مجله علمی و پزشکی

انتقال محلی سالک در ۱۸ استان کشور / بیش از ۱۰۵۰۰ ابتلا در سال جاری

رئیس گروه صدا و سیمای انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره بیماری سالک و چگونگی بروز آن توضیح داد و گفت: از ابتدای سال 1400 تا پایان آذرماه امسال 10 هزار و 508 بیمار جدید سالک در منطقه و استان شناسایی شد. اصفهان و فارس، خوزستان، من سمنان، خراسان رضوی و گلستان چندین بیماری داشته اند.

بهزاد امیری در گفت وگو با مجله رز دکتر وی در مورد سالک یا لیشمانیوز جلدی گفت: سالک یک بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه کوچکی به نام پشه خاکی به انسان منتقل می شود. اگر پشه ای آلوده شود، انگل را هنگام غذا خوردن به بدن انسان منتقل می کند. مخزن این انگل لیشمانیوز در موش های صحرایی یا موش های خیس یا روستایی است که بدن این انگل از آن به این پشه های ماده منتقل می شود. پشه خاکی وارد لانه جوندگان می شود و از خون آنها تغذیه می کند.

وی افزود: در صورتی که محل سکونت یا مخزن شنی این بیماری در مجاورت سکونت انسان باشد، احتمال شیوع بیماری در انسان نیز افزایش می یابد. این نوع پشه می تواند تا 2 کیلومتر پرواز کند و با خوردن خون می تواند انگل را به انسان منتقل کند. به این ترتیب ناحیه با برخورد پشه عفونی می شود و پس از چند ماه به تدریج ضایعات پوستی ظاهر می شود که ابتدا مانند جوش بوده و بعداً به زخم تبدیل می شود. این زخم ها معمولاً مزمن هستند و در صورت بروز عفونت های ثانویه بسیار بدتر می شوند. در غیر این صورت باید حداقل چند ماه درمان شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موش های صحرایی در شهرها از جمله پلیس می توانند مخزن انگل های لیشمانیوز باشند، گفت: این موش ها هنوز به عنوان مخزن انگل های لیشمانیوز شناخته نشده اند، اما به طور کلی موش ها تهدید بزرگی برای سلامتی هستند.

نشان میدهد که فصل فعالیت پشه خاکی از اواخر بهار تا تابستان است. وی گفت: این به این معناست که زخم هایی که امروزه در برخی افراد دیده می شود، ناشی از نیش حشرات در تابستان است. اما از آنجایی که روند تکثیر انگل ها در بدن و تبدیل شدن زخم ها چندین ماه طول می کشد، اکنون علائم آن وجود دارد و بیماران قابل توجه هستند. در حال حاضر پشه خاکی فعال نداریم و این بیماری برای افراد مسری نیست.

وی همچنین در مورد راه های درمان سالک صحبت کرد خدمات تشخیصی و پزشکی این بیماری در مراکز درمانی ما به صورت رایگان ارائه می شود. ابتدا برای تشخیص زخمی که طی 10 روز بهبود نیافته است، نمونه برداری کنید و مشخص کنید که علت زخم انگلی است یا لیشمانیوز غیر بیماری زا.. در صورت تشخیص لیشمان 3 درمان قبل از مراجعه به پزشک انجام می شود. در روش اول، اگر زخم کوچک و موضعی باشد، دستگاه را در نیتروژن مایع خنک می کنند تا انگل را از بین ببرد. در روش دوم که تروتراپی نامیده می شود، دما بر روی زخم اعمال می شود. سومین روش و اقدام برای اعمال در مراکز بهداشتی، استفاده از آمپول گلوتامات تزریق شده در زخم است.

انتقال لیشمانیوز موضعی در 18 استان کشور / بیش از 10 هزار و 500 مورد در سال جاری

امیری ادامه داد: در برخی از بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، نیش پشه باعث پخش شدن زخم در بدن می شود. در مواردی که زخم وجود دارد، تزریق گلوتامات عضلانی تزریق می شود.

همچنین تایید کرد که خدمات مربوط به درمان لیشمانیوز در بخش خصوصی امکان پذیر نیست و به هیچ وجه از طریق شبکه بهداشت و درمان به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

به گفته امیری شاه نشانه تشخیص این بیماری و معاینه زخم است و بیمار تا زمانی که زخم تشخیص داده نشود نشانه دیگری ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه این انگل در بدن موش ها یا سایر جوندگان وجود دارد و پس از گزیده شدن توسط پشه ابتدا به پشه و سپس به انسان گزارش می شود؛ هر زمان که این چرخه را متوقف کنیم می توانیم از ابتلا جلوگیری کنیم.

وی حفظ بهداشت محیط را یکی از مولفه های ضروری جمعیت دانست و گفت: از این طریق شرایط زندگی ریزگردها و ریز جوندگان را کنترل و از بین می برند. زباله های مناسب حیوانات، زباله ها و زباله ها بسیار مهم خواهد بود.

وی با بیان این مطلب گفت: افراد در زمان اقدام می توانند صندل های بلند و سفید و یا دافع حشرات را که به صورت صابون یا اسپری است در جاهایی که نمی توانند بپوشانند بپوشند. استفاده از توری دارویی روی در و پنجره نیز یک اقدام پیشگیرانه است.

رئیس اداره مدیریت بیماری های انتقالی از انسان به دام و وزارت بهداشت با مشاهده اینکه علاوه بر جمعیت، دستگاه دولتی نیز می تواند از شیوع بیماری سالک جلوگیری کند، اظهار داشت: مساعدت; برای مثال، جمعیت های ناقل و پناهگاه ها (جوندگان کوچک و موش ها) مهم هستند. در جوندگان، لانه معیار و کنترل جمعیت است، اما قبل از آن مانند سایر موجودات توصیه بسیار خوبی است. اگر بخواهیم توسعه طراحی را ادامه دهیم، باید آن را در ضمیمه مراقبت های بهداشتی نیز در نظر بگیریم. مثلا در یکی از استان‌ها، آنلاین خانه‌ای در نزدیکی کلنی لانه‌های جوندگان ساخت که بعداً مشاهده کردیم که جمعیت لیشمانیوز افزایش یافته است. بنابراین در تدوین استراتژی باید توجه داشت که استان های این سوال و کسانی که به دنبال فارس هستند، اصفهان و خراسان رضوی، سمنان و گلستان باید این سوال را مد نظر قرار دهند.

وی گفت: لیشمانیوز مشکل جدیدی نیست و سابقه طولانی دارد. در بسیاری از نقاط جهان از جمله آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه تاسیس شده است. در خاورمیانه، ایران، عراق، افغانستان و سوریه یکی از شلوغ ترین مکان ها برای کسانی است که به دنبال آن هستند. بیش از 80 تا 90 درصد جستجوگران جهان در 10 کشور از جمله منطقه ما هستند.

وی درباره تعداد مبتلایان به سالک در دنیا گفت: آمار نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر است. هر ساله حدود 700000 تا یک میلیون نفر در جهان به لیشمانیوز جدید تشخیص داده می شوند. در سال 2019، تقریباً 87 درصد از کشورهای جدید در 10 کشور از جمله افغانستان، الجزایر، برزیل، کلمبیا، ایران، عراق، لیبی، پاکستان، سوریه و تونس بودند. در سال 2018، لیشمانیوز در 92 کشور رخ داده است.

در آمار شیوع لیشمانیوز در ایران مشاهده شد. در منطقه ما سالک بومی 18 کشور است و انتقال محلی رخ می دهد و مراکزی برای لیشمانیوز وجود دارد.. در سال 1399 تعداد 14171 بیمار سالک در منطقه شناسایی شد که نسبت به سال 1387 که رژیم و درمان جدیدی برای این بیماری تدوین و تدوین شد، شاهد کاهش موارد ابتلا هستیم.

امیری ادامه داد؛ از ابتدای سال 1400 تا پایان آذرماه 10508 بیمار جدید مبتلا به لیشمانیوز شناسایی شد.. البته افراد دارای جراحات جزئی را نمی توان به شبکه خدمات درمانی ارجاع داد، اما تعداد موارد موجود کمتر از تعداد واقعی است.

انتقال لیشمانیوز موضعی در 18 استان کشور / بیش از 10 هزار و 500 مورد در سال جاری

امیری گفت اصفهان، فارس، خوزستان، سمنان، خراسان رضوی و گلستان به ترتیب بیشترین میزان ابتلا به سالک را داشتند. آخرین آمار 38 مورد ابتلا به سالک در شهرستان ورامین تهران بود.

انتقال لیشمانیوز موضعی در 18 استان کشور / بیش از 10 هزار و 500 مورد در سال جاری

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان‌ها وزارت بهداشت تاکید کرد: سالک در کودکان زیر 5 سال بیشتر از سایر گروه‌ها است. زیرا کسانی که بومی آن منطقه هستند پس از ابتلا به این بیماری تا پایان عمر در برابر بیماری مقاومت می کنند. البته این 100% نیست. اما به همین دلیل شایع ترین عفونت در کودکان رخ می دهد.

انتقال لیشمانیوز موضعی در 18 استان کشور / بیش از 10 هزار و 500 مورد در سال جاری

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا