سامانه اطلاع‌رسانی زلزله مدیریت بحران و زلزله بندرعباس

دلایل کلی این مشکل عدم سرمایه گذاری کافی و البته عدم دسترسی به اطلاعات سایر کشورها به دلیل مشکلات ارتباطی است. به نظر می رسد برای چنین سیستم هایی باید مسیر جایگزینی در نظر گرفته شود و اطلاع رسانی دقیق، دقیق و سریع زلزله انجام شود.

در دهه اخیر چنین سیستم هایی مطابق با شرایط لرزه خیزی و زلزله در ایران طراحی و در دسترس بوده است. سیستم های واکنش حرکتی با برآوردهای قابل اعتماد و نزدیک به زلزله واقعی و خطرات پس از زلزله به مقامات کمک می کند تا در صورت لزوم اقدامات مناسب را در طول دوره واکنش انجام دهند. از رصد زلزله و همچنین مشاهدات شدت زمین لرزه، مدت کوتاهی پس از وقوع زلزله، نقشه بزرگی زمین لرزه تهیه می شود.

امواج لرزه ای الاستیک ناشی از زلزله معمولاً توسط لرزه نگاران در سراسر جهان ثبت می شوند. لرزه‌شناسی لرزه‌شناسی رشته‌ای در ژئوفیزیک است که به مطالعه پدیدارشناسی فیزیک زلزله و مکانیک تولید و انتشار گسل‌های لرزه‌ای در سنگ‌های پوسته‌ای می‌پردازد. در طول قرن بیستم اول قرن بیست و یکم، پیشرفت‌های متعدد در قابلیت‌های منابع انسانی، زلزله‌های جهانی‌شده را زیر نظر گرفته و به سرعت آن‌ها را برطرف می‌کند. در سال‌های اخیر رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر حتی سریع‌تر از مراکز ملی و بین‌المللی زلزله حرکت کرده‌اند. برای انتشار اطلاعات البته شبکه های اجتماعی نمی توانند اطلاعات کوچکی مانند مکان و بزرگی زلزله را ارائه دهند.

لازم به ذکر است که تمامی این مراحل در ایران برای اطلاع رسانی دقیق و به موقع از جمله امکان جدا شدن از ایستگاه های محلی و تولید اطلاعات صحیح جهت استفاده در مدیریت بحران قابل انجام است. به نظر می رسد که جریان رسمی کار در مورد اطلاعات زلزله اکنون باید در آغاز قرن سیزدهم تجدید نظر شود.

* استاد مهندسی زلزله شناسی پژوهشکده بین المللی زلزله و عضو دانشیار فرهنگستان علوم
*منتشر شده در روزنامه شرق

خروج از نسخه موبایل