کسب و کار محلیمجله عمومی

سختی گیر و رسوب زدای کولینگ تاور و چیلر

سختی بالای آب که در بسیاری از موارد بر اثر کلسیم است، موجب ایجاد رسوب در پکینگ برج خنک کننده و بدنه برج خنک کننده می شود. دلیل سختی آب پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی و بحران آب در شرکت ها و کارخانجات است. به همین دلیل پرسنل واحد تعمیرات و نگهداری مجبورند زمان زیادی را صرف از بین بردن رسوب در کولینگ تاور، مبدل حرارتی، بویلر و سایر تاسیسات و تجهیزات کنند. در این مقاله می خواهیم به شما عزیزان دستگاه فدرتمندی را معرفی کنیم تا مشکل رسوب در خطوط خنک کاری و گرمایش شما را یکبار برای همیشه از بین ببرد. ایجاد رسوب در کولینگ تاور مشکلات مختلفی را برای سیستم ایجاد می کند که عبارتند از :

1- کاهش راندمان انتقال حرارت بر اثر ایجاد رسوب
2- گرفتگی کاهش دبی و کاهش کیفیت عملکرد پکینگ ها و نازل ها بر اثر رسوب
3- ورود تکه های کنده شده از رسوب به داخل حوضچه و لوله ها و گرفتگی سیستم

با توجه به این موارد و تاثیرات مخرب رسوب در برج خنک کن، در اکثر کارخانجات و نیز هنگام استفاده از کولینگ تاور به همراه چیلر تلاش می گردد از تجهیزاتی استفاده شود که از ایجاد رسوب جلوگیری گردد. بدلیل عدم کارآیی بسیاری از این تجهیزات جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و بالا بودن سختی آب در اکثر مناطق ایران شرکت آراکو با همکاری شرکت ری موج اقدام به ارائه دستگاه تخصصی رسوب زدا برج خنک کننده نموده است.

رسوب کربنات کلسیم چیست ؟

بدلیل یک طرفه بودن این واکنش، پس از تشکیل رسوب و در صورت سرد شدن آب نیز، رسوب های تشکیل شده به بی کربنات کلسیم تبدیل نمی شود. ضد رسوب مدرن ری موج کربنات کلسیم را به فرم بلوری دیگری به نام آراگونیت تبدیل می نماید که ساختاری شاخه شاخه داشته و امکان چسبندگی بر روی سطوح را نخواهد داشت و به همین خاطر در برج خنک کننده(پکینگ، نازل و مسیر لوله) رسوب ایجاد نمی گردد.

جنس بدنه این سختی گیرهای برج خنک کننده معمولاً فلزی یا فایبرگلاس است. در کنار آن منبع نمک وجود دارد ،که کار احیای سختی گیر را برعهده دارد. این منبع به وسیله ی لوله مسیر آب نمک به منبع اصلی سختی گیر متصل می‌باشد. در قسمت فوقانی منبع اصلی سختی‌گیریک گیج قرار دارد، وظیفه آن نمایش فشار آب درون سختی‌گیر می‌باشد. ضد رسو برج خنک کننده پر کاربردترین و رایج ترین نوع در بازار هستند. از املاح موجود درآب بیشتر کلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوب و باعث گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف می‌شوند. این سیستم ها را به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل یونی و همچنین رسوب گیر رزینی نیز می‌شناسند.

رسوب زدایی برج خنک کننده

رسوب زدایی برج خنک کننده باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای سیستم می‌شود.کاهش راندمان انتقال حرارت بر اثر ایجاد رسوب در سختی گیر برج خنک کننده . گرفتگی کاهش دبی و کاهش کیفیت عملکرد پکینگ ها و نازل ها براثر رسوب ورود تکه های کنده شده از رسوب به داخل حوضچه و لوله و گرفتگی سیستم و کاهش تولید یا ترکیدگی آن بر اثر بیش از حد گرم شدن سطوح فلزی خرابی زود هنگام دیگ بخار و توقف های ناخواسته آن خواهد شد.

بنابراین برای آب موجود در دیگ های فشار بالا و بسیاری از سیستم های فرآیند لازم است کلیه یون‌های دی اکسید کربن و سیلیس تقریبا حذف گردد. ایجاد رسوب در برج خنک کننده، چیلر و سایر سیستم‌های حرارتی و برودتی سبب کاهش راندمان آنها و یا از کار افتادن کل سیستم میگردد. سختی موجود در آب، قدرت شویندگی انواع مواد صابونی کاهش می‌یابد به طوری که بازدهی شوینده ها درآب سخت نصف بازدهی آنها در آب نرم است.

چگونگی تشکیل رسوب در برج خنک کننده

زمانیکه آب گرم شود و یا در اثر مجاورت با هوا تبخیر و در نتیجه تغلیظ شود، تشکیل رسوب غیر محلول باعث مشکلات جدی در تاسیسات ساختمانی می شود. اگر چه این رسوب ممکن است تشکیل پوشش محافظی دهد که باعث کاهش خوردگی شود، اما باعث کاهش ضریب انتقال حرارت و افزایش افت فشار می شود. متداول ترین رسوب سختی که در سیستم های تاسیساتی تشکیل می شود، کربنات کلسیم است که تشکیل آن به فاکتورهایی چون غلظت، قلیائیت، pH ، دما و … بستگی دارد. همچنین فاکتورهای زیادی وجود دارد باعث خوردگی قطعات مختلف در سیستم های تاسیساتی می شود که مهمترین آن اکسیژن محلول در آب می باشد.

مشکلات عمده تشکیل رسوب در برج خنک کننده

  • کاهش دبی آب و فشار مسیر
  • کاهش انتقال حرارت
  • افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان، همچنین کوتاه شدن عمر تجهیزات
  • ایجاد خوردگی از طریق الکترولیز بین لایه رسوب و فلز بدنه

اهمیت استفاده از آب در سیستم های سرمایشی و گرمایشی

آب مهمترین سیال عامل در حال چرخش در سیستم های گرمایش و سرمایش بوده که وظیفه حمل انرژی را از محل تولید (بویلر، چیلر، …) تا پایانه های مصرف آن بر عهده دارد، آب می باشد. تغییرات در نیازهای بازار و ترجیحات مشتریان می‌تواند به تعدیل قیمت پکینگ فیلمی منجر شود .  ارزانی، در دسترس بودن، ظرفیت گرمایی نسبتا بالا و … از جمله مزایای این سیال است. مواد قطبی و بسیاری از نمک ها به مقدار متفاوت در آب حل می شوند و این حلالیت به دما، فشار، PH، پتانسیل شیمیایی و غلظت نسبی مواد در آب بستگی دارد.

نمک های محلول در آب به صورت کاتیون ها شامل کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، سدیم و آنیون ها شامل بی کربنات، کربنات، هیدروکسید، سولفات، کلرید، فسفات، نیترات و … می باشند. این مواد با عبور از تک تک تجهیزات گرمایشی یا سرمایشی موجب بروز رسوب و یا خوردگی می شوند. بیشتر آب‌های طبیعی شامل مواد محلول مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، کلریدها و سولفات ها هستند که باعث خوردگی فلزات می شوند. مواد جامد محلول مخصوصاً اکلریدها و سولفات ها، اثر خورندگی اکسیژن و کربن دی اکسید را تشدید می کنند. آب حاوی مواد جامد بیشتر هدایت الکتریکی بالاتر و در نتیجه خوردگی بیشتری را به همراه دارد. افزایش در سرعت فلو عموما خوردگی را افزایش می دهد.

کنترل رسوب در برج خنک کننده

آب درون برج خنک کن به شدت رسوبگذار است و بخاطر رسوب سخت و یکنواخت بدون خلل و فرج، خوردگی در آن کم و نرخ خوردگی هم ثابت و پایین بوده است .در سختی گیر رزینی کاتیونی یون های کلسیم و منیزیم که عامل سختی هستند، جای خود را به یون های سدیم که تمایلی برای رسوبگذاری ندارند می دهند. از این رو میزان سختی پایین می آید، اما میزان آنیون ها و همچنین TDS ثابت می ماند. در برج خنک کن بخاطر تبخیر زیاد آب و جایگزین شدن آب تازه، به مرور بر میزان یون ها و مواد جامد افزوده می شود. اگر چه فاکتورهای زیادی برای خوردگی در سیستم های خنک کننده است، اکسیژن محلول در آب خنک کننده فاکتور اصلی خوردگی است. واکنش اکسیژن با آهن با دما افزایش می یابد.  عوامل موثر در خوردگی و افزایش سختی آب در برج خنک کننده

  • میزان اکسیژن محلول در آب گردشی
  • دمای آب در چرخش
  • میزان دی اکسید کربن آب
  • pH یا میزان اسیدیته
  • مواد جامد محلول یا اصطلاحاٌ TDS آب
  • مواد جامد سوسپانسیون
  • سرعت جریان خطی سیال آب

آب خنثی (PH=7) اشباع با هوا نسبت به آب بدون هوا سه برابر بیشتر برای آهن خورنده است. آب گرم حاوی اکسیژن نسبت به آب سرد سه تا چهار برابر بیشتر باعث خوردگی آهن می شود. در سیستم های گردشی باز مانند برج خنک کن بیشترین خوردگی بخاطر جذب ناخالصی های اسیدی از هواست.

ضد رسوب برج خنک کننده

رسوب به لایه ای چسبده و پیوسته از مواد خارجی تشکیل شده روی سطحی که آب جریان دارد و انتقال حرارت صورت می گیرد اطلاق ی شود. املاح در دمای بالا از آب جدا می شوندو در سیستم های لوله کشی و مجاری دستگاه ها رسوب می کنند و این امر باعث میشودسالانه ده ها میلیارد دلار در جهان صرف تمیزکاری سیستم ها و تعویض قطعات می گردد. یکی از راه های کاهش سختی آب، استفاده از سختی گیر های مختلف است. برخی انواع سختی گیر های مرسوم شامل رزینی کاتیونی، اسمز معکوس، مغناطیسی و گالوانیک است. مزایا استفاده از سختی گیر در برج خنک کننده

  • کاهش میزان رسوب گرفتگی اجزای داخلی برج خنک کننده
  • کاهش هزینه های مربوط به بخش نگهداری کولینگ تاور
  • افزایش عمر قطعات داخلی برج خنک کن
  • کاهش هزینه های سرویس و شستشو در برج خنک کن
  • افزایش راندمان کولینگ تاور و بهبود عملکرد دمایی برج خنک کننده

نصب سختی گیر در برج خنک کننده

محل هایی برای نصب  سختی گیر در نظر گرفته شده که می تواند آب تغذیه را پس از عبور از سختی گیر مورد نظر به داخل مدار ها ارسال نمود. در محل های مختلف از مدارها، از شیر تخلیه برای برداشت آب استفاده شده است. برای استفاده از آب های مختلف، از یک مخزن ذخیره آب به عنوان منبع تغذیه در ورودی مدارها و قبل از سختی گیر ها استفاده شد. برای بررسی و رسوب یا خوردگی، از سیستم کوپن گذاری استفاده گردید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا