مجله هنر و فرهنگ

کاشت ۱۱۵ میلیون اصله نهال در سال جاری

کاشت ۱۱۵ میلیون اصله نهال در سال جاری

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی از کاشت ۱۱۵ میلیون اصله نهال در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نقی شعبانیان در نشست خبری که امروز در سازمان منابع طبیعی برگزار شد، افزود: ۶۵ میلیون اصله نهال در بخش دولتی و ۵۰ میلیون اصله نهال در بخش خصوصی کاشته شده است. ۶۲ میلیون اصله نهال نیز از سوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تولید شده است.

وی افزود: برای سال دوم برش‌های استانی تهیه شده است البته مشکل اعتبار کماکان وجود دارد. قرار بود ۲۳۷ میلیارد تومان ردیف اعتباری دیده شده است که حدود ۴۶ میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت.

شعبانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد. در حال حاضر سرانه فضای سبز در کشور ۱۷۰۰ متر مکعب است که باید به ۲۵۰۰ متر مکعب افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر ارزیابی و پایش روند پایداری و آسیب پذیری جنگل‌های هیرکانی را اجرا کردیم. این کار در سال جاری شروع شد و به اتمام رسید هرچند که با ۷ سال تاخیر صورت گرفت. در این ارزیابی از به روزترین روش‌ها و مدل‌ها انجام شد و نتایج اولیه بسیار خوب بوده است.

وجود دام در و قاچاق چوب در جنگل چالش اصلی است

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی ادامه داد: وجود دام در جنگل و پس از آن قاچاق چوب، مهم‌ترین مسائل بوده است و آفات بیماری‌ها اثر منفی چندانی بر جنگل نداشته است.

وی با اشاره به تهیه طرح‌های جنگلداری مدیریت پایدار گفت: سال گذشته این کار را به طور جدی آغاز کردیم و برنامه مشخصی تعیین شد طی ۵ سال برای ۱۰۴ حوزه هیرکانی این طرح‌ها را تهیه کردیم شعبانیان اضافه کرد تاکنون فاز نیمه تفصیلی طرح تکمیل شده است م عرصه‌های جنگل‌های هیرکانی حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار پهنه‌بندی شدند و کاربری آنها به طور کامل مشخص شد.

وی اضافه کرد: برای انجام این کار از تمام ظرفیت‌های کشور مانند شرکت‌های مشاوره‌ای مربوطه دانشگاه‌ها مراکز تحقیقاتی و کارشناسان سازمان منابع طبیعی استفاده کرده‌ایم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی اظهار کرد: با شرکتی قرارداد بسته شده است و در پی مکاتبات انجام شده دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برای همکاری اعلام آمادگی کردند و در مرحله عقد قرارداد هستیم علاوه بر آن ۱۲۰ نیرو را شناسایی کرده‌ایم و آنان را آموزش دهیم. سازمان برنامه و بودجه قول همکاری داده است تا از نظر مالی مشکلی نداشته باشیم اگر قول سازمان برنامه و بودجه تحقق یابد زودتر از موعد مقرر این کار را انجام می‌دهیم در هر عرصه که طرح تفصیلی تهیه شد به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های فنی حفاظتی جنگل‌های هیرکانی اظهار کرد؛ سامانه مشخصی را در این زمینه راه‌اندازی کرده‌ایم.

شعبانیان با اشاره به طرح خروج دام از جنگل‌های هیرکانی گفت: این طرح تا پایان برنامه چهارم انجام می‌شد، اما در برنامه‌های پنجم و ششم کمتر به آن توجه شد. بر اساس تحلیل انجام شده از سوی دانشگاه تهران دستورالعملی تدوین شد چرا که ۲۹۴۷ هزار دام در جنگل‌های هیرکانی وجود دارد.

طرح جنگلداری اجتماعی به طور پایلوت در ۱۰ استان زاگرسی

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی در ادامه گفت: طرح جنگلداری اجتماعی به طور پایلوت در ۱۰ استان زاگرسی در حال اجراست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه‌ریزی و نظارت می‌کند و اجرا با مردم است.

وی با اشاره به جنگل‌های حرا اظهار کرد: احیای این اکوسیستم در اولویت سازمان است و هم از طریق بخش خصوصی و هم در اولویت سازمان است و هم از طریق بخش خصوصی و هم سازمان منابع طبیعی این کار انجام می‌شود.

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا