مجله عمومی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی شانزدهم آذر

به مناسبت احیای روابط عمومی ایران و انگلیس، دانشجویان دانشگاه تهران با بستن گچ بری‌های خود به تظاهرات باشکوه اعتراض کردند. اینجا محل تجمع دانشجویان دانشکده فنی تهران بود. پس از محاصره دانشگاه، مأموران حکومت نظامی وارد دانشکده فنی شدند و به سوی دانشجویان تیراندازی کردند که در نتیجه سه دانشجو شهید و تعداد زیادی زخمی شدند و دانشگاه تهران نیز تعطیل شد.

به گزارش مجله رز، رویدادهای اصلی شانزدهم آذر در زیر ارائه می شود موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران از قانون

16. رویداد آزاره

سال 1296

محتشم السلطنه به عنوان ولیعهد و والی آذربایجان منصوب شد.

1305

جشن باشکوه هتل بزرگ به مناسبت انتصاب جناب آقای زینه العابدین رهنما مدیرمسئول روزنامه ایران به سمت معاونت فواید عامه برگزار شد. این جشن به ریاست سید محمد تدین، سخنگوی شورا برگزار شد و چند روزنامه، شاعران و مردم حضور داشتند.

1306

قانون مجازات اشرار توسط دولت در مجلس تصویب شد.

1320

در نشست امروز شورای ملی، نخست وزیر پیشنهاد دولت را ارائه و در مورد آن بحث و تبادل نظر کرد.

جنگ بین ژاپن از یک سو و ایالات متحده و بریتانیا از سوی دیگر. ارتش ژاپن جزایر هونولولو، سنگاپور، هاوایی و بندر مانیل را راند. ژاپنی ها همچنین به کشتی های جنگی و کشتی های تجاری آمریکا در اقیانوس آرام حمله کردند. در اقیانوس آرام نبرد شدیدی بین کشتی های ژاپنی و کشتی های آمریکایی و انگلیسی در گرفت.

1330

در جلسه هیات مدیره نفت، اختلاف نظر بین دکتر. فاطمی، معاون نخست وزیر و چند تن از سناتورهای عضو هیئت رئیسه و به تبع آن ابوالقاسم نجم و محمد سروری از هیئت مشترک.

سردبیران روزنامه با مجلس شورای ملی به گفت و گو نشستند و این حکم را صادر کردند.

1331

سید حسین مکی از آمریکا در مسیر تهران بازگشت.

دکتر در نامه ای به مجلس دکتر مصدق هشدار داد که بقایی از انتقادات تند دشمنان خود و انتقاد از رژیمی که با حمایت مردم روی کار آمده پرهیز کند.

مشاور الدوله صادق از رهبران مشروطه که مدتی وکیل مجلس شورای ملی و وزیر خزانه پس از استبداد صغیر درگذشت. وی در چند سال آخر عمر خود رئیس انجمن فرهنگی ایران و شوروی بود.

1332

به مناسبت احیای روابط عمومی ایران و انگلیس، دانشجویان دانشگاه تهران کلاس های اعتراضی خود را تعطیل کردند و تظاهرات باشکوهی را آغاز کردند. محل تجمع دانشجویان دانشکده فنی تهران بود. پس از محاصره دانشگاه، مأموران دانشکده فنی نظامی شاهنشاهی وارد شدند و به سوی دانشجویان تیراندازی کردند که در نتیجه سه دانشجو شهید و تعداد زیادی زخمی شدند و دانشگاه تهران نیز تعطیل شد.

به مناسبت حوادث خونین دانشگاه تهران، فرماندهان نظامی فرمان، سیاسی، خاورمیانه، آذرین، زلزه، فاخته و مرجان روزنامه ها را توقیف و روزنامه منتشر کردند.

1334

سازمان ارتش تغییر کرد و پنج اسکادران تشکیل شد. سرلشکرها عبارتند از: سرلشکر عبدالحسین حجازی، سرلشکر کریم ورهرام، سرلشکر صادق امیر عزیزی، سرلشکر اسماعیل ریاحی و سرلشکر شاهروشاهی.

1337

دولت ایران علناً به اقدامات دولت عراق علیه اقدامات ایران اعتراض کرده است.

1340

دولت اعلام کرده است که هر مسافر ایرانی 150 تومان دریافت می کند، فرودگاهی به نام فرودگاه.

1344

صد ملوان از چریک های عراقی و شیعیان در حالی که گاوهای مرزبانان را می دزدیدند به مرز ایران افتادند و یک ایست بازرسی ایرانی را زیر آتش توپخانه و خمپاره قرار دادند و بسیاری از دو طرف را کشتند.

1353

مرکز آمار ایران اعلام کرد جمعیت تهران از مرز چهار میلیون نفر گذشته است.

1356

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: در سه هفته گذشته 21 دانشگاه ایران با 170 هزار دانشجو یا ضربه خورده یا تعطیل شده اند.

1357

این تظاهرات در تمام شهرهای ایران برگزار شد. نیروها در زنجان و کنسار کشته و زخمی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که نمی‌داند که آیا شاه ایران می‌تواند پس از شورش‌های خونین در وطن خود بماند یا خیر. گفته می شود ایران بزرگترین متحد آمریکا بوده است. کارتر در مورد تأخیر گفت: “امیدوارم او بتواند.” این در دست ملت ایران است. من هرگز درگیر مسائل داخلی ایران نبوده ام.

تظاهرات بازارها در روزهای یکشنبه و دوشنبه (تاسوعا و عاشورا) اعلام می شود.

به مناسبت 7 دسامبر 1843، حمله پلیس به دانشکده مهندسی و کشته شدن سه دانشجو، تظاهراتی شعله ور در اطراف دانشگاه تهران به راه افتاد و دانشجویان از فعالیت های دولت در 25 سال گذشته انتقاد کردند. مرگ شاه همه جا طنین انداز بود.

آیت الله گلپایگانی و مرعشی نجفی و هموطنان شریعتمداری الحاق مسلمانان به این حکم را محکوم کردند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا