ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا با توجه به وسعت و غنای آثار خود ، همواره در شرق و غرب مورد توجه بوده است و بار دیگر این کار را با علوم زیبا و برجسته غرب انجام داده است که شب و روز خود را در معجزه گذرانده اند. از بررسی آثار در هر سنی ، به سوالات علمی و فلسفی این روز پاسخ دهید.

ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه در الجزایر ، هند و پاکستان و تقریباً در هر نقطه از جهان در اطراف ابن سینا سکونت دارند. مقالات به نمایش گذاشته شده در برخی از این حوزه های علمیه به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه در ایران نوشتیم نیست.

یکی از برنامه های درسی ما که در فلسفه دکارت جمع آوری شده بود در آغاز انقلاب و جنگ تحمیل شد ، زمانی که من در فرانسه به عنوان فوق لیسانس در دانشگاه خوزه تحصیل کردم. معلم ما D. Dominic Lucor ، یکی از گولهای برجسته دکارتی بود که این درس را آموزش داد. در روز اول درس ، وی این س askedال را مطرح کرد: “چرا دکارت با سایر فیلسوفان گال ، قبل و بعد از او متفاوت است و آیا تافته در واقع جدا است؟” من در پرانتز می گویم که گل ها همیشه خود را عقل گرای معرفی می کردند و همچنین این عقل گرایی را به دکارت نسبت می دهند.

با این سوال سکوت در مدرسه حکمفرما شد. دانشجویان پاسخی دادند که توسط استاد پذیرفته نشد. سپس خود معلم برای احیای جدید معلق شد ، که برای من نیز شگفت آور بود. آن روزها در اولین روزهای انقلاب و رفقای جنگ سقوط کرد ؛ و رسانه های فرانسوی اخبار روزانه جنگ ایران و انقلاب را شبانه روز منتشر کردند و در مورد آنها به تفصیل بحث کردند. معلم گفت: “اگر ریشه های عناصر تکاملی ایران را کشف کنید ، به مذهب شیعه می آیید ، که برخلاف سایر مذاهب اسلامی مخرب است و همیشه با پادشاهان و شاهزادگان در تماس بوده و آنها را به رسمیت نشناخته است. ابن سینا ، بزرگ ایرانی فیلسوف ، دارای علم و فلسفه قرون وسطی غربی است و همچنین متعلق به انقلاب مذهبی شیعه است: “به دلیل اتحاد ادیان جدید ، او خود تحت کنترل رهبران زمان خود قرار گرفت و از شهر و روستا اخراج شد.”

وی ادامه می دهد: من دکارت را یکی از خوانندگان ابن سینا می دانم که آثار فلسفی لاتین را نه تنها در علم و فلسفه، بلکه در تعامل با سلف ایرانی خود، دکارت، انجام داده است. با استفاده از این بهره برداری علمی و فلسفی ، می بینیم که دکارت در طول زندگی خود بیقرار بود ، زیرا شهر به شهر و از کشوری به کشور دیگر فرار کرده بود تا خانه ای امن پیدا کند و آن را زیر سایه خود تجربه کند ، و به این ترتیب ابن سینا می خواهد از نخاه الگو بگیرید.»

من در مدرسه بسیار خوشحال بودم که ابن سینا اینقدر از معلم تعریف می کرد ، اما متأسفم که ما ایرانیان نتوانسته ایم نسخه ای از اثر فرانسوی را برای ابن دکارت در چین ایجاد کنیم. این امر باعث شد تا من در مورد ابن سینا کتابی با دیدگاه جدیدی در طراحی تحقیقات آینده ام بنویسم.

پس از فارغ التحصیلی ، به ایران بازگشتم و در حین تدریس در دانشگاه صنعتی شریف ، در موسسه علوم انسانی و مطالعات انسانی ، در مورد علمای اسلام در ایران تحقیق کردم. این بار دکتر مهدی گلشنی مدیر مسسه بود و چندین س specialال ویژه درباره خیام و خواجه نصیر منتشر کرد. پس از این توصیه ابن سینا مقاله را از داخل و خارج از ایران دریافت و جستجو کرد تا این کتاب منتشر شد. تا کنون ، علمای بزرگ ابن سینا در ابن سینا س questionsالات بیشتری از متافیزیک و عرفان مطرح کرده اند. اگر جنبه‌های دیگری از ابن سینا در غرب بررسی می‌شد، مانند ریاضیات، نجوم، کیهان‌شناسی، موسیقی، با مقایسه ترجمه‌های این گونه آثار به ابن‌سینای معاصر در سرزمینم می‌پردازم. نویسندگان و مترجمان این کتاب نویسندگان و متخصصان برجسته ای در زمینه تحقیقات خود هستند ، متأسفانه در زمان مسدود شدن این کتاب ، دکتر ساسان اسپاتا ، نویسنده ایرانی و آقای مائورو زونتا ، نویسنده فرانسوی درگذشتند. آنها گفتند که نمی توانند انتشار مقاله خود را ببینند.

آقای فینیان قسام ، نویسنده سوری یکی از مقالات ، به دلیل حمله به داعش و تروریست ها در سوریه خانه خود را ترک کرده است و اکنون من از این موضوع اطلاعی ندارم. یکی از مقالات خوب این کتاب متعلق به دکتر است. گلشنی و شاگردش دکتر. جمالی که به رابطه ذهن و مغز از طرف ابن سینا می پردازد. او همچنین دو مقاله درباره آثار نجومی ابن سینا نوشت، یکی به فارسی و دیگری به زبان فرانسه که امیدوارم داشته باشم. ما همچنین مقالاتی درباره روش های منطقی از نظر ابن سینا از منطق خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده است و این مقالات نیز جنبه های جدیدی در منطق ابن سینا دارند.

دلیل انتخاب ابن سینا برای نگارش کتاب درباره ابن سینا نه تنها علم بلکه نقشی بود که وی در تمدن اسلامی ایفا کرد. او تنها الگوی بشریت است از هر نظر که به آن نگاه کنید! به عنوان مثال ، اگر تاریخ برخی از دانشمندان را در شرق و غرب بخوانید ، خواهید دید که آنها به مقاصد علمی پیشرفت می کنند ، گاهی به خواسته های قلب خود تن می دهند و از فرمان پادشاهان اطاعت می کنند. ما افراد زیادی داریم که نمی بینم نام آنها را ذکر کنند. برخی که دانش خود را به تنهایی ، و از اخلاق و دین محروم بودند ، به عشق به زندگی مادی و امور دنیوی ، از دانش خود در خدمت مردم به عنوان دشمن استفاده کردند.

دلیل دیگر این بود که ابن سینا توسط بسیاری از علوم زمان خود احاطه شده بود. امروزه به دلیل گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی گمان می‌کنند که بر خلاف گذشته، فقط یک علم خاص باید وجود داشته باشد و زندگی بشر برای محقق معاصر مطالعه بسیاری از علوم کافی نیست. اما اینها نیز اغلب قادر به نوآوری و کاوش در همان حوزه تخصص نیستند. من چندین نفر از این اساتید را چه در دانشگاه صنعتی و چه در دانشگاه های دیگر یافتم و متوجه شدم که آنها نه تنها از مبانی ادبیات، دین، فلسفه و سیاست کشور خود بی اطلاع هستند. آنها همچنین فاقد تجربه در نبرد هستند. به عنوان مثال ، من استاد ریاضیاتی را می شناسم که جبر است اما وارد بحث های هندسی نمی شود و از سوی دیگر ، اگر ابن سینا را مطالعه کنید ، از شرایط مختلف علوم شگفت زده خواهید شد!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد گروه فلسفه علم این دانشگاه ویژگی لزوم توجه بیشتر به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ را برای ما ارسال کردند که در ادامه می خوانید. ایرانیان از دانش عظیم علمی و فلسفی ما به طور کلی و به طور خاص از ابن سینا ، آنطور که باید و شاید ، بی خبرند و این نادانی ما را از نمایش با ارزش ترین کالاهای خود در بازار جهانی باز داشته است. اما غرب در این زمینه از ما پیشی گرفت. ابن سینا با توجه به وسعت و غنای آثار خود ، همواره در شرق و غرب مورد توجه بوده است و بار دیگر این کار را با علوم زیبا و برجسته غرب انجام داده است که شب و روز خود را در معجزه گذرانده اند. از بررسی آثار در هر سنی ، به سوالات علمی و فلسفی این روز پاسخ دهید. ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه در الجزایر ، هند و پاکستان و تقریباً در هر نقطه از جهان در اطراف ابن سینا سکونت دارند. مقالات به نمایش گذاشته شده در برخی از این حوزه های علمیه به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه در ایران نوشتیم نیست. انگیزه اصلی من برای تدوین این کتاب ترجمه و انتشار برخی از این گونه مقالات بوده است و شما با مرور مقالات این کتاب با من موافقت خواهید کرد.

23302

خروج از نسخه موبایل