مجله علمی و پزشکی

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

در کنار آتلانتیس شفاف و جدید دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از یک دهه در این پردیس کار کرده‌اند و اکنون پس از آزمایش بر روی فعالیت بدنی رایگان و توسعه راه‌حل خود، نتایج امیدوارکننده‌ای را اعلام می‌کنند.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج اولین برنامه تلفن همراه پانکراس مصنوعی قابل توجه را برای افراد مبتلا به دیابت 1 خاص معرفی کردند. مانند سایر فناوری‌های لوزالمعده مصنوعی در دست ساخت، هدف آن پر کردن پانکراس در دیابت است که بدن آن دیگر قادر به تولید انسولین کافی برای بیرون کشیدن گلوکز از خون نیست.

برنامه “CamAPS FX” آنها با یک مانیتور قند و سینک، با استفاده از یک الگوریتم شهری برای تشخیص زمانی که نیاز به انسولین و نجات هورمون وجود دارد، کار کرده است. یک مطالعه جدید منتشر شده برای بررسی اثرات این فناوری بر روی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 طراحی شده است که به دلیل بی نظمی در فعالیت و مصرف غذا و همچنین نیازهایی که به انسولین نیاز دارند، کنترل آن دشوار است.

در این مطالعه، 74 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 تا هفت سال از سیستم پانکراس مصنوعی “CamAPS FX” به مدت 16 هفته استفاده کردند.

سپس 16 هفته دیگر با یک فناوری موجود، به نام حسی درمانی با پمپ تقویت شده، که در آن والدین به گلوکز خون فرزندشان هشدار می دهند و تحویل انسولین خود را به صورت دستی تنظیم می کنند.

با انجام این کار، ممکن است بتوان دو حالت یادگیری را با هم مقایسه کرد.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده مقاله می گوید: «از تجربه قبلی، سیستم CamAPS FX پیش بینی می کند که چه اتفاقی خواهد افتاد. این روش به کودک شما می آموزد که به چه مقدار انسولین در روز نیاز دارد و چگونه این مقدار در ساعات مختلف روز تغییر می کند. سپس سطح انسولین را بر این اساس تنظیم می کند. این سیستم فقط هنگام غذا خوردن کاملاً خودکار است، بنابراین نیازی به نظارت مداوم والدین نیست.

به طور کلی، هنگامی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کردند، یک سوم از روز خود یا 72 درصد از روز را با سطح گلوکز تنظیم شده سپری می کردند که حدود 9 درصد یا 125 دقیقه بالاتر از سطوح فعلی است. آنها همچنین سطوح بالای گلوکز را در کمتر از یک چهارم مواقع تجربه کردند که 9 درصد کمتر از گروه درمان‌های معمولی بود.

تفاوت معنی داری در تجربه هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی بین دو گروه وجود نداشت.

دکتر می گوید: «کودکان و نوزادان در برابر تغییرات در سطح قند خون بسیار آسیب پذیر هستند. جولیا ور، نویسنده اصلی این مطالعه. سطح بالای قند خون می تواند عواقب مزمن بالقوه ای برای رشد مغز آنها داشته باشد. علاوه بر این، مدیریت دیابت در این گروه سنی بسیار دشوار است. CamAPS FX وضعیت والدین و فرزندان را بهبود می بخشد.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که اثربخشی سیستم CamAPS FX را برای چند ماه بر روی کودکان خردسال نشان می دهد و والدین آن را به عنوان “تحول کننده” توصیف می کنند. این فناوری از طریق مراکز بهداشتی خاص در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که بتواند زندگی افراد مبتلا به بیماری را تغییر دهد.

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا