مجله عمومی

نجات اقتصاد ترکیه به سبک اردوغان

اردوغان با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کابینه ای جدید چید که گل سر سبد آنها حفیظه ارکان رئیس بانک مرکزی است. ارکان اولین زنی است که پس از منصوب شدن توسط اردوغان ریاست آن نهاد را برعهده می‌گیرد. این زن ۴۱ ساله در دنیای شرکت‌های ایالات متحده با سابقه فعالیت در خدمات مالی، بانکداری، سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، فناوری و نوآوری دیجیتال سابقه داشته است.

ارکان در وهله اول و در اقدام نخست خود برخلاف اقدام‌های سالهای اخیر اردوغان، سیاست انقباظی را در پیش گرفت و با بالا بردن نرخ بهره و افزایش مالیات سعی بر این دارد که هزینه های دولت را کاهش دهد. کاری که دو سال پیش و پس از پایان پاندمی از اردوغان و دولتش انتظار می رفت. گرچه اردوغان به دلیل پیش رو بودن انتخابات و تلاش برای کسب رای از کف جامعه سیاست های اقتصادی درستی نگرفت و اقتصاد ترکیه را به لبه پرتگاه برد اما انتخاب خانم ارکان نشان می دهد اقتصاد ترکیه روی ریل و مسیر درست قرار گرفته است.

در سالهای اخیر اردوغان برای جا نماندن مردم ترکیه از تورم، سالی ۳ بار حقوق‌ها را افزایش می داد که همین موضوع خودش عامل ایجاد تورم بود. اما او در اولین اقدام پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد زین پس افزایش حقوق ها تنها یکبار درسال اتفاق می افتد. او همچنین مالیات را ۳۰۰ برابر کرده است. در جدیدترین اطلاعیه دولت، هزینه رجیستری گوشی تلفن همراه از ۶ هزار لیر به ۲۰ هزار لیر افزایش پیدا کرده و همچنین هزینه گمرک بر روی ماشین‌های خارجی بیشتر شده است.

گرچه این روزها شاخص تورم مصرف کننده و تولید کننده نسبت به یکسال قبل تغییراتی کرده و عملا تورم کاهشی شده اما موضوع اصلی کاهش قیمت انرژی در جهان است که ترکیه پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین درگیر آن بود.

اما بررسی شاخص تراز تجاری ترکیه در سه ماه گذشته نشان از این می دهد که با توجه به کاهش ارزش لیر در ماه های اخیر، میزان صادرات ترکیه برخلاف سالهای اخیر افزایش یافته و همین موضوع می تواند اقتصاد ترکیه را تکانی اساسی دهد.

اما نکته قابل توجه تغییر مسیر اردوغان نسبت به سالهای گذشته است. او نشان داد که نمی توان همیشه بر روی یک عقیده پافشاری کرد و گاهی تغییر مسیر نشانه قبول کردن شکست نیست. اتفاقی که سالهاست مدیران رده بالایی کشور ما نمی خواهند آن را قبول کنند. تغییرات گسترده اردوغان و تغییر سیاستهای او می تواند کلاس درس بزرگی برای مدیران اقتصادی و سیاسی ما باشد که با تصمیمات عجیب خود و اصرار بر آن وضعیت چنین را برای مردم به وجود آورده اند.

۳۵۳۵

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا