مجله هنر و فرهنگ

اعتراض و اعتصاب گسترده پزشکان در کره جنوبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری مجله رز، هزاران پزشک جوان و میانسال کره جنوبی در یک اقدام سازمان یافته علیه برنامه‌های دولت اعتصاب کردند.

صد‌ها پزشک ارشد در کره جنوبی در نزدیکی دفتر ریاست جمهوری در سئول در اعتراض به طرح دولت این کشور برای افزایش پذیرش در دانشکده‌های پزشکی دست به تظاهرات کردند.

دولت کره جنوبی قصد افزایش ۲۰۰۰ نفری دانشجویان پذیرش شده در دانشکده‌های پزشکی را دارد تا مجموع آن را به ۵۰۰۰ برساند، اما پزشکان معترض می‌گویند مشکل واقعی حقوق و شرایط کار است نه تعداد پزشکان.

اما از طرفی، براساس گزارش خبرگزاری کره‌ای یون‌هاپ، دولت کره جنوبی خواستار بازگشت پزشکان متخصص با سابقه و همچنین پزشکان کارآموز به سر کار شد. زیرا این پزشکان از روز یکشنبه در یک اعتصاب صنفی وارد شده و اجتماعاتی را نیز برگزار کردند.  

دولت کره جنوبی در اظهاراتی تهدیدآمیز گفته است: در صورت بازگشت به بیمارستان‌ها، پزشکان اعتصابی از اقدامات تنبیهی در امان خواهند ماند، زیرا اعتراضات نسبت به اصلاحات قوانین صنفی پزشکی از هفته گذشته به صورت پراکنده نظام درمانی را در خطر قرار داده است.  

 هزاران پزشک جوان و میانسال کره جنوبی در یک اقدام سازمان یافته علیه برنامه‌های دولت اعتصاب کرده‌اند؛ زیرا دولت تغییر در پذیرش دانشکده‌های پزشکی و کاهش تعرفه‌های درمان را در طرح اصلاحات نظام پزشکی وارد کرده و به همین علت پزشکان در اعتراض به این تغییرات بر سر کار حاضر نمی‌شوند.  

پزشکان می‌گویند در حال حاضر پیری هرم سنی جامعه کره جنوبی مانند ژاپن بسیار افزایش پیدا کرده و عدم ورود نیروی کار جدید کافی و همچنین افزایش بیماری‌ها در جامعه به دلیل پیری جمعیت عملا فشار کاری بیشتری به آن‌ها تحمیل خواهد کرد.  

توقف گسترده کار منجر به لغو و به تعویق افتادن اعمال جراحی برای بیماران سرطانی و سزارین برای زنان باردار شده است و دولت وضعیت هشدار در بخش بهداشت عمومی را اعلام کرده است.  

پزشکان در کره جنوبی از جمله نیرو‌های کار ضروری محسوب می‌شوند و طبق قانون از اعتصاب آن‌ها به شدت محدود باید باشد. پزشکان مخالفت شدید خود را با طرح دولت اعلام کرده و مدعی شده‌اند که این طرح به کیفیت خدمات آسیب می‌رساند.  

در مقابل دولت اعلام کرده که پزشکانی که از خدمت در بیمارستان‌ها در جریان اعتصاب استعفا می‌دهند و تعهد خدمت به نظام درمان عمومی را ندارند، با برخورد شدید مواجه شده و پروانه طبابت در مطب خصوصی را نیز دریافت نخواهند کرد.  

کره جنوبی از جمله کشور‌های ثروتمند و صنعتی جهان است که به دلیل خصوصی‌سازی بخش بهداشت و درمان از کمبود نیرو در این حوزه رنج می‌برد. حامیان اصلاحات می‌گویند که پزشکان عمدتاً نگران هستند که طرح دولت ممکن است حقوق و موقعیت اجتماعی آن‌ها را از بین ببرد.  

پزشکان جوان می‌گویند که اصلاحات جدید آموزش و تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی تلاش برای بهبود وضعیت از طریق تحمیل شرایط سخت کاری به کادر درمان در بیمارستان‌ها است. اتکای بیش از حد به کارآموزان در سیستم مراقبت‌های بهداشتی فعلی از جمله سیاست‌های دولت است که باعث تضعیف جایگاه حقوقی و صنفی پزشکان و کاهش کیفیت درمان می‌شود.

در طرح جدید دولت به جای استخدام نیروی پزشک جدید، کمبود نیرو از طریق کارآموزان جبران شده و تعرفه کارمزد‌های پزشکان نیز به نفع دولت و بیمارستان‌های خصوصی تغییر یافته است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا