سلام، شما طعمه جدید ما هستید!

«باورم نمی‌شد ند ار پیامک را باز و بسته کردم اما حقیقت این است که به جای واریز پول کل موجودی حسابم را خالی درا الی کرا الی را الی می‌دانم. ر واقع خودم ا ان خودم حقوق و کل مبلغ عیدی ر سالم را که مان روز به حسابم ریخته بود، به اب کلاهبردان .

ارش مجله رز، روزنامه ایران نوشت: «ساعت از عصر بود که و بی‌حوصله از محل کارم بیرون آمدم و پای پیاده به سمت خانه راه افتادم. ند م بیشتر نرفته بودم که گوشی تلفن همراهم زنگ زد. ماس از طریق واتس‌اپ بود و بالای صفحه لوگوی یکی از شرکت‌های تلفن همراه نقش بسته ود. ا ودم گفتم من که امروز صبح قبض تلفنم را پرداخت کردم چرا تماس گرفتم؟ ا ردید و تعجب لفن را جواب ادم. صدای خانم جوانی را شنیدم که پس از یک سلام و احوالپرسی مؤدبانه خودش را با شرکت تلفن همراه معرفی کرد و در حالی که با خوشحالی خبر از برنده شدن من در قرعه کشی خوشحسابی پرداخت قبوض تلفن میداد، گفت: امروز به مناسبت سالگرد فعالیت این شرکت با. حضور وزیر مخابرات یک مراسم قرعهکشی برگزار می شود و در بیستوچهارمین سال فعالیت شرکت به 24 مشترک خوشحساب به قید قرعه جواز پنج میلیون تومانی تعلق گرفته است که شما هم یکی از این مشترکان خوششان برنده هستید.

از نیدن این خبر خوشحال شدم و خدا را شکر کردم. لحظه در لم گفتم جایزه به‌موقع و شیرینی، چون هم عید بود و لافاصله از ن خانم تشکر ردم و گفتم: خدا رتان بدهد! ر این پول به موقع بود. الان من باید چه ار کنم؟ آنم اپراتور گفت: ماس را قطع نکنید تا رایتان توضیح بدهم چه ار باید انجام دهد. بعد در حالی که نام و مشخصات و شماره کارت ملیام را پرسید، گفت: همین الان باید به نزدیکترین دستگاه عابربانک بروید و مراحلی را که برایتان توضیح میدهم، با دقت انجام دهید.

رمین موقع چشمم یک بانک افتاد و پای دستگاه رفتم. آن قدر عجله داشتم تا این پول به حسابم واریز شود که از مدیرانی که پای دستگاه ها و در حال دریافت پول بود، خواهش کردم نوبتش را به من بدهم تا مبادا تلفن قطع شود و من به این جایزه نرسم. آنم اپراتور از من خواست اسم بانکی را که ر آن حساب دارم به او بگویم. و مه مشخصات را پرسید، از من خواست یک شماره در دستگاه وارد کنم. بعد دکمه انتقال وجه بعد از بزباره بعد دوباره بعد دوباره برایم خواند و خواند و من هم بدون چه که بدانم چه رخدادن است، خودم رؤیاهای خودم رؤیاهای خودم رؤیاهای خودم غرق بودم. عملیات ایانیافتن، خانم وان گفت: خسته نباشید تا یک دقیقه ر ول واریز خواهد شد. لفن را قطع رد.

از نار دستگاه فاصله گرفتم که ای زنگ ارسال پیامک تلفن همراهم را شنیدم. ا وشحالی ام را باز کردم و خواندم اما با مشاهده موجودی حسابم انگار یک ل آب یخ روی سرم خالی شد. ر امک آمده بود از حساب شش میلیون تومان، موجودی صفر.

اورم نمی‌شد چند ار پیامک را باز و بسته کردم اما این بود که به جای واریز پول کل موجودی حسابم را خالی را الی کرا . ر واقع خودم با حقوق خودم و کل مبلغ عیدی ر سالم را که مان روز به حسابم ریخته بود، به اب کلاهبرداران .

وقتی با پلیس تماس گرفتم و صبح بعد از راه کلانتری و اداره اطلاعات و دادسرا شدم، فهمیدم من هم یکی از هزاران زن و مرد و پیر و جوانی هستم که هر روز حسابشان از سوی کلاهبرداران تلفنی خالی شده و فریب بردشدن در قرعه کشی و مسابقه رادیویی هستم. و ر آرتی و … را ورده اند.

*

این پرونده یکی از هزاران ماجرای واقعی است که هر روزه در ایران رخ می دهد و کلاهبردارانی که آنها را در داخل زندان و به ریاست یکی از زندانیان سابقه دار می کنند، بهراحتی مردم را فریب و سرمایه شان را بر باد می دهند. این مجرمان که گویی مهارتی خاص ارتباطی کلامی مخاطب و به نوعی نوتیزم دارند، نان فرد را ماطب و نوعی نوتیزم دارند، نان فرد را ما و. این مجرمان افراد مخاطبشان سالخورده باشند از ترفند برنده کمکهزینه سفرهای زیارتی استفاده می کنند و اگر مخاطب جوان باشد، به قرعه کشی خوشحسابی و مسابقه رادیویی و … آنها را فریب می دهند و با اجرای یک سناریوی کاملا حرف ها و ماهرانه نقش بازی می کنند. که کوچکترین مشکلی ایجاد نمی کند و واقعاً این است که در این روزها که بیشتر مردم با مشکلات مالی و اقتصادی روبهرو هستند، نه گفتن به یک جایزه پنج میلیون تومانی از بسیاری از خارج است.

اما این اتفاقات در حالی که هر روز تکرار می شود که شرکت مخابرات، صداوسیما، پلیس و دستگاه قضایی مدام در حال هشدار به مردم هستند و با صدور اطلاعیه های متعدد از مردم می خواهند، فریب این تماس ها را نخورند. چند شرکت قبل از خود هشدار به مشترکان اعلام کرد: برخی افراد سودجو از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک به بهانه خوشحسابی و پرداخت بهموقع قبوض یا برنده شدن و ارائه جوایز نقدی و غیر نقدی و با مراجعه به دستگاه های عابر بانک، اقدام به سوء استفاده مالی از روند می‌کنند. بر همین اساس مخابرات از مردم و مردم درخواست می کند به منظور اطمینان از صحت این موارد و اطلاع رسانی در این خصوص و هر گونه اقدام، با (2021) واحد ارتباط مردمی اداره کل روابط عمومی تماس می گیرند.

در همین رابطه سرهنگ داوود عالی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نیز اظهار میدارد «کلاهبرداران با استفاده از ترفندهای مهندسی اجتماعی و از طریق ساختار ذهنی مخاطب، اقدام به جمع آوری شخصی و بانکی شهروندان می کنند. این مجرمان در ابتدا را از مجریان رادیو یا تلویزیون معرفی می کنند و معمولاً با جملاتی مانند این هستند که در حال حاضر یکی از بازیگران معروف سینما و تلویزیون در استودیو حضور دارد یا این که به قید قرعه شما برنده قرعه کشی شده و تا لحظاتی دیگر پخش می شود. نده واهیم رفت، اسخ‌دهنده را متقاعد می‌کنند که واقعاً برنده جایزه می‌شود. در ادامه روند این کلاهبرداری، از متقاضیان برای دریافت جایزه خود به یکی از دستگاه های عابربانک مراجعه کنید و سپس با جلب اعتماد و دسترسی به محتویات پیامکی که در واقع پیامک دسترسی به خدمات غیر حضوری یکی از اپلیکیشن های پرداخت در سیستم بانکی است; اقدام الی‌کردن حساب بانکی افراد می‌کنند. ممکن است شیوه های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت با اطلاعات حساب بانکی، کارت عابربانک افراد یا کد فعال سازی اپلیکیشن های بانکی آنها را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد یا سوءاستفاده از این اطلاعات به نام می کنند. مالباخته می‌کنند.»

از مهم‌ترین موضوعات در این نوع جرایم بحث و مجازات است. چرا که اگر خوشبینانه نگاه کنیم و پس از جرم از ارتکاب جرم از سوی پلیس دستگیر شود، چندین قبضه در نظر گرفته می شود که نهتنها تنبیه نمی شود، بلکه تازه با ورود به زندان در همان چند ماه دوران حبس روش های دیگر کلاهبرداری را نیز می آموزد. و پس از آزادی همدست باندهای دیگر می‌شود یا خودش استادی حرفه‌ای ر امر سرقت و کلاهبرداری تبدیل و روز از نو»

انتهای ام

خروج از نسخه موبایل