نظر متخصصان آکسفورد درباره یکی از عوارض واکسن‌های کرونا

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، خطر ابتلا به اختلالات عصبی نادر ناشی از کووید-19 بسیار بیشتر از خطر ابتلا به این اختلالات پس از دریافت واکسن کرون است.

بر اساس مطالعه مجله رز که توسط دانشمندان علوم پزشکی دانشگاه آکسفورد منتشر شد، تاریخچه سلامت 32 میلیون نفر در بریتانیا برای تعیین خطرات ابتلا به بیماری‌های نادر مغزی قبل و بعد از آزمایش کوید، هم قبل و هم بعد از آن به اثبات رسیده است. 2. او اولین دوز واکسن Astrazenka و Pfizer را دریافت کرد.

کارشناسان تعداد عوارض عصبی را در دوره های زمانی خاص مقایسه کردند. در حالی که نشان داده شده است که واکسن ها خطر عوارض عصبی مانند فلج بل و سندرم گیلن باره را افزایش می دهند، این مطالعه نشان داده است. چه 19 خطر بسیار بیشتری دارد و تأثیر مؤثری بر ایجاد چنین اختلالات عصبی دارد.

مشاهده شد که موارد بسیار کمی از چنین عوارض جانبی باعث شده است که بسیاری از کشورها استفاده از واکسن Astrazenka را در گروه های سنی بالاتر محدود کنند.

مارتینا پاتون، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «ما خطرات مختلفی را برای انواع مختلف بیماری‌های عصبی بسته به اینکه افراد واکسن دریافت کرده‌اند، پیدا کردیم، اما این خطرات به طور قابل‌توجهی کمتر از خطرات خودآزاری بود. بیماری کووید یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

جولیا هپیسلی کاکس، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، همچنین گفت واکسن های کووید-19 در کاهش خطر عواقب جدی عفونت کووید-19 بسیار موثر هستند.

به گزارش هندوستان تایمز، مقامات انگلیسی هفته گذشته سندرم گیلن باره را به لیست عوارض جانبی واکسن آسترازنکا اضافه کردند.

سندرم گیلن باره یک بیماری التهابی نادر است که سیستم عصبی محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد و به سرعت باعث ضعف و بی حسی عضلات می شود.

فلج بل نیز از فلج هفتمین جفت اعصاب مغزی یا عصب صورت ناشی می شود. در این حالت، عضلات صورت به طور ناگهانی و موقتی فلج می شوند و اغلب تنها یک قسمت از صورت را تحت تاثیر قرار می دهند.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل