مجله علمی و پزشکی

رژیم غذایی غربی، عامل شیوعِ جهانیِ بیماری‌های خودایمنی

بسیاری از کارشناسان بهداشت شیوع جهانی بیماری های خودایمنی را به رژیم غذایی غربی نسبت می دهند.

به گزارش مجله رز، در سال های اخیر چندین بیماری خودایمنی ایجاد شده است زیرا سیستم ایمنی آنها دیگر نمی تواند بین سلول های سالم و میکروارگانیسم های مهاجم تمایز قائل شود.

کارشناسان بین المللی سخت در تلاش هستند تا راه هایی برای مبارزه با این بیماری و شناسایی علل دقیق بیماری های خود ایمنی پیدا کنند. تعداد بیماری های خودایمنی در غرب در طول 40 سال گذشته افزایش یافته است و اکنون شاهد ظهور برخی بیماری ها در کشورهایی هستیم که قبلاً هرگز چنین بیماری هایی نداشته اند.

به عنوان مثال، بیشترین شیوع بیماری های التهابی روده در خاورمیانه و شرق آسیا مشاهده شده است، جایی که موارد اولیه نادرتر است.

بیماری های خودایمنی شامل طیف گسترده ای از بیماری ها از دیابت نوع 1 گرفته تا آرتریت روماتوئید، بیماری های التهابی روده و ام اس است. در هر بیماری، سیستم ایمنی به جای پاتوژن ها، بافت های سالم را هدف قرار می دهد.

محققان انگلیسی می گویند: ژنتیک انسان در دهه های اخیر تغییر نکرده است. بنابراین، این عامل در دنیای خارج جهش می یابد تا شرایط بهبود یافته برای توسعه بیماری های خودایمنی را افزایش دهد.

محققان استرالیایی قبلاً پیشنهاد کرده بودند که بسیاری از کشورهای غربی رژیم غذایی و فست فود خود را تغییر داده اند. فست فودها فاقد مواد مغذی عالی مانند فیبر هستند و شواهد نشان می دهد که این تغییر بر ساختار میکروبی روده تأثیر می گذارد.

به گفته محققان، جهش در میکروبیوم های خودایمنی باعث بیماری هایی می شود که اکنون بیش از 100 گونه از آنها کشف شده است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا