مجله هنر و فرهنگ

مارتین اسکورسیزی به دنبال استعدادیابی در خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز :

مارتین اسکورسیزی قرار است حامی رسمی کارگاه‌های آموزشی اطلس جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش شود.

این فیلمساز برجسته که از اعضای ثابت جشنواره مراکش است و سال ۲۰۱۳ هم رییس هیات داوران این جشنواره بود، در سال ۲۰۱۸ هم برنامه ویژه‌ای برای بزرگداشت رابرت دنیرو برگزار کرد.

کارگاه‌های آموزشی اطلس از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرده تا در خدمت پرورش و حمایت از نسل جدید فیلمسازان مراکشی، عرب و آفریقایی باشد و در عین حال فضایی برای تبادل متخصصان جهانی و استعداد‌های منطقه‌ای فراهم کند. اسکورسیزی قرار است در چندین جلسه با تیم‌های پروژه‌ها حضور یابد.

در طول پنج دوره‌ای که از برگزاری این کارگاه‌ها تا به امروز گذشته آن‌ها از ۱۱۱ پروژه سینمایی حمایت کرده‌اند که ۴۸ مورد آن از مراکش بوده است. تعدادی از این فیلم‌ها به جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی راه یافته‌اند و جوایزی نیز به دست آورده‌اند.

از جمله این موارد جشنواره کن امسال بود که ۴ فیلم که با حمایت کارگاه‌های اطلس ساخته شدند در بخش‌های مختلف به نمایش درآمدند. این فیلم‌ها شامل «مادر همه دروغ‌ها» اثر اسماعه المدیر مراکشی که در بخش نوعی نگاه جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد، «سگ‌های شکاری» اثر کمال لازرق از مراکش که برنده جایزه هیات داوران نوعی نگاه شد، «انشاالله یک پسر» ساخته امجد الرشید از اردن که در هفته منتقدان نمایش داده شد و «بیابان‌ها» اثر فوزی بنسعیدی مراکشی که در ۲ هفته کارگردانان دیده شد، می‌شد.

اسکورسیزی در بیانیه‌ای گفت: همیشه از بازگشت به جشنواره فیلم مراکش خوشحالم و حتی وقتی نتوانستم شخصاً در آن شرکت کنم، روح من آنجا بود.

وی افزود: برای این دوره ویژه سالگرد جشنواره، وظیفه گرانبهایی بر عهده من گذاشته شده: تعامل با فیلمسازان جوان و کمک به راهنمایی آن‌ها در مسیرشان. مشتاقانه منتظر دیدن دوستان قدیمی و یافتن دوستان جدید هستم.

ششمین دوره کارگاه‌های آموزشی اطلس از ۲۷ تا ۳۰ نوامبر (۶ تا ۹ آذر) همراه بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش که از ۲۴ نوامبر تا ۲ دسامبر (۳ تا ۱۱ آذر) برگزار می‌شود، شکل می‌گیرد.

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا