مجله علمی و پزشکی

با این مکمل‌ها سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

آفتاب‌‌نیوز :

سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت کلی دارد؛ این سیستم هر لحظه در حال مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های مهاجمی است که عامل انواع بیماری هستند. مصرف مکمل‌های غذایی یکی از راه‌های حفظ سیستم ایمنی بدن به شمار می‌آید. در ادامه ۷ مکمل به شما معرفی می‌شود که با مصرف آنها می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنید. لازم به ذکر است که پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

۱) ویتامین D

ویتامین D برای تقویت سد دفاعی بدن بهترین گزینه است. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که بدنشان کمبود ویتامین D دارد، بیشتر بیمار می‌شوند و به طور ‌خاص در معرض عفونت‌های تنفسی قرار دارند. مصرف ویتامین D دارای مزایای محافظتی در برابر شدت آنفلوانزای فصلی و کووید-۱۹ است.

۲) ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان قوی، مواد مضر و رادیکال‌های آزاد را از بدن دفع کرده و از تلفات سلولی جلوگیری می‌کند. همچنین، این ویتامین نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی خواهد داشت، زیرا با افزایش تولید آنتی ‌بادی‌ها و افزایش فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی، بدن را در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت‌پذیرتر می‌کند.

۳) فلز روی (زینک)

طبق تحقیقات سال ۲۰۱۶، سطوح پایین روی، خطر التهاب را افزایش می‌دهد، در حالی که سطوح سالم این ماده معدنی به حفظ سلول‌های سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آنها کمک می‌کند. فلز روی در بسیاری از مواد غذایی رایج مانند تخم مرغ، لوبیا و غلات کامل یافت می‌شود. هم‌چنین شما می‌توانید این ماده معدنی مفید را از طریق مصرف مکمل آن نیز دریافت کنید.

۴) ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B مانند پیریدوکسین (B۶) و کوبالامین (B۱۲) نقش مهمی در بهبود واکنش‌های سیستم ایمنی دارند. کمبود این ویتامین‌ها که در بیشتر بزرگ‌سالان مشاهده می‌شود، می‌تواند سلامت سیستم ایمنی را با مشکل مواجه کند.

۵) سلنیوم

سلنیوم یک ماده‌ی معدنی است که برای حفظ سلامت سیستم ایمنی ضروری است. پژوهش‌هایی که روی حیوانات انجام شده‌، نشان می‌دهد مکمل‌های حاوی سلنیوم می‌توانند توانایی سیستم ایمنی در مقابله با گونه‌های مختلف ویروس‌ آنفلوانزا مانند H۱N۱ را افزایش دهند.

۶) پروبیوتیک‌ها

سلامت روده با عملکرد بهتر سیستم ایمنی مرتبط است. طبق تحقیقات، ۷۰ الی۸۰ درصد سلول‌های ایمنی در روده قرار دارند. پروبیوتیک‌ها سویه‌های باکتریایی قوی هستند که بر اساس مطالعات، نقش مهمی در محافظت از پوشش روده و کاهش نفوذپذیری روده ایفا می‌کنند. پروبیوتیک‌ها برای پیشگیری و مبارزه با عوامل بیماری‌زایی که از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شوند، مثل آلرژی یا عفونت‌های ویروسی-تنفسی که عموماً درمان مشخصی ندارند، مکمل مؤثری هستند.

۷) قارچ‌های دارویی

بیش از۲۷۰ گونه شناخته‌شده از قارچ‌های دارویی دارای خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند که به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌سازی با انواع خاصی از قارچ‌های دارویی، سلامت ایمنی را از طرق مختلف افزایش و علائم برخی از بیماری‌ها، از جمله آسم و عفونت‌های ریوی را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای روی موش‌های مبتلا به سل نشان داد که درمان با یک نوع قارچ دارویی به طور قابل‌توجهی باعث کاهش بار باکتریایی در ریه‌ها، افزایش پاسخ ایمنی و کاهش التهاب می‌شود. بسیاری از قارچ‌های دارویی دیگر نیز به دلیل اثرات مفیدشان بر سلامت سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. محصولات قارچ دارویی را می‌توان به شکل چای و مکمل یافت و مصرف کرد.

به طور کل مکمل‌های دارویی قادرند به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت آن کمک کنند، اما نمی‌توانند جایگزین سبک زندگی سالم باشند. رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی، خواب کافی، ورزش منظم و ترک سیگار از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ سلامت سیستم ایمنی هستند و خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها را کاهش می‌دهند.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا