیشه از نظر ایمنی با چالش همراه بوده است. ر ودکان مصرف اهان دارویی مدتاً به‌صورت، چای شربت خوراکی و روغن‌های مالیدنی استفاده می‌شود؛ بررسی‌های رچند در این مینه وجود ندارد اما اغلب مطالعات مربوط به مصرف مواد غذایی و بیماری‌های گوارشی وجود ندارد ور ایمان بودن گیاهان در ودکان بسیار اشتباه است و متأسفانه اری از والدین این موضوع را نمی‌داند.

دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش در گفتوگو با مجله رز اظهار کرد: گزارشی از امیکرون در کودکان شایعتر از سایر انواع غذاهای است و نسبت به دلتا با میزان بستری و مرگ و میر کمتر در کودکان است ظاهرا این موضوع در موارد مختلف متفاوت بوده اما در مجموع بیماری شدیدا نیازمند است. مداخلات مهم کمتر با اُمیکرون رخ می دهد.

وی اطرنشان کرد: بر اساس ارشاتی، به‌دلیل واکسیناسیون کودکان با سنین بالاتر موارد و بیماری شدید در12 وا. اکثر نوزادان بستری شده نیز از مادران غیرواکسینه وده اند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به علائم امیکرون در کودکان تشریح کرد: امیکرون نسبت به سایر جهش های پزشکی در کودکان بیشتر با علائمی همراه است که قبلاً خود را به شکل علائم بیماری نشان می دهد. لرز، و آبریزش بینی، سرفه، آبریزش بینی، سرفه، اسهال، بدن، سردرد، درد و استفراغ، کاهش بویایی و چشایی و همچنین گلودرداراغ، همچنین مشکل، درد پایدار قفسه سینه، گیجی، نا در بیدار ماندن، کدر شدن رنگ پوست، خشکی دهان و فاقد اشک یا بیماری از علائم خطرناک به شمار میرود. اگر ودک پس از مدتی مجدداً علامتدار شود، به مراجعه و بررسی الزامی است.

وی آن کرد: مصرف گیاهان دارویی و داروهایی در ودکان همیشه از نظر ایمنی با چالش همراه بوده است. ر ودکان گیاهان را به‌صورت ای، شربت وراکی و روغن‌های مالیدنی استفاده می‌شود. بررسی‌های رچند در این مینه وجود ندارد اما اغلب مطالعات مربوط به مصرف مواد غذایی و بیماری‌های گوارشی وجود ندارد ور ایمان بودن گیاهان در ودکان بسیار اشتباه است و متأسفانه اری از والدین این موضوع را نمی‌داند.

سیاهپوش در مصرف برخی از گیاهان در کودکان اشاره کرد: گیاهان دارویی با توجه به سن کودک می توانند از گیاهان برای سن کمتر از یک سال یا ممنوع باشند. منین مصرف گیاهانی که مانع جذب مواد غذایی می شوند در ودکان ممنوعند.

وی اضافه کرد: تجویز اسانسها که حاوی ترکیبات معطر و فرار هستند در کودکان ممنوع است و برخی مواد معطر حتی با استنشاق نیز در سیستم عصبی کودکان، به ویژه در سن کمتر از 2 سال، عوارض ایجاد می کند که مواد حاوی مواد کمتری هستند. امن‌تر وده و معمولاً ثابتند.

رخی ورالعمل ها ر مصرف گیاهان دارویی برای کودکان

این متخصص طب سنتی بیان کرد: رای مصرف گیاهان دارویی بهتر است مترین مقدار مصرف دارو را آغاز کرده و ادامه دهید. ناوب و نقش مهمی دارد زیرا یک دُز زیاد در روز به اندازه ۳ تا ۴ دُز وچک در یک روز نگاه نیست.

وی بیان کرد: دستور مصرف چای یا همان دم کرده در کودکان کمتر از یکسال باید یک قاشق چایخوری یک بار در روز باشد و بهتدریج تا یک قاشق چایخوری سه بار در روز افزایش پیدا کند. ر ودکان یک ا ۲ سال ۳۰ سی‌سی‌ای ارم فنجان یک ار در روز مصرف شده و به ریج یک‌چهارم فنجان سه بار در ریش افز.

اهپوش گفت: در ودکان سه تا ۶ ال ارم تا اوم نجان دمکرده یک بار در روز و به‌تدریج یک بار در روز افزایش یافت. ر ودکان هفت ا ۱۱ سال ۱۸۰ سی‌سی یک ار در روز آغاز و به‌تدریج تا چهار بار روز افزایش پیدا کند. ر ودکان ۱۲ ال و بزرگ‌تر یک نجان دمکرده در روز آغاز و به‌تدریج سه یا چهار بار در روز افزایش می‌یابد.

وی اعلام کرد: از اهان جدی ر سرماخوردگی ودکان می توانم به بابونه، زوفا، اوکالیپتوس، نجبیل، آویشن، ختریردا. «آقطی» ویژه مراه با نعنا فلفلی مراحل اولیه نفولانزا باعث کاهش تب می‌شود. ر رکیب با وفا و چمن معطر ل چای در دوران کودکی است.

این متخصص طب سنتی مطرح می کند: در کودکان نوپا نصف فنجان از «چای بابونه» در روز باعث بهبود ایمنی در تب های عفونی می شود در شیرخواران کمتر از سال 2، نصف چایخوری در روز مصرف می شود. «زوفا» در تمام مراحل آنفولانزا و سرفه‌های خلط دار قابل استفاده از اسانس «زوفا» نفوذ دارد و ممکن است در کودکان با خطر تشنج همراه باشد در کودکان زیر 2 سال ممنوع است.

وی اشاره کرد: معمولا «اکالیپتوس» در کودکان به شکل بخور یا مصرف سینه مصرف می شود در سن زیر 2 سال مصرف اکالیپتوس ممنوع است و نباید اسانس آن به صورت مستقیم بر صورت کودک قرار داده شود. مصرف «زنجبیل» در ودکان تب‌دار ممنوع است و در ودکان بالای ۳ می‌توان آن را مصرف کرد. نجبیل در سردرد ودکان و سرماخوردگی آنها اثر دارد.

اهپوش ریح کرد: «آویشن» ضد رفه وده و در رمان برونشیت و گلو درد است و عارضه آن ممکن است به صورت یک باشد. ویشن به لی چای، و مالیدن اسانس قفسه سینه ابول استفاده است؛ الوالدین باید توجه داشته باشند که ویشن را در ودکان تب‌دار استفاده نکنند.

و کرد: «ختمی» مراه با بارنگ در رمان برونشیت کودکان به کار می‌رود؛ ارهنگ و شیرینی‌بیان نیز در مورد استفاده از رار می‌گیرند که شیرین‌بیان باید در کودکان برار مرند باشد که مطمئناً رین‌بیان شوند.

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: ومادران، سیر، ابونه، آقطی و زوفا ازجمله گیاهان در اهش تب ودکان به شماره می‌رون. «بومادران» به چای مصرف می‌شود و در نال رکوبگر ایمنی دارد و باید در نین بالای مصرف شود. «سیر» نیز در ونت‌های ذهنی کودکان است که حرکت وارشی ازجمله عارضه‌های مصرف را در ودکان است؛ وصیه می‌شود سیر پخته شود و در کودکان کمتر از 2 سال مصرف شود.

وی در خصوص برخی از گیاهان در طب کودکان در منابع طب سنتی ایرانی توضیح داد: در منابع طب ایرانی، گیاهان زیادی به عنوان ضد تب در کودکان معرفی شده اند و نحوه عملکرد آنها در مطالعات جدید مشخص شده است. رای «ختمی» و مثال: «چغندر» اوی نتی‌اکسیدان و ایمونومدولاتور؛ «کاسنی»، لرژی و محافظ بهداشت؛ «گشنیز» و ضد درد؛ «شاهتره» نتی‌اکسیدانت و محافظ «شیرین» ضد رد، ضدان، اوی آنتی اکسیدان، محافظ محافظ و قلب، ضدویروس و ایمونومدولاتور. «بابونه» تب، درد، ضد درد و ايمونومدولاتور. «نعناع» ضد رد؛ «ارهنگ» و مخالف؛ «خرفه» ایمونومدولاتور، اوی آنتی‌اکسیدان، ضد ضد و ضد رد؛ «انار» ضد ویروس؛ «» «بنفشه» ضد مخالف، آرای ضداکسیدان و ضد ویروس و «عناب» ضد ضد، خلط ور و ضد آلرژی هستند.

انتهای ام

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا