مجله علمی و پزشکی

تدوین آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو / شروط وزارت بهداشت برای خدمات آنلاین دارویی

سخنگوی سازمان غذا و دارو از تدوین آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو خبر داد و گفت: این آیین‌نامه با اخذ نظرات دستگاه‌های تخصصی مربوطه تدوین شده و تلاش می‌شود تا پایان سال ابلاغ شود.

دکتر سجاد اسماعیلی در گفت‌وگو با مجله رز، با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی عرضه دارو به صورت اینترنتی، گفت: آیین‌نامه مربوط به این موضوع با اخذ نظرات دستگاه‌های تخصصی مختلف تدوین شده است.

وی تاکید کرد: در عرضه اینترنتی دارو و تدوین آیین‌نامه مربوطه، آنچه که برای ما مهم و ملاک است «تولیت سازمان غذا و دارو» است؛ چراکه سازمان غذا و دارو تنها ناظر زنجیره تامین دارو است و با نظارت‌های موثر بر لزوم رعایت موارد مربوطه در طول زنجیره تاکید دارد.

اسماعیلی گفت: در تدوین آیین‌نامه مذکور، نظرات دستگاه‌های تخصصی مختلف با دغدغه‌ها و شروط سازمان غذا و دارو برای ارایه خدمات غیرحضوری دارویی، هم‌راستا شده است و تلاش‌مان آن است که تا پایان سال نیز ابلاغ شود؛ اما اجرای آن موکول می‌شود به اقدام ذینفعان برای اخذ مجوز که احتمالا طی فرآیند آن به سال آینده موکول شود.

شروط سازمان غذا و دارو در آیین‌نامه خدمات غیرحضوری دارویی

وی به مجله رز گفت: این آیین‌نامه بندهای مختلفی دارد و شروط اصلی و خط قرمزهای سازمان غذا و دارو در آن اعمال شده و مشخصا نیز ورود پلتفرم‌ها در حوزه «حمل» دارو خواهد بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه مسوولیت حراست از اطلاعات بیماران همچنان با حاکمیت و وزارت بهداشت خواهد بود، در عین حال درباره شروط سازمان غذا و دارو برای عرضه برخط فرآورده‌های سلامت محور و دارورسانی درب منزل بیماران، گفت: همواره تاکید کرده‌ایم که با گسترش فناوری در حوزه سلامت موافقیم اما با توجه به پیچیدگی و حساسیت مقوله «سلامت» و حوزه دارو، حتما می‌بایست الزامات ورود فناوری به این حوزه رعایت شود.

وی افزود: در مجموع در حوزه دارورسانی درب منزل و سهولت دسترسی به دارو از مسیر داروخانه، بر ضرورت اطمینان از اصالت و کیفیت دارو تاکید داریم و ارتباط بیمار با مسوول فنی داروخانه باید برقرار باشد.

اسماعیلی همچنین بر لزوم پرهیز از تبلیغ و ایجاد تقاضای القایی در حوزه دارو تاکید کرد و گفت: مورد مهم دیگر آن است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات بیماران لازم است مدیریت داده و اطلاعات در قالب پنجره واحد وزارت بهداشت و از مجرای نسخه الکترونیک صورت گیرد.

وی همچنین برخی گران‌فروشی‌های چندین برابری دارو از سوی برخی پلتفرم‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: سازمان غذا و دارو با دستورالعمل مشخص بر لزوم رعایت قیمت مصوب داروها در داروخانه‌ها نظارت دارد و در حوزه ارایه خدمات غیرحضوری دارویی نیز بر رعایت قیمت مصوب داروها و پرهیز از هرگونه گران‌فروشی تاکید ویژه داریم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا