مجله عمومی

نمی‌توانیم تضمین‌های محکم به ایران بدهیم

آنتونیو بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با Save the World Pod گفت: خروج از شورای امنیت آمریکا بدترین سیاست خارجی بود.

او گفت: «اما ما نمی‌توانیم تضمین‌های معتبر ایران را تضمین کنیم.

بر اساس وب سایت ایالت، بلینکن پرسید: «من با یک سوال فوری درباره ایران شروع می کنم. من می دانم که شما بعد از مصاحبه در کنار وین در اتریش هستید. در آنجا دیپلمات ها تلاش می کنند راهی برای تجدید صلح هسته ای ایران بیابند. قرارداد اینجا سرگرم کننده است. بر اساس گزارش‌های اخیر، ایران می‌خواهد اقداماتی از سوی ایالات متحده اتخاذ کند که ایالات متحده به‌طور یک‌جانبه از توافق خارج نشود و تحریم‌های خود را همانند پرزیدنت ترامپ در سال ۲۰۱۸ تمدید نکند. اما تبدیل این توافق به یک معاهده مستلزم دو سوم آرای آتی سنا است که همه می دانیم که آن را به چالش کشیده است. سوال من این است که بر اساس دلایل تاریخی، آیا ایده‌های خلاقانه‌ای که از رئیس جمهور بایدن دریافت می‌کنید می‌تواند فوراً به نگرانی‌های ما در مورد ایران پاسخ دهد؟

گفت: «بیا برویم. شما بهتر از من، زمانی که در دولت بودید، می دانید که تصمیم در مورد مذاکره هسته ای یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر آمریکا بود. به دلیل آن توافق، برنامه هسته ای ایران بررسی شد. به دلیل ضوابط بازرسی و راستی آزمایی گسترده ای که وضع شده است، بسیار مطمئن هستیم. دولت قبلی آمریکا نیز اعلام کرد که ایران در اجرای تعهدات خود به خوبی عمل می کند.

دولت گفت: “حق با شماست.” یکی از مواردی که ایران درخواست کرده است تضمین هایی دریافت کند که دیگر از توافق خارج نخواهیم شد. همچنین حق با شماست که ما نمی‌توانیم این تضمین‌های قوی را در حساب خود تضمین کنیم. پرزیدنت بایدن، به عنوان رئیس سازمان ایالات متحده، مطمئناً می تواند بگوید که چه می کند و چه نخواهد کرد، تا زمانی که توافق در ایران باقی بماند، اما نمی تواند روسای جمهور آینده را تضمین کند. این یکی از مواردی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم.

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا