مجله علمی و پزشکی

آنچه از سکته قلبی نمی دانید

مجله رز/ کهگیلویه و بویراحمد بیماری های قلبی عروقی با 18.6 میلیون مرگ در سال همچنان عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. البته این بیماری ها در استان و استان کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش است، گروهی از بیماری ها که علل متعددی از جمله استعمال دخانیات، دیابت، فشار خون، چاقی، آلودگی هوا، سبک زندگی غیرقابل توضیح و تغذیه نامناسب دارند.

دکتر مریم شهامت، متخصص قلب و عروق در گفت وگو با مجله رز، گفت: علائم اصلی حمله قلبی، درد قفسه سینه است که عمدتاً شامل درد بین ناف و فک پایین است، به این معنی که هر دردی در این ناحیه، به خصوص در افراد مسن، فقط سردرد (درد معده) است، زیرا این علامت می تواند یکی باشد. از علائم درد قلبی و حمله قلبی

او می‌گوید: «یا ممکن است درد در فک وجود داشته باشد یا ممکن است دو اندام فوقانی را درگیر کند که شایع‌ترین علت درد است، اما حمله قلبی می‌تواند علائم دیگری مانند تنگی نفس، سردی قفسه سینه و فشار بر روی آن را داشته باشد. قفسه سینه یا خستگی.”

در این دانشکده، یاسوج به عنوان یکی از اعضای دانشگاه علوم پزشکی شناخته می شود. گاهی ممکن است بیمار علامتی نداشته باشد و دچار سکته شود که به آن حمله قلبی بدون علامت می گویند و این نوع سکته بیشتر در افراد مسن، دیابتی ها و افراد مبتلا به نارسایی کلیه دیده می شود.

دکتر. شهامت با بیان اینکه عوامل متعددی منجر به سکته قلبی می شود، گفت: یکی از این موارد می تواند در خانواده هایی با سابقه بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کهولت سن، سیگار، سیستم های بد زندگی مانند تنبلی، استرس روحی، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از فست فودها و غذاهای چرب به ارث برسد. فردی که هنوز به شریان ها بسته است، که می تواند منجر به حمله قلبی شود.

ادامه در رابطه با پیشگیری از سکته قلبی: عوامل خاصی مانند سن و جنس (چون سکته قلبی در مردان شایعتر است) و سابقه خانوادگی قابل تغییر نیستند، اما عواملی از جمله کنترل فشار، کنترل قند خون و خوردن وجود دارد. چربی کم می تواند از حمله قلبی جلوگیری کند.

این متخصص قلب و عروق گفت: علل دائمی سکته قلبی هشداردهنده است و ما از خواب بیدار می شویم زیرا ممکن است بیمار در آینده تاثیر بگذارد من خسته یا احساس می کنم نفس کوتاهی دارم، می نشینم و استراحت می کنم و سپس به آنچه که این پژواک می دهد ادامه می دهم و مرد در اینجا باید به پزشک مراجعه کند و من در مورد سکته مغزی تردیدی ندارم، زیرا در این صورت هم برای بیمار و هم برای پزشک مشکل خواهد بود.

دکتر. شهامت تاکید کرد اگر کسی علائمی مانند خستگی، تنگی نفس یا درد قفسه سینه داشته باشد که با فلج یا انرژی بیشتر تشدید می شود و آنقدر شدید است که مجبور می شود بنشیند و استراحت کند و سپس بهبود یابد و دوباره راه برود، بیمار وحشت زده است متخصص باید سکته قلبی ببیند و بنابراین پزشک او را تعقیب می کند و رگ را بسته می بیند و قبل از اینکه بیمار سکته کند رگ را باز می کند و این از نوع دردهای مزمن است.

او گفت: اگر بیمار با علائم طولانی مدت سکته به همان پزشک مراجعه نکند و زمان ویزیت طولانی شود، تنگی شریان به حدی شدید می شود که بیمار یک بار در قفسه سینه (حتی از ناف تا ناف) دچار درد و ناراحتی شدید می شود. زاویه فک پایین) و آنها را مجبور می کند که به بیمارستان بروند که در آن زخم دیگری ایجاد می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد دردی که نگران کننده است با استراحت و قرص برطرف می شود و بیمار با آن سازگار شده و زمان را از دست می دهد.

دکتر. شهامت ادامه داد در 90 درصد موارد، سکته مغزی به حدی شدید است که بیمار را به بیمارستان منتقل می کنند و تحت درمان قرار می دهند.

ارتباط بین کرونا و حمله قلبی انجام شده است. یکی از عوارض بیماری عروق بیماری کرونا، لخته شدن خون در عروق از جمله قلب، مغز و ریه است و مواردی وجود دارد که در بیماران مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا علائم حمله قلبی مشاهده می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه بیشترین علت سکته قلبی در استان کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: این بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد. رژیم غذایی شایع ترین عامل سکته قلبی در این استان است، زیرا قبلاً تحرک و تحرک مردم استان زیاد بود، اما اکنون و در سال های اخیر از افراد فعال به افراد تک همسر با تغذیه نامناسب و مصرف زیاد گوشت قرمز می رسد. و روزه گرفتن

دکتر. شهامت بیان کرد یکی دیگر از انواع سکته قلبی در استان کهگیلویه و بویراحمد عدم ابتلا به دیابت جدی و فشار خون بالا است.

او گفت: اگر فردی در حین فعالیت احساس درد، سنگینی در قفسه سینه، تنگی نفس و ناراحتی در قفسه سینه کرد و با استراحت بهتر شد، حتما زودتر به پزشک مراجعه کند، زیرا اگر سکته قلبی کرد، سکته مغزی پیچیده است. مرگ در ساعت اول و کسانی که تاخیر می‌کنند دچار عوارضی مانند نارسایی قلبی می‌شوند که درست کار نمی‌کند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا