مجله عمومی

آشنایی کامل با خرید و قیمت دف

در اینجا قصد داریم در مورد خرید و قیمت دف اطلاعات مناسبی برای شما کاربران عزیز سایت دلشاد موزیک ارائه بدهیم. در بین ساز‌های کوبه‌ای ایرانی، نام دف همیشه برای اکثر ما آشنا بوده است. دف که ظاهر آن بسیار شبیه به دایره است اما ابعاد آن کمی بزرگ‌تر از دایره است و قدمت شکل چهارگوش آن به زمان تمدن ایلامیان نیز بر می‌گردد امروزه با ظاهری دایره‌ای شکل در دستان نوازندگان و هنرمندان و بوسیله انگشتان دست، نواخته می‌شود. آشنایی و داشتن اطلاعات قبل از هر خریدی، آن را هوشمدانه و اقتصادی می‌کند بسیار مهم است که بدانید دف خوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد سپس اقدام به خرید آن فرمایید.

اجزای دف

دف برخلاف بسیاری از ساز‌های دیگر ایرانی ساختمان بسیار ساده‌ای دارد و از چند جزء کلی تشکیل شده است اما کیفیت و بی‌نقص بودن هر یک از این اعضا تاثیر بسیار زیاد و باورنکردنی‌ای روی کیفیت صدای و قیمت دف دارد. اجزای یک دف شامل قاب، پوست، گل میخ، زنجیر و شستی می‌باشد. فاب، کلاف یا همان کمانه‌ی دف ساختار اصلی ساز را تشکیل می‌دهد. که جنس این اجزا می‌تواند روی قیمت دف تاثیر بگذارد. و دایره‌ای به قطر حدود 55 سانتی متر را می‌‌گویند که به وسیله پوست پوشیده می‌شود. از گل میخ‌ها نیز برای محکم کردن پوست روی کلاف استفاده می‌شود و زنجیر‌ها که مکمل صدای دف هستند نیز دور تا دور کلاف آویزان شده‌اند.

انواع دف

دف‌ها را می‌توان بر اساس نوع کلاف و یا جنس پوست طبقه‌بندی کرد. بر اساس نوع کلاف دف‌ها به دو دسته‌ی تک کمه و دو کمه طبقه‌بندی می‌شوند. دف‌های تک کمه از یک ورق ضخیم با عرض 1 و نیم سانتی متر تشکیل شده‌اند اما دف‌های دو کمه حاصل پرس شدن دو لایه چوب روی هم هستند که مجموع دو لایه با هم 1 و نیم سانتی متر ضخامت خواهد داشت. تک کمه سبک‌تر اما دو کمه مقاوم‌تر است. که در هنگام خرید دف به این موارد دقت کنید. دف‌ها از نظر جنس به دو دسته‌ی دف‌هایی از جنس پوست طبیعی و دف‌هایی از جنس طلق طبقه‌بندی می‌شوند. دف‌های پوستی در برابر رطوبت و سرما حساس بوده و واکنش نشان می‌دهند.

دف اگر در محیط سرد و مرطوب قرار بگیرد خیلی سریع شل یا پاره می‌شود. بهتر است پوست به کار رفته در این نوع دف‌ها کهنه باشد. از پوست حیوانات متفاوتی از جمله آهو، بز، میش، ماهی و غیره برای ساخت این نوع از دف‌ها استفاده می‌شود بهترین نوع دف پوستی، دف پوستی خورشیدی نام دارد. که این مورد روی قیمت دف خیلی تاثیر زیادی دارد و قیمت بالای دارند.   دف‌های طلقی اگر چه صدای آن بها به دلنشینی دف‌های پوستی نیست اما دف‌های طلقی درگیر مشکلات رطوبتی و خارج شدن از کوک نیز نیستند و روز به روز با پیشرفت و متریال جدید به کیفیت آن‌ها اضافه می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید دف

نکاتی که لازم است هنگام خرید دف بدانید:

  • اگر مبتدی هستید دف‌های طوق باریک برای شما مناسب‌تر است؛ مسئله‌ی وزن دف موضوع بسیار مهمی می‌باشد هرچه کمانه یا طوق دف باریک‌تر باشد وزن آن نیز کم‌تر است و نواختن دف‌های سبک‌تر برای نوازندگان مبتدی راحت‌تر است.
  • کشیدگی مناسب پوست؛ اگر پوست روی دف شما بیش از اندازه سفت یا بالعکس شل باشد در هر دو صورت ساز شما صدای مناسب و مد نظر شما را تولید نخواهد کرد و اصطلاحا صدای دبه خواهد داد! حتما به این نکته در هنگام خرید دف دقت لازم را داشته باشید.
  • تقارن کلاف؛ یک دف با صدای یکنواخت و یک دست ظاهری کاملا متقارن و دایره‌ای شکل دارد.
  • مسطح بودن طرف پوستی؛ برای آزمودن این موضوع می‌توانید دف را از طرف پوست یا طلق روی سطحی کاملا مسطح قرار دهید، و اگر ساز شما کاملا مماس با سطح نشد و لقی داشت در عالی بودن کیفیت آن تردید کنید.
  • مشخص نبودن جای چسب؛ یک ساز با کیفیت هیچ گونه نقصی حتی جزئی ندارد نحوه‌ی اتصال پوست به بدنه در کیفیت ساخت دف بسیار اهمیت دارد. اگر اثری از چسب اطرف طوق دف خود دیدید بهتر است از این خرید دف اجتناب فرمایید.
  • دف طلقی یا پوستی؟ باید بدانید که دف پوستی بسیار حساس است و نیازمند مراقب بسیار زیاد است اگر به تازگی قصد شروع نوازندگی دارید توصیه می‌شود با دف‌ها طلقی شروع کنید.
  • برند‌های معتبر و زیادی ساز دف را تولید می‌کنند، اما برند حبیبی یکی از معروف‌ترین ها در این زمینه است و دف‌های بسیاری در مدل‌ها و قیمت‌های متفاوت به بازار عرضه کرده است.
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا