کسب و کار محلیمجله عمومی

چکار کنیم زگیل تناسلی نگیریم؟

جلوگیری از زگیل تناسلی

در رابطه با راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی باید گفت که اولین کار این است که در مورد تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا همان با پزشک خود صحبت کنید. اکثر واکسن ها شما را از انواع ویروس های پاپیلومای انسانی محافظت می‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند. این بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی ، از جمله زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی از تماس پوستی جنسی با فرد آلوده ( رابطه واژینال، مقعدی یا دهانی) منتقل می‌شود.

بنابراین، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر بیماری ‌های مقاربتی این است که با دهان یا آلت جنسی فرد تماس نداشته باشید. اما اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند؛ پس داشتن رابطه جنسی ایمن در پیشگیری از زگیل تناسلی بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای محافظتی مانند کاندوم یا محافظ های دهانی در هنگام رابطه جنسی به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک زیادی می‌کند. همچنین اگر مشاهده کردید که فرد روی آلت جنسی یا مقعد خود زگیل دارد، از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کنید؛ چون زگیل از این راه به سرعت منتقل می‌شود.

اما به خاطر داشته باشید که حتی بدون وجود زگیلِ قابل مشاهده هم ویروس قابل انتقال است. پس حتماً باید از کاندوم و محافظ های دهانی استفاده کنید حتی اگر همه چیز به ظاهر خوب به نظر برسد. با اینکه هیچ آزمایشی برای وجود ندارد، می‌توانید به طور منظم آزمایشات بیماری های مقاربتی را انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی

اگر مشاهده کردید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، وحشت نکنید. راههای زیادی است که می‌توانید از انتقال آن به شریک جنسی خود جلوگیری کنید یکی از این راه ها استفاده از صابون گانودرماست. قیمت صابون گانودرما برای زگیل تناسلی بسیار مناسب تر از سایر روش های درمانی است. برای پیشگیری از زگیل تناسلی، موارد زیر را می توان انجام داد:

  • از شریک جنسی خود بخواهید که در مورد واکسن گارداسیل با پزشک صحبت کند. بسیاری از واکسن های اچ پی وی می‌توانند در مقابل برخی از انواع ویروس محافظت ‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند.
  • همیشه از کاندوم و محافظ دهانی برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی استفاده کنید.
  • سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید ممکن است شانس ابتلا به زگیل تناسلی در شما بالاتر رود.

آیا زگیل تناسلی با کاندوم منتقل می شود؟

وقتی زگیل قابل مشاهده دارید، حتی با استفاده از کاندوم هم نباید رابطه جنسی داشته باشید. ممکن است زگیل ها در جاهایی باشند که کاندوم نتواند پوشش دهد در نتیجه به راحتی زگیل تناسلی منتقل می شود. برای جلوگیری از این امر به صورت مرتب از صابون گانودرما استفاده کنید. برای اطلاع از نحوه مصرف و خرید و قیمت صابون گانودرما با بیزپلاس در ارتباط باشید.

چگونه با شریک جنسی خود در مورد زگیل تناسلی صحبت کنیم؟

صحبت با فرد دیگر در مورد بیماری مقاربتی می‌تواند دشوار باشد اما زگیل تناسلی مشکل شایعی است و به مشکلات جسمی جدی منجر نمی‌شود. بنابراین برای صحبت در مورد آن دچار شرمساری یا استرس نشوید. نحوه صحبت در مورد بیماری مقاربتی با شریک جنسی می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. اما نکات اساسی زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

1) با آرامش صحبت کنید. بسیاری از مردم به زگیل تناسلی مبتلا هستند و بسیاری از آنها رابطه جنسی دارند. برای بسیاری از زوج‌ها، داشتن زگیل تناسلی موضوع مهمی نیست. بنابراین با آرامش و رویکردی مثبت گفتگو را شروع کنید. جهت اطلاع از اینکه شریکتان بداند به او بگویید صابون گانودرما برای لک صورت نیز استفاده می شود تا وی را به استفاده از این صابون متقاعد کنید. داشتن زگیل تناسلی تنها یک مشکل جسمی ساده است و به شخصیت شما ارتباطی ندارد.

2) گفتگو را دو طرفه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که بیماریهای مقاربتی بسیار شایع هستند. پس کسی چه می‌داند، شاید شریک جنسی شما هم زگیل تناسلی داشته باشد. بنابراین، ابتدا از او بپرسید که آیا تا به حال آزمایش بیماری مقاربتی انجام داده است یا خیر.

3) اطلاعات کافی داشته باشید. در مورد بیماری های مقاربتی اطلاعات اشتباه زیادی وجود دارد. پس تمامی حقایق را در این زمینه مطالعه کنید تا بتوانید به شریک خود اطلاعات درست بدهید. به شریک خود بگویید که روش های مختلفی برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی در هنگام رابطه جنسی وجود دارد. همچنین می‌توانید به او یادآوری کنید که زگیل تناسلی خطرناک نیست و منجر به سرطان یا مشکلات جسمی دیگر نمی‌شود.

4) امنیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر ترس دارید که شریکتان ممکن است از ناراحتی و شکی که به شما پیدا می کند، به شما آسیب بزند؛ گفتن موضوع به او را با کمترین درجه ی حساسیت بازگو کنید.

بهترین زمان برای صحبت در مورد زگیل تناسلی با شریک جنسی چیست؟

شاید نیازی نباشد که در اولین روز آشنایی و ازدواج به او بگویید، اما باید قبل از رابطه جنسی موضوع را با او در میان بگذارید. شما با این کار به او نشان می‌دهید که صادق هستید و این می‌تواند نشانه خوبی برای رابطه شما باشد. نگرانی در مورد نحوه واکنش شریک جنسی نرمال است. اما هیچ راه گریزی نیست. برخی ممکن است دچار هراس شوند. در این صورت، سعی کنید که او را آرام کنید و در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی با او صحبت کنید.

شاید بهتر باشد که کمی به او زمان و فضا بدهید تا موضوع را هضم کند. بسیاری از مردم می‌دانند که زگیل تناسلی شایع است و موضوع مهمی نیست. همچنین در هنگام صحبت با شریک خود از متهم کردن یکدیگر خودداری کنید.

عفونت ناشی از ویروس HPV سرایت‌پذیری بالایی دارد و به‌همین‌دلیل است که بیماری ویروس اچ پی وی زنان جزء شایع‌ترین بیماری‌های جنسی طبقه‌بندی می‌شود. بیماری زگیل تناسلی در زنان به‌ مراتب خطرناک‌تر از زگیل تناسلی در مردان است. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با زگیل تناسلی زنان، علائم، علت و درمان ویروس HPV زنان بیشتر آشنا شوید.

زگیل تناسلی زنان چیست؟

میزان سرایت زگیل تناسلی زنان بسیار بالا است و معمولا در اولین تماس جنسی بلافاصله به بدن سرایت می‌کند. تغییر سبک زندگی و عادات جنسی در دنیای مدرن امروزی باعث کاهش سن شیوع این بیماری تا ۱۲ سالگی و افزایش آمار مبتلایان شده است. بهترین روش برای پیشگیری از زگیل تناسلی زنان واکسن اچ پی وی یا است که از عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی در بانوان و ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

علائم زگیل تناسلی زنان

به نقل از «» ویروس اچ پی وی در زنان گاهی می‌تواند بدون علائم باشد و گاهی هم باعث ایجاد سرطان و زگیل تناسلی در زنان می‌شود. سوزش، خارش یا حساسیت اطراف واژن از نشانه‌های رایج اچ پی وی در زنان هستند، اما این ویروس پاپیلومای انسانی زنان نشانه‌ها و علائم دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • ایجاد زائده‌های سفت، برجسته و گوشتی شکل اطراف و روی واژن و مقعد که گاهی شبیه گل‌کلم هستند.
  • هر قسمتی از بدن که در معرض رابطه جنسی قرار دارد، احتمال ابتلا به عفونت HPV دارد. یعنی واژن، دهانه رحم، کشاله ران، گلو و دهان در زنان و آلت تناسلی، ران، کشاله ران و اسکروتوم در مردان در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی هستند.
  • درد، خارش و سوزش ناحیه تناسلی
  • اگر زگیل تناسلی زنان در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد رابطه جنسی یا نشانه‌های غیرطبیعی در واژن می‌توانند از علائم زگیل تناسلی زنان باشند.
  • انسداد مجاری ادراری در صورتی که زگیل تناسلی در مجاری ادرار باشد.
  • ایجاد زگیل و برآمدگی در اطراف دهان، زبان، لب، گلو در افرادی که رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا دارند.
  • ترشح و رطوبت غیرعادی در ناحیه برآمدگی‌ها

اگر زگیل تناسلی زنان در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد رابطه جنسی یا نشانه‌های غیرطبیعی در واژن می‌توانند از علائم زگیل تناسلی زنان باشند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

زگیل تناسلی زنان برآمدگی و زائده‌هایی به رنگ پوست یا متمایل به صورتی هستند که روی واژن، دهانه رحم یا مقعد ایجاد می‌شوند. این زائده‌های گوشتی از نزدیک شبیه گل‌کلم هستند. زگیل تناسلی زنان معمولا بدون درد است، اما خونریزی و خارش دارد. حواستان باشد که جوش پوستی یا عفونت پوستی را با زگیل تناسلی اشتباه نگیرید. برای اینکه بفهمید اچ پی وی تناسلی دارید یا خیر، در صورت مشاهده علائم اولیه حتما به پزشک متخصص و دکتر زنان مراجعه کنید و آزمایش بیماری مقاربتی یا آزمایش HPV بدهید.

علت زگیل تناسلی در زنان

ویروس اچ پی وی علت اصلی زگیل تناسلی در زنان است. علت این بیماری در زنان که بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال شیوع دارد انتقال ویروس HPV از طریق راه‌های زیر است:

  • واژن
  • مقعد
  • رابطه دهانی
  • تماس پوستی با پوست آلت تناسلی آلوده به ویروس HPV
  • زایمان

به‌ خاطر داشته باشید که اچ پی وی تناسلی در زنان بلافاصله بعد از آلوده‌شدن بدن به ویروس اچ پی وی بروز پیدا نمی‌کند و ممکن است چند ماه یا حتی چند سالی طول بکشد تا بیماری ظاهر شود.

زگیل تناسلی در دختران مجرد

زگیل تناسلی در زنان بیماری مقاربتی به‌ شدت مسری ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی زنان است که لزوما از طریق رابطه جنسی با دخول ایجاد نمی‌شود. هرگونه تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست آلوده به ویروس اچ پی وی می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV زنان شود. رابطه جنسی مقعدی، دهانی و تماس پوست با کاندوم آلوده به ویروس HPV می‌تواند علت ایجاد زگیل تناسلی در دختران مجرد باشد که رابطه جنسی محافظت نشده با شریک نامطمئن دارند. ویروس HPV زنان از طریق آغوش، دست‌دادن، حمام یا استفاده از توالت مشترک منتقل نمی‌شود. هرگونه تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست آلوده به ویروس اچ پی وی می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV زنان شود.

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بیماری مقاربتی شایع اما قابل‌درمانی است که روش‌های مختلفی برای درمان دارد. در صورت مشاهده علائم و اطمینان از ابتلا به ویروس اچ پی وی آرامش خود را حفظ کنید و به دکتر عفونی یا دکتر زنان مراجعه کنید.اگر در مراحل اولیه امکان مراجعه حضوری ندارید یا از معاینه توسط دکتر زنان خجالت می‌کشید می‌توانید از هم کمک بگیرید.

البته یادتان باشد که زمان فاکتور مهمی در درمان زگیل تناسلی محسوب می‌شود و هرچقدر زودتر شروع کنید، درمان راحت‌تر پیش می‌رود. پس برای درمان بیماری خجالت را کنار بگذارید و پس از مشاهده علائم غیرعادی حتما به متخصص زنان مراجعه کنید. بسته به اندازه زگیل و محل ایجاد زگیل، درمان هم متفاوت خواهد بود. شیوه‌های رایج درمان اچ پی وی عبارتند از:

  • پماد زگیل برای کنترل و درمان بیماری
  • درمان با لیزر
  • کرایوتراپی
  • سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر
  • درمان خانگی
  • دارو درمانی
  • عمل جراحی

درمان خانگی زگیل تناسلی زنان

بیماری مقاربتی زگیل تناسلی بیش از یک میلیون نوع دارد و روش‌های درمان هر کدام هم متفاوت است. گاهی پس از مراجعه به دکتر زنان می‌توانید با صلاح‌دید پزشک از درمان خانگی اچ پی وی کمک بگیرید. روش‌های درمان گیاهی یا درمان خانگی اچ پی وی عبارتند از:

  • سرکه سیب
  • روغن درخت چای
  • سیر
  • روغن کرچک
  • آلوئه ورا
  • درخت چای
  • زردچوبه
  • سبزیجات
  • پیاز
  • عصاره آناناس
  • پیچک دیواری
  • نارون کوهی
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا