مجله علمی و پزشکی

کریستف کلمب کاشف واقعی آمریکا نیست!

پریسا عباسی– برای چندین دهه، دانشمندان تصور می‌کردند اولین کسانی که به آمریکا قدم گذاشتند، با پای پیاده از طریق پل تنگه برینگ، که اکنون به زیر آب رفته است به این سرزمین وارد شده‌اند. این خشکی زمانی روسیه را به آلاسکا متصل می‌کرد و چون در آخرین عصر یخبندان سطح آب پایین بود مانند یک پل عمل می‌کرد، اما اکنون این بخش به زیر آب رفته است. اخیرا شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد این افراد اولین کسانی نبودند که پا به این قاره گذاشته‌اند.

طبق نظریه قوی که اکنون مطرح است و به «نظریه مسیر ساحلی» معروف است، انسان‌ها چندین هزار سال قبل در سواحل اقیانوس آرام قایق‌رانی می‌کردند. به عنوان مثال، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، مشخص گردید که شرایط ساحل در طول دو دوره بسیار مطلوب بوده است: از ۲۴۵۰۰ تا ۲۲۰۰۰ سال پیش و از ۱۶۴۰۰ تا ۱۴۸۰۰ سال پیش. با اینکه این موضوع هنوز بصورت علمی ثابت نشده است، اما شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند اولین ورود انسان‌ها به آمریکا، از طریق دریا یا خطوط ساحلی بوده است.

بیشتر بخوانید:

مایکل واترز، مدیر مرکز مطالعات «اولین آمریکایی‌ها» در دانشگاه M&A تگزاس در گفتگو با لایو ساینس گفت:«همه شواهد به این سمت می‌رود که اولین انسان‌ها از طریق خط ساحلی وارد آمریکا شده‌اند، اما هنوز باید یک موضوع مهم را بفهمیم: یافتن مکان اولیه ورود آنها در امتداد ساحل.»

آیا کلوویس‌ها اولین مهاجران به آمریکا بودند؟

تا حدود ۲۰ سال پیش، تمام شواهد باستان‌شناسی موجود نشان می‌دادند که اولین انسان‌ها در حدود ۱۳ هزار سال پیش به آمریکای شمالی وارد شدند. ظهور قوم کلوویس، که بقایای آنها در اوایل دهه ۱۹۹۰ در کلوویس در نیومکزیکو کشف شد، مربوط به ۱۳۴۰۰ سال پیش است. این اکتشاف همزمان با تشخیص یک مسیر بدون یخ در امتداد کوه‌های راکی بود.

فرض دانشمندان بر این بود که این انسان‌ها با عبور از پل برینگ لند به داخل آلاسکای کنونی آمده‌اند و سپس به سمت جنوب حرکت کرده‌اند تا با عبور از این راه مناسب به سمت نیومکزیکو حرکت کنند. این یک نظریه بسیار قوی، در مورد چگونگی راه پیدا کردن مردم کلوویس به قاره آمریکا بود. تاد براجه، رئیس بخش مردم‌شناسی دانشگاه ایالتی سن دیه‌گو، در ایمیلی به لایو ساینس نوشت:«به احتمال زیاد انسان‌ها توانسته‌اند زمانی که این مسیر عبور باز و قابل دسترس بوده و یخی نداشته است، خود را از شمال شرق آسیا به آمریکا برسانند.»

اما حفاری‌های اخیر نشان می‌دهند که کلوویس‌ها، اولین مردم آمریکا نبوده‌اند. طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله ساینس منتشر شد، شواهدی از ابزارهای ساخته شده توسط انسان‌ها در تگزاس بدست آمده که قدمت‌شان به ۱۵۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله ساینس منتشر شد مطالبی در مورد ردپاهای ۲۳ هزار ساله در نیومکزیکو آمده است؛ (اگرچه تاریخ این ردپاها توسط پژوهشی که در سال ۲۰۲۲ در مجله تحقیقاتی کواترنری منتشر شد، مورد مناقشه قرار گرفته است. زیرا در این مقاله آمده که بذر گیاهانی که توسط تیم اصلی برای تعیین تاریخ رادیوکربن در لایه رد پا مورد استفاده قرار گرفته است، مشکل ساز است.)

انسان‌هایی که قبل از مردم کلوویس در آمریکا زندگی می‌کرده‌اند، احتمالا مدتها قبل از باز شدن این مسیر بدون یخ به این سرزمین مهاجرت کرده‌اند. واترز می‌گوید:«قدیمی‌ترین زمانی که این مسیر باز بوده مربوط به ۱۴۳۰۰ سال پیش است. غیر ممکن است مردمی که ۱۶هزار سال پیش در تگزاس و آیداهو بوده‌اند و همچنین آنهایی که ۱۴۶۰۰ سال پیش در فلوریدا بوده‌اند، از این مسیر عبور کرده باشند. بنابراین آنها باید از طریق دیگری وارد آمریکا شده باشند.»

اینکه چطور انسان‌ها توانسته‌بودند قبل از کلوویس‌ها و بدون طی کردن مسیر داخلی، که بتواند آنها را از طریق تنگه برینگ به جنوب ببرد، وارد آمریکا شده‌اند، همچنان سوالی بی پاسخ است. براجه در این باره گفت:« با شکسته شدن سد کلوویس در دهه ۱۹۹۰، ما فهمیدیم که انسان‌ها قبل از ۱۴۰۰۰ سال پیش نیز در آمریکا بوده‌اند، اما اینکه آنها چه زمانی و از چه مسیر یا مسیرهایی خود را به اینجا رسانده‌اند کاملا نامشخص است. اکنون بحث پیرامون این موضوع بسیار داغ است، اما هیچ کس جواب واقعی این سوال را نمی‌داند.»

آیا اولین ساکنان آمریکا دریانورد بوده‌اند؟

یک نظریه رایج این است که انسان‌های ماقبل کلوویس‌ها با کشتی به این سرزمین آمده‌اند. متیو دز لوریرز، مدیر برنامه‌های باستان‌شناسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن برنادینو می‌گوید:«مسیری که مهاجران اولیه طی‌ کرده‌اند، تقریبا در امتداد خط ساحلی بوده است.»

images.jpg

به عقیده دز لوریرز، کسانی که قبل از کلوویس‌ها در این سرزمین بوده‌اند شکارچی‌های – گردآورنده دریایی ماهری بودند که از پل برینگ‌لند به سمت جنوب رفتند و در این سفر دریایی در سواحل اقیانوس آرام، ماهی صید کرده و شکار می‌کردند. به گفته او، نهایتا این دریانوردان شجاع، راه خود را از هم جدا کردند. برخی از آنها مسیر رودخانه‌ها را در داخل کشور دنبال کردند و به داخل سرزمین آمدند و برخی سفر خود را به سمت جنوب تا شیلی ادامه دادند.

دز لوریرز در ایمیلی به لایو ساینس نوشت:«اقیانوس همیشه منابع خوبی را برای ماهیگیران و شکارچیان ماهر فراهم می‌کند. یکی از محتمل‌ترین سناریوها این است که یکی از ماهیگیران-شکارچی-گردآورنده ساحلی در امتداد ساحل شمالی اقیانوس آرام حرکت کرده باشد.»

تحقیقات اخیر زمین‌شناسان از این نظریه پشتیبانی می‌کند که مردم کلوویس از طریق یک مسیر داخلی وارد این سرزمین شدند، در حالی که مردمی که پیش از کلوویس‌ها بوده‌اند از طریق مسیر ساحلی به آنجا رسیده‌اند. قدمت بریلیوم ۱۰ بدست آمده از تخته‌ سنگ‌های یخی در مسیر بدون یخ نشان می‌دهد که این مسیر در ۱۳۸۰۰ سال پیش باز بوده است. مطالعات انجام شده بر این باورند که ۱۶ هزار سال پیش، باید در امتداد سواحل اقیانوس آرام در آلاسکا و بریتیش کلمبیا، مسیر بدون یخی بوده باشد که آن را تبدیل به کوریدور ساحلی برای عبور این انسان‌ها کرده است.

با پیشرفت علم ژنتیک باستان‌شناسی، شواهد بیشتری به دست آمده که نشان می‌دهد اولین آمریکایی‌ها بین ۱۵ تا ۱۷ هزار سال پیش وارد این سرزمین شدند.

بیشتر بدانید: عجیب ترین جراحی تاریخ: بدون تیغ فلزی، آنتی‌بیوتیک و داروی بی‌هوشی!

واترز گفت:«دیدن اینکه شواهد باستان‌شناسی و ژنتیکی، هر دو بیانگر یک داستان هستند، خوشحال کننده است. در نهایت، اکنون ما درک بهتری از زمان بازشدن هر دو مسیر داریم، و در حال حاضر شواهد موجود، از نظریه مهاجرت از طریق مسیر ساحلی پشتیبانی می‌کنند.»

با وجود این، هنوز شواهد فیزیکی برای مهاجرت از این مسیرها وجود ندارد. برای اینکه بتوانیم قاطعانه در مورد زمان و نحوه ورود اولین آمریکایی‌ها و زندگی آنها چیزی بگوییم، نیاز به تحقیقات باستان‌شناسی و ژنتیکی و زمین‌شناسی بسیار زیادی خواهیم داشت.

براجه گفت:«در امتداد ساحل اقیانوس آرام، مکان‌های بسیار کمی وجود دارند که از نظر سنی متعلق به دوران قبل از کلوویس‌ها باشند. برای یافتن چنین مکان‌های بالقوه ساحلی باید کارهای زیادی انجام شوند. در حال حاضر ما هیچ پاسخ قطعی در مورد زمان و چگونگی رسیدن اولین انسان‌ها به آمریکا نداریم.»

منبع: Live Science

۵۸۵۸

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا