کسب و کار محلیمجله عمومی

اجزای تشکیل دهنده مبلمان اداری چیست؟

مبلمان اداری چیست؟

اکثر افراد بیشترین زمان شبانه روز خود را در محیط کار خود میگذرانند، لذا مهم است که این محیط از لحاظ امکانات و تجهیزات در شرایط ایده آلی بسر ببرد.یکی از مهمترین این تجهیزات، مبلمان اداری مدرن است.

دکوراسیون داخلی

مبلمان اداری متشکل از میز و صندلی و وسایلی است که در طول کار با آنها سر و کار دارید .اما مبلمان اداری تنها مختص به محیط کار نیست. انواعی از این مبلمان در منزل ما نیز کاربرد دارد.ب عنوان مثال انواع کمد و کتابخانه ،صندلی هایی که چرخ دارند ،میزهایی که برای کامپیوتر یا میز مطالعه و تحریر و یا حتی نیم ست هایی که طرح اداری دارند و اکثرا چرمی هستند مورد مصرف قرار میگیرند.

نکته حائز اهمیت این است که بر خلاف مبلمان منزل که برخی هر ساله تعویض میشوند ، مبلمان اداری باید از دوام وکیفیت بالاتری برخوردار باشند.زیرا باید جوابگوی استفاده چندین سال باشند ، خصوصا اینکه افرادی که از آنها استفاده میکنند ممکن است جوانب احتیاط را رعایت نکنند و در صورتیکه از اجناس مرغوبی تهیه نشده باشند و یا در فرایند تولید آنها موارد استاندارد رعایت نشده باشد موجب آسیب دیدن و از کار افتادن زود هنگام آنها میشود.

اجزای تشکیل دهنده مبلمان اداری چیست؟

بطور کلی مبلمان اداری متشکل از میز و صندلی و فایل هایی که در قسمت های مختلف یک سازمان مورد مصرف قرار میگیرند.این قسمت ها عبارتند از اتاق مدیریت، اتاق کارمندان، سالن انتظار و … که با توجه به نوع کاربری که مبلمان دارد، دارای ویژگی های منحصر بفردی است.به عنوان مثال صندلی مدیریت با صندلی کارمند تفاوت دارد.و یا صندلی های انتظار یک آموزشگاه با صندلی انتظار یک بیمارستان فرق دارد.

در انتخاب یک مبلمان اداری باید توجه ویژه ای را لحاظ نمایید، زیرا علاوه بر اینکه در ذهن مخاطبتان تاثیر مستقیمی از شما و نحوه کار شما میگذارد، جزئی از دکوراسیون داخلی شرکت شما نیز هست. علاوه بر این در صورتیکه این اقلام را به درستی انتخاب ننمایید موجب پایین آمدن راندمان کاری کارمندان شما نیز خواهد شد. در ادامه به بررسی اجزای تشکیل دهنده مبلمان اداری و مشخصات آن ها میپردازیم:

صندلی اداری

از آنجاییکه افراد بیشتر ساعات زندگی روزانه خود را در محیط کار خود و بحالت نشسته میگذرانند ،مهم است که در انتخاب این المان بیش از سایر المان ها دقت و ظرافت به خرج دهید.صندلی های اداری را طوری انتخاب نمایید که ضمن حفظ سلامت بدنی کارمندان، موجب خستگی آنها نشوند. بدین منظور رعایت اصولی نظیر وجود قوس در پشتی صندلی و یا برخورداری از چرخ برای صندلی به منظور حرکت آسان کارمندان از مواردی است که باید در نظر گرفته شود.علاوه بر این صندلی های اداری باید قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشند تا کارمندان با هر شرایط قدی بتوانند از آنها استفاده نمایند.

میز اداری

از دیگر المان های مجموعه مبلمان اداری مدرن ،میزهای اداری هستند.این میز ها باید به گونه ای باشند که بتوانند به راحتی وزن وسایلی که بر روی آن قرار میگیرند مانند کامپیوتر را تحمل نمایند.علاوه بر این متناسب با سمت کارمند سطح آن انتخاب شود.در انتخاب میزهای اداری توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای میزها کشو در نظر گرفته شود زیرا در غیر اینصورت مجبور به صرف هزینه برای خرید فایل و کتابخانه های اضافه تری هستید. در مورد اندازه مناسب میزهای اداری میتوان گفت سایز مناسب بین 120 تا 160 سانتی متر برای طول و 80 سانت برای عرض آن جزو سایزهای متداول هستند.

میز مدیریت

میز مدیریت یکی از مواردی است که معرف پرستیژ کاری شما در ذهن مشتری شماست.بنابراین علاوه بر کیفیت ،باید به ظاهر آن نیز توجه خاصی نمایید.از ویژگی های میز مدیریت به سایز بزرگ آن ،برخورداری از کشوهای قابل قفل نمودن و جنس آن اشاره نمود که از جنس مرغوبتری نسبت به میزهای کارمندی ساخته شده است.در برخی از انواع میز مدیریت برای دیزاین آن از چرم نیز استفاده میشود.

فایل و کتابخانه

از دیگر اجزای تشکیل دهنده مبلمان اداری میتوان به انواع فایل و کتابخانه که بای بایگانی اسناد و مدارک بکار میرند اشاره نمود.بهتر است برای هر اتاق یک کتابخانه تعبیه شود تا موجب بهم ریختگی و آشفتگی اسناد و مدارک در زمان مورد نیاز نشود.

میز کنفرانس

میزهای کنفرانس نیز از اجزای مبلمان اداری هستند.میزهای کنفرانس انواع متفاوتی دارند اعم از میزهای پرتابل و میزهای فیکس.در صورتیکه شرکت شما اجاره ای است یا دائما در حال تغییر فضای اتاق کنفرانس خود هستید بهتر است از میزهای پرتابل استفاده نمایید.زیرا این نوع از میزها به راحتی از یکدیگر جدا و جابجایی آنها آسان تر است.

مبلمان اداری و نکات کلیدی که در مورد آن باید بدانید

مبلمان اداری در دنیای مدرن امروز تبدیل به یک ضرورت شده است .هر کسی که میخواهد یک کسب و کار جدید را شروع کند و یا یک کسب و کار موجود را توسعه دهد به مبلمان اداری نیاز اساسی خواهد داشت. بنابراین یکی از موضوعات اساسی در شرکتهای امروزی الزامات چیدمان و دکوراسیون محیطهای اداری میباشد زیرا اکثر افراد شاغل در یک شرکت بیشترین زمان خود را حتی بیش از اینکه در محل زندگی و خانه خود سپری کنند در دفتر کار و فضای اداری سازمان خود صرف می نمایند.

شاید به همین دلیل بتوانیم بگوییم حتی اجرا و طراحی مبلمان و دکوراسیون اداری بر اجرای دکوراسیون منزل و فضای خانگی ارجحیت و برتری خاصی دارد .زیرا در منزل شاید مباحثی نظیر بهره وری و ارتقا کارامدی کمتر معنی داشته باشد زیرا منزل بیشتر محلی برای اسایش و تمدد اعصاب و افکار میباشد ولی برعکس در یک اداره اینگونه مباحث خیلی پر رنگ تر هستند و بنابراین مساله چیدمان و دکوراسیون اداری در انها بسیار ضروری و یا شاید حیاتی ترین عامل باشد.

معمولا ۳فاکتور ارامش ،زیبایی و بهره وری بیشتر را میتوان با یک چیدمان صحیح و البته قبل از ان با انتخاب مبلمان اداری مناسب پوشش داد . ما در این نوشته سعی داریم که از صفر تا صد موضوعات کاربردی و مهم را در مورد مبلمان اداری به مشتریان خود ارائه نماییم.

طراحی مبلمان اداری مهمتر از تولید

طراحی مبلمان اداری یک مقوله کاملا تخصصی و حرفه ای است که در طول زمان رشد کرده و همواره متاثر از شرایط محیط و هنرهای روز بوده است . این مقوله بدرستی پایه تولید و ساخت انواع مبلمان و ملزومات اداری میباشد . علم طراحی مبلمان اداری امروزه از توانایی های ایجاد شده توسط تکنولوژی بهره های وافری برده و انواع نرم افزارهای طراحی به کمک متخصصان این شاخه از علم و هنر امده اند .

طراحان با تجربه با استفاده از انواع نرم افزارهای پیشرفته و شبیه ساز دو بعدی و سه بعدی ،نظیر اتوکد،تری دی مکس و وی ری ،میتوانند بدقت فضای چیدمان و دکوراسیون اداری را در محیط اداری شما شبیه سازی نمایند .شما با بررسی این طرحها قبل از اجرای دکوراسیون اداری د دفتر کار خود میتوانید آنچه که اتفاق خواهد افتاد را بر روی مونیتور کامپیوتر خود ملاحظه نموده و بعد دستور شروع بکار بدهید .

مطمئن باشید اگر در زمان طراحی کلیه جزئیات یک محصول اداری بعنوان مثال یک میز مدیریت در نظر گرفته شود در زمان تولید بدون شک یک محصول ایده ال و زیبا ساخته خواهد شد . همواره بخاطر داشته باشید در زمان طراحی یک محصول میتوانید یک ایراد را با یک ریال حل کنید اما در زمان ساخت این هزینه میتواند میلیونها برابر شود . بنابراین قبل از اقدام به ساخت حتما از یک کارشناس خبره در زمینه طراحی مبلمان اداری بهره بگیرید .

مبل اداری و جایگاه آن در دفاتر اداری

مبل اداری و نیم ست اداری دیگر در همه سالنهای انتظار به چشم میخورد .واقعا یکی از ملزومات مورد نیاز برای فضای پذیرایی –استراحت و انتظار مشتریان و مراجعین مبل و نیم ست اداری میباشد .این لوازم در مطبها دفتر وکلا بانکها و..سایر فضاهای اداری و تجاری جایگاه خود را بدرستی یافته اند.

معمولا این نوع محصول را به دو قسمت مبل و نیم ست راحت اداری و مبل و نیم ست رسمی اداری تقسیم بندی میکنند . مبل اداری در رنجهای مختلف قیمتی در بازار ارائه میگردد و البته دلیل آن به مواردی نظیر نوع چرم استفاده شده در مبل اداری،نوع چوب یا فلز استفاده شده و نوع رنگ آمیزی چوب برمی گردد.

در اینجا نیاز به یاد اوری میباشد که این محصولات بصورت مبل تک نفره –مبل دو نفره و مبل سه نفره تولید و به بازار ارائه میگردند به مجموعه دوعدد مبل تک نفره و یک عدد مبل دو نفره نیم ست اداری گفته میشود معمولا نیم ستها را با جلو مبلی و همچنین عسلی های کوچک تکمیل میکنند تا کار پذیرایی از مهمانها بصورت راحت تری صورت پذیرد . چرم و چوب و یا چرم و فلز و همچنین فوم سرد مواد اصلی تشکیل دهنده یک مبل اداری میباشند .

ست مبلمان اداری ، نوآوری در طراحی و تولید محصولات اداری

ست مبلمان اداری به مجموعه ای هماهنگ از مبلمان و لوازم اداری گفته میشود .این ملزومات با زمان تغییر میکنند و بنوعی تغییرات و رشد ادارات انها را نیز تغییر میدهد و از شکلی به شکل دیگر در می اورد .در این محصولات همچنان سازگاری و هماهنگی بین زیر مجموعه های تجهیزات اداری اولویت اول است. این یکپارچگی در طراحی و چیدمان مبلمان و دکوراسیون اداری باید در نظر گرفته شود. معمولا مدیران ارشد سازمان به این موارد اهمیت بیشتری می دهند.

شرکتهای پیشرو در صنعت طراحی و ساخت مبلمان و ملزومات اداری همواره بحث یکپارچگی در ست ها را در برنامه کاری مداوم خود در نظر میگیرند این هماهنگی بین اجزا از بالاترین و مهمترین محصول که در قلب فرماندهی سازمان قرار میگیرد یعنی میز مدیریت شروع میشود و بقیه اجزا را با سازگاری با این محصول طراحی و تولید مینمایند مواردی نظیر میز کارشناسی –میز کارمندی –میزهای کارگروهی و میز پذیرش.

در یک ست اداری علاوه بریکپارچگی مباحثی مانند کارایی محصول زیبایی آن و همچنین کیفیت و دوام آن نیز مسئله در خور توجهی است. این محصولات اداری باید طوری طراحی گردند که هر فردی در هر پستی بتواند نیازهای خود را با استفاده صحیح از آنها مرتفع نماید. امروزه با مدرن شدن تکنولوژی تغییرات بسیار وسیعی در حوزه کاربردهای مبلمان و ملزومات اداری رخ داده و یک محصول میتواند با چند کاربرد طراحی و تولید شود. صندلی اداری را نیز نباید در بحث ست مبلمان اداری فراموش کرد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا