مجله حوادث

هشدار درباره افزایش مرگ‌های خاموش در نیمه دوم سال/ گازگرفتگی ۹۲۶ نفر در سال گذشته

سازمان پزشکی قانونی کشور نسبت به افزایش موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال هشدار داد و ثابت کرد بیش از 72 درصد از مرگ و میرهای سال گذشته در نیمه دوم سال گذشته رخ داده است.

به گزارش مجله رز سازمان ملی مراقبت های پزشکی کشور اعلام کرده است: به دلیل سرمای هوا و افزایش استفاده از ماشین های گرمایش در نیمه دوم سال ، تعداد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در این فصل به طور قابل توجهی بیشتر از سه ماهه اول سال است. به به سال گذشته ، از 926 فوت مسمومیت با مونوکسید کربن ، 672 نفر در اواسط سال و 254 نفر در نیمه اول جان خود را از دست دادند و تعداد کل قربانیان گاز گرفتگی سال در ماه ژانویه 169 فوت بود.

کاهش تلفات در پنج ماه امسال

بر اساس این گزارش ، در پنج ماه نخست امسال ، تعداد تصادفات گاز 30.2 درصد کاهش یافته است ، از 235 فوت در مدت مشابه سال گذشته به 164 فوت ، در میان 118 مرد و 46 زن در پنج ماه اول سال این. در سال دوم همچنین در این زمان استانهای تهران با 33 ، آذربایجان شرقی با 15 و خراسان رضوی با 14 بیشترین تلفات را در تلفات گاز داشته اند.

هشدار پزشکی قانونی

بر اساس آمارهای موجود ، ضمن هشدار در مورد افزایش تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در نیمه دوم سال ، سازمان بیمه درمانی ملی در حال آزمایش نقاط نظارتی امنیتی در شکل گیری و استفاده از وسایل گرمایشی پاییزی و زمستانی است. او در پاییز و زمستان به هموطنان خود توصیه می کند که هنگام استفاده از موتورهای گرمایشی که عمدتا به سیستم گاز شهر متصل هستند ، بسیار مراقب باشند. همه شهروندان هنگام استفاده صحیح از وسایل گرمایشی ، باید به توصیه های ایمنی در خصوص ایمنی و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و سطح شیب دار و دودکش این ماشین ها توجه کنند.

مونوکسید کربن بی رنگ ، گاز بدون بو است. منبع اصلی این گاز احتراق ناقص نفت و گاز است ، اما می تواند عمدتا با احتراق هر نوع سوخت ، به ویژه در محیط بسته و بدون اکسیژن تولید شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مورد استفاده ، چه با نقص فنی و چه بدون دودکش یا دودکش بدون عملکرد مناسب در خانه ، شایع ترین علل مسمومیت هستند. با گرایش این گاز به هموگلوبین در خون ، چیزی بیشتر از اکسیژن وجود ندارد ، به طوری که درصد افزایش در محفظه هوا ، به سرعت باعث مسمومیت و اکسیژن بافت های مختلف بدن ، از جمله مغز و قلب می شود. از نظر رنگ و بوی این گاز ، حضور آن در محیط اطراف تنها بدون بروز علائم مسمومیت جدی قابل مشاهده است.

علائم مسمومیت با گاز شامل سردردهای حاد ، سرگیجه ، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکم و به دنبال آن بیهوشی ، تشنج ، کما است. شدت بیماری می تواند علامتی هشداردهنده برای بیماران قلبی باشد.

سایر علائم مسمومیت شامل سفت شدن عضلات ، افزایش تنفس ، کاهش فشار خون و گاهی اوقات تنگی مردمک است. لازم به ذکر است که اگر فردی در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان ندهد ، می تواند نقایص عصبی و روانی مانند فلج مغزی یا اختلال بالقوه را افزایش دهد. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

چه چیزی از این مسمومیت با گاز جلوگیری می کند؟

1 مطمئن باشید که هر وسیله گرمایش قابل احتراق که به هر نحوی با فسیل (نفت ، گاز ، زغال سنگ) کار می کند می تواند به طور بالقوه مونوکسید کربن تولید کند.

2. استفاده از بخاری و بخاری نباید بدون دودکش ها یا دودکش های نامناسب و غیر استاندارد استفاده شود.

3. توجه داشته باشید که استفاده از بخاری ها بدون جریان به هیچ وجه مانع از تولید گاز مونوکسید کربن نمی شود.

4- هرگز در فضایی محدود که تهویه کافی ندارد (مانند آپارتمان ها ، گاراژها و …) آتش نزنید.

5- هرگز گاراژ موتور خودرو را در داخل خانه رها نکنید.

6. قبل از شروع وسایل گرمایش ، از سالم بودن اجاق گاز ساختمان و عاری از ترک و شکاف اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که لوله بخاری و آبگرمکن به دیوار دودکش وصل شده اند.

7. همه کوره ها باید دارای انحراف باد (درپوش) مناسب باشند.

هشتم اطمینان از ایمنی دستگاه و سیستم اگزوز در خانه و محیط های کاری که از توله سگ و مشعل استفاده می شود.

هشتم هر دودکش گاز باید دارای یک برنامه مستقل باشد که منجر به فضای بیرون می شود و بنابراین استفاده از آبگرمکن در فضاهای بسته یا مناطق بدون جریان هوا مجاز نیست.

10. شیب لوله های افقی باید در واحدهای مثبت و به سمت بالا قرار گیرد و ارتفاع عمودی لوله بیرونی حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

به توجه به گرمای دودکش با روشن کردن گرمایش به کاهش گاز کمک می کند. اگر بخاری دودکش شما سرد است ، دلیل آن این است که محصولات احتراق و بخار سمی از دودکش خارج نمی شود ، در این حالت ، با ترمیم عیوب ، ممکن است به طور موقت در یا پنجره ای را باز کنید تا تخلیه موقت در منطقه ایجاد شود. به

به هنگام ایجاد تخلیه مناسب آشپزخانه و سرویس بهداشتی ، اجتناب از آبگرمکن در حمام و تبدیل شومینه به آتش در آشپزخانه ، مانند سوراخ در یخچال.

فصل سیزدهم اگر فضای خانه خود را با رادیاتور و گرمایش متوسط ​​گرم می کنید ، درها و پنجره ها باید با آب بندی و بستن باز شوند تا از اتلاف گرما جلوگیری شود ، اما اگر از بخاری های گازی برای گرمایش محیط استفاده می کنید ، حتماً کمی درب خود را تهویه کنید. به یا پنجره های موجود در فضا ، و از علامت گذاری و بستن کامل منافذ خود اجتناب کنید.

به اگر در محل مسمومیت دچار سردرد ، سرگیجه و حالت تهوع شدید ، فوراً آنجا را ترک کرده و در خارج از منزل به دنبال سرپناه باشید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

15- اگر علائم فوق چند روز متوالی ادامه داشت ، زیرا احتمال خفیف مسمومیت با گاز وجود دارد ، در این مورد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

16. رانندگان وسایل نقلیه سنگین باید از روشن کردن گاز در اتاق پیک نیک خودرو خودداری کنند تا بتوانند جداگانه بخوابند و بخوابند.

آنها برای مسمومیت با مونوکسید کربن چه می کنند؟

در صورت آسیب دیدگی ، فوراً تخلیه کرده و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. علائم حیاتی اضطراری را زیر نظر گرفته و از باز بودن هوای اورژانسی اطمینان حاصل کنید.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا