مجله اجتماعی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط زیست نیازمند مطالبه‌گری است

مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم ارتقای ارزش گذاری های زیست محیطی، گفت: باید برای هر منطقه سود هزینه تعریف شود.

به گزارش مجله رز لیلا زمانی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اهمیت ارزش گذاری زیست محیطی اظهار داشت: فضای اقتصادی در ایران از سال 1386 آغاز شد. ارزیابی محیط زیست و به طور کلی منابع طبیعی یک مکان و علم جدید در جهان است. در ابتدا شناخت کافی از ارزش گذاری اقتصادی نداشتیم و اساتید کمی در این زمینه وجود داشت. بلافاصله پس از آن، دانشگاه ها مجبور به حرکت به سمت این تعهد شدند و تنها 25 منطقه معادل سه درصد کل کشور محاسبه شد. روش ارزش گذاری نیز میانگین «ارزش هر هکتار» است.

وی همچنین به سیاست تعیین خسارت اشاره کرد و گفت: 10 طرح به صورت جداگانه برای تعیین خسارت اجرا شد. پیش از این سازوکار مناسبی برای تعیین میزان آسیب زیست محیطی وجود نداشت، اما تقاضا وجود داشت و اگر بتوان بخشی از توسعه مزرعه ملی برای رفع این مشکل سرمایه گذاری کرد، اوضاع بهتر می شود.

زمانی با توجه به اهمیت محیط های اقتصادی در آمایش سرزمین افزود: پس از بررسی کامل مطالعات ارزیابی های اقتصادی متوجه شدیم که این مطالعات در آمایش سرزمین نیز گنجانده شده است. در اکثر کشورهای جهان این اتفاق می افتد. خدمات اکوسیستم به عنوان ابزاری در طراحی کاربری زمین توصیف شده است و از ابتدای سال جاری، ارزش گذاری با رویکرد طراحی مبتنی بر مکان و مبتنی بر پیکسل توسعه یافته است. این روند اکنون در شش استان رونق دارد. لرستان، خراسان جنوبی، قزوین، سمنان و کردستان از جمله این استان ها هستند. امیدواریم اطلس نیز به عنوان خدمات اکوسیستم ملی معرفی شود. اگر این کار انجام شود، آسیب به طور کامل در منطقه اطراف مشخص می شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری حفاظت محیط زیست با اشاره به غیرقانونی بودن طرح هایی که بدون ارزیابی زیست محیطی اجرا نمی شوند، افزود: در آیین نامه جاری آمده است که سود هزینه زیست محیطی سال آینده را هر منطقه باید تعیین کند. دفتر ما شش دستورالعمل برای تعیین خسارات در مناطق معدن، جاده ها، آلودگی آب و دفن زباله ارائه کرده است. این پیام ها ابلاغ و تکمیل شده است.

زمانی در پایان ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای حمایت از طرح های زیست محیطی گفت: تلاش می کنیم از نیروی انسانی برتر در این زمینه که شامل فناوری، نوآوری و ایده های نو است بهره ببریم. با همکاری دفتر مشارکت عمومی در مسئولیت اجتماعی، از مفاهیم و نوآوری ها تا حد امکان استقبال و حمایت می کنیم.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا