مجله علمی و پزشکی

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر گفت: ما در ایران هستیم. در این مراسم بهرام عین اللهی پرستار روز بود. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه به این نام توجه می کنند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و … امروز نام ایران نامی گرانبها است و تن مظلومان و مستضعفان را به لرزه در می آورد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. حقیقت این است که ما داریم تاریخ می سازیم. اگر الان به دفاع هشت ساله برگردیم، خواهیم دید که در این تاریخ هشت ساله چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و هر مأموریتی در تاریخ همزمان به پایان می رسد.

وی افزود: فعالیت های جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، عروق کرونا ویروس و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از ولیعهد، دوران دفاع مقدس برجسته ای در پزشکی داشتیم که شاید تنها دوران دفاع مقدس در تاریخ جنگ های جهانی بود. در چه جنگی بیماری ها در خط مقدم هستند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن مجروح و به شهادت رسیدند. تاریخ دان بودن برایم افتخار بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما موفق ترین جامعه جهان است. گوهر درخشان علم و علم کشورمان در جامعه پزشکی نهفته است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه برای درمان به کشورهای همسایه ایران نیز سرایت می کنیم. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین علوم انسانی است. اما دشمن بزدل به انبوهی از پزشکان حمله کرد. متأسفانه قبل از تاج در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و… دیدیم که یک گروه رزمی از پزشکان محاصره شده بودند. ما نیز شاهد این حمله اهالی بوده ایم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شد. در کرونا، بسیاری از کشورهای جهان در حال توسعه به امکانات خود افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خورده‌اند و در رسانه‌ها دیده‌ایم که چه تعداد بیمار در کشور در مهمان‌نوازی مانده یا نبوده‌اند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی. فرار کرده اند. بیماران، اما تاج نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است که جامعه پزشکی و پرستاری فداکاری و هویت آنها را آشکار می کند و شهدای گرانقدری را که بر درخت تنومند انقلاب جاری شدند، تقدیم کردند. درس در داستان بود.

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق کرونا ویروس، شاهد فداکاری کادر پزشکی با 70 درصد ریه هایم در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. همزمان با ریاست بیمارستان در کرونا، به ویژه در اوج وحشتناک مردادماه که روزانه نزدیک به 50 هزار تلفات، 700 فوت و 15 هزار بستری در بیمارستان داشتیم، شاهد بستری شدن 7 تا 8 هزار پرستار در بخش مراقبت های ویژه بودیم. مدت کوتاهی نتوانستیم استراحت کنیم. هر کدام عزیزان خود را در خانه قربانی کردند.

وی گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم این فداکاری ها را برای مردم ببینند. مجموعه پرستاران استرالیا نشان داده است که با فرهنگ ما همخوانی دارد. آنچه جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است، هیچ جا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته ای که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد بحث تخصصی و حرفه ای بودن پرستاری است. پرستاری که در ECU شرکت می کند باید حرفه ای باشد و مهارت های ECU داشته باشد. پرستاران باید قبل از ورود به حوزه ویژه آموزش ببینند. مشکل دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه مراقبت است.

وزیر بهداشت گفت: تنها مشکل این است که پرستار به بیمارستان نمی رود. بسیاری از بیماران را می توان با موفقیت در خانه درمان کرد. ما به طور کلی با این اقدام موافقت می کنیم. متأسفانه الان شرکت هایی که اصلاً پرستار ندارند، اما اسم پرستار دارند، افرادی را به خانه های مردم می فرستند که برای مردم مشکل ایجاد می کند. این موضوع و پیشنهاد باید ساماندهی شود. در کرونا توانستیم خدماتی را از این طریق انجام دهیم.

وی درباره تعرفه پرستاران نیز گفت: در ابتدای کارم کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از وزیر توسعه و معاونت پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری و به سرانجام برسانند. از آنجایی که فرمان امیرالمومنین برای ما حجت و حکم شرعی است، لازم است به آن عمل کنیم. با توجه به تغییر شرایط، مردان حتی از نظر تاج نیز می‌آمدند و می‌مردند و اکنون که تاج سبک‌تر شده است، باید امتیاز ویژه‌ای کسب کنند. در بحث سلامت شهدا کار اداری و بروکراتیک نباشد.

وی با اشاره به لزوم ادامه آموزش گفت: اجازه دهید آموزش نظام پرستاری را برای انجام این کار گسترش دهیم. قطارها باید به روز شوند. جای دیگر رستگاری معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از رستگاری معنوی اصلا استفاده نمی کنیم. قرار است برای سلامت معنوی استفاده شود.

وی گفت: بحث توجه به سخت افزار و پرستاری نیز مهم است. اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار نوشته می شود تا پرستار به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید از حاکمیت بخش خصوصی حمایت کنیم. اگر پرستاری در این زمینه مشغول به کار باشد، حمایت نخواهیم کرد. اعتبار بخشی نیز باید درست باشد.

وی گفت: دوستان من در این 100 روز واکسن زدند و به حدود 110 میلیون سی سی واکسن رسیدیم که بی نظیر بود. هشتاد و شش درصد از جمعیت واکسینه شده اند. در تهران 89 درصد دوز اول را دریافت کردند. تمام تلاش ها انجام شده و باعث افتخار بوده است.

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا